Provincie kiest voor nieuwe vervoerder Waterbus vanaf 2022

Gepubliceerd op 8 april 2020



Het Personenvervoer over Water Rotterdam – Drechtsteden, beter bekend als de Waterbus, krijgt per 1 januari 2022 een nieuwe exploitant. Het betreft de Combinatie Aqualiner BV / Swets ODV Maritiem BV. Dat is de uitkomst van de openbare Europese aanbesteding die de Provincie de afgelopen periode heeft uitgevoerd. Naast de Provincie draagt ook de regio Drechtsteden voor 15% bij aan de kosten van het hele systeem.

Beste bod

Een eerdere aanbestedingsronde in 2019 bleef nog zonder resultaat, waarna de Provincie het budget verhoogde en een aantal bedieningseisen omzette in wensen. De Combinatie Aqualiner BV / Swets ODV Maritiem BV blijkt nu het beste bod te hebben uitgebracht. Er was één andere inschrijver: de huidige exploitant Aquabus BV, een joint venture van Arriva en rederij Doeksen.

Gedeputeerde Jeannette Baljeu: “We zijn blij dat er 2 aanbieders zijn geweest, daardoor hebben we een goede vergelijking kunnen maken. We bedanken de huidige vervoerder voor de inzet van de afgelopen periode en we kijken ernaar uit om de goede samenwerking tot 2022 voort te zetten.”

Impuls

Het enige grote openbaar vervoerssysteem over water van Nederland, dat zich al jaren kan verheugen op een zeer hoge klanttevredenheid, krijgt in de nieuwe contractperiode een nieuwe impuls. Kinderdijk wordt het gehele jaar vanuit Rotterdam over water bereikbaar. De nieuwe halte Rivium zal gaan worden bediend waarmee ook Capelle aan den IJssel wordt aangetakt op het netwerk.

Drechtsteden

Binnen de Drechtsteden komt er een directe verbinding tussen Zwijndrecht en Papendrecht. Ook blijft Sliedrecht het gehele jaar door verbonden met het netwerk, waarmee een belangrijke wens uit de Drechtsteden wordt gehonoreerd. De bestaande haltes Hendrik Ido Ambacht en Papendrecht West behouden hun halfuursdienst.

Zero emissie

De combinatie gaat het nieuwe contract uitvoeren met een nagenoeg volledig nieuwe vloot, die deels ook bestaat uit een aantal zero emissie vaartuigen die binnen de Drechtsteden worden ingezet.

Gedeputeerde Jeannette Baljeu: “Dit komt de verduurzaming ten goede. De vaartuigen zijn beter voor de luchtkwaliteit en dragen daarmee bij aan de gezondheid van de bewoners in de regio.”

De nieuwe schepen zijn voorts onder andere voorzien van een rolstoeltoegankelijk toilet en mogelijkheden voor het aan boord opladen van elektrische fietsen.

Contractduur

Het contract geldt voor 8 jaar, met een verlengingsoptie van nog eens 7 jaar. Om van de verlengingsoptie gebruik te kunnen maken, zal tegen die tijd wel volledig zero emissie gevaren moeten worden.

Bezwaar

Met de bekendmaking van het gunningsvoornemen gaat een termijn van 20 dagen in waarin de verliezende inschrijver nog bezwaar kan maken. Daarna wordt de gunning definitief.

(Ter zijde: De aanbesteding van het Personenvervoer over Water in regio Rotterdam en op de Maasvlakte loopt momenteel nog; deze wordt uitgevoerd door de gemeente Rotterdam tezamen met het Havenbedrijf en de Metropoolregio Rotterdam – Den Haag.)