Infra innovaties komen samen in Zuid-Holland

Gepubliceerd op 9 maart 2018



Zo’n 150 specialisten van overheden, kennisinstellingen en marktpartijen kwamen op donderdag 8 maart op de Bouwcampus in Delft bijeen voor de kwartaalbijeenkomst van het CROW Infra Innovatienetwerk. Tijdens presentaties en een informatiemarkt spraken opdrachtgevers en marktpartijen elkaar over de laatste stand van zaken op het gebied van infra-innovatie. De provincie Zuid-Holland was één van de organiserende partijen. Gedeputeerde Floor Vermeulen opende de bijeenkomst.

Floor Vermeulen: “Dit soort bijeenkomsten zijn van cruciaal belang om een goede en intensieve samenwerking te creeren tussen overheden en marktpartijen. Een samenwerking waarin je samen aan de toekomst werkt. Waarin overheden ruimte geven voor innovatie en zich niet bekneld voelen door aanbestedingsregels en waarin marktpartijen samen met overheden durven uit te proberen. En in Zuid-Holland doen we het al. De energiewegen N211 en N470 zijn onze ‘flagship-projects’.”

Denken vanuit mogelijkheden

De provincie Zuid-Holland zoekt juist naar de mogelijkheden binnen de regels om de mobiliteit en infrastructuur in de provincie op innovatieve wijze CO2-neutraal te maken. Via een concurrentiegerichte dialoog werden wegenbouwers bijvoorbeeld betrokken bij de opdrachtformulering voor de make over van de N211 tot duurzaamste weg van Nederland. Aannemers en bedrijven met innovatieve oplossingen werden actief met elkaar in contact gebracht en lokale bedrijven participeren in de weg. Na dit weekend gaan de bouwwerkzaamheden van start aan één van de parels van het bredere energietransitieprogramma.

N211: eerste CO2-negatieve weg

De provincie Zuid-Holland heeft het geplande groot onderhoud aan de N211 tussen Poeldijk en Den Haag Zuid aangegrepen om de weg in alle opzichten te verbeteren. Om te beginnen de doorstroming en veiligheid, maar bovenal wordt de N211 de eerste weg die CO2-negatief aangelegd en beheerd wordt. Dat betekent dat bij het groot onderhoud meer CO2 wordt opgevangen dan dat er vrijkomt. Vermeulen verklaart het succes van de gekozen aanpak: “De besparing van 13.000 ton CO2 in de bouw is drie keer zoveel als wij zelf voor mogelijk hielden. Dat we  dit met de weg realiseren is een direct resultaat van de concurrentiegerichte dialoog, waarbij de markt actief meedacht.” In en rond de weg worden 21 verschillende innovaties toegepast die energie duurzaam opwekken en besparen. Er is samenwerking gezocht met de wetenschap en zowel bedrijven met innovatieve oplossingen als lokale bedrijven participeren in de vernieuwde weg.

Pilots effenen de weg voor duurzaam aanbesteden

De aanpak voor de N211 is een eerste pilot voor verduurzaming van wegen binnen het provinciale programma Energietransitie in Mobiliteit en Infra. Aanleiding voor dit programma is de doelstelling van de provincie om in 2025 de CO2-footprint van het beheer en onderhoud van haar wegen te halveren ten opzichte van 2015, op weg naar CO2-neutraliteit in 2050. Voor een ambitieuze doelstelling in een dichtbevolkte provincie zijn innovatieve oplossingen vereist. Daarom is de provincie actief daarnaar op zoek. Vermeulen legt uit dat innoveren ook betekent dat dingen soms kunnen tegenvallen. “Maar maatregelen of processtappen die zich hebben bewezen, gaan we ook opschalen naar andere wegen. Zo leren we als organisatie.” Ook de N470 die bij Delft de A4, A13 en A12 verbindt, wordt momenteel op dezelfde manier aanbesteed.

Durven innoveren met bedrijven en medeoverheden

Innovatiegericht aanbesteden en contracteren wordt ook in andere energietransitieprojecten toegepast. Uitgangspunt voor Zuid-Holland is dat innovaties bijdragen aan een schonere, vlottere en veiligere provincie en opschaalbaar zijn. Daarnaast hecht de provincie erg aan samenwerking. Bedrijven worden uitgenodigd om hun innovaties in te brengen voor toepassing in een mobiliteitsproject. Terwijl gezamenlijk met andere provincies waterstofbussen worden ingekocht en met gemeente Pijnacker-Nootdorp langs de N470 het eerste geluidsscherm met geïntegreerde zonnepanelen werd neergezet. Via de Subsidieregeling Mobiliteit wordt daarnaast onderzoek van de TU Delft gefinancierd hoe automatische voertuigen, fietsers en voetgangers op elkaar reageren.

De provincie Zuid-Holland zoekt nog gemeentes en wegbeheerders die met behulp van deze regeling hun mobiliteitsproject willen uitbreiden met een duurzame component om daarmee bij te dragen aan de eigen transitie naar duurzame energie en aan de ambitie van een CO2-neutraal Zuid-Holland.


Volg @zuid_holland op Twitter