Zo houden we de metropool Eurodelta leefbaar en bereikbaar
De leefbaarheid en bereikbaarheid van de Eurodelta staan onder druk. Op initiatief van de provincie Zuid-Holland en 9 andere overheden uit de Eurodelta deed het Europese onderzoeksprogramma ESPON onderzoek naar schoner en sneller vervoer. Nu is dat onderzoek klaar en presenteert ESPON 4 maatregelen en een duidelijk stappenplan aan beleidsmakers.
Nederland, Noordrijn-Westfalen, Vlaanderen, Brussel en Noordwest Frankrijk vormen samen de mega-metropool Eurodelta. In deze metropool kunnen binnen 3,5 uur 50 miljoen mensen worden bereikt. Schone en snelle verbindingen tussen steden kunnen de kracht van dit gebied zijn. Bekijk de trailer over ESPON’s onderzoek en bekijk de onderzoeksresultaten en aanbevelingen.
Gedeputeerde Frederik Zevenbergen: “Ten eerste een woord van dank aan alle onderzoekers voor dit intensieve onderzoek. Met veel van deze onderwerpen zijn we al druk bezig, maar er zijn simpelweg ook onderwerpen en conclusies uit het onderzoek die niet opgelost kunnen worden binnen de grenzen van onze provincie. Ik ga graag aan de slag met de zaken waarmee ik kan helpen om onze provincie nog een stukje beter te maken!”
De trein in plaats van het vliegtuig
De eerste beleidsmaatregel die de onderzoekers aanbevelen gaat over het reizen met hogesnelheidstreinen in plaats van met het vliegtuig, op afstanden tot 500 kilometer. Hiermee kan 2,5% van het Europese doel voor CO2-reductie worden behaald. Er moet over deze maatregel worden overlegd met de Europese Commissie, met de intentie om de open skies-overeenkomsten aan te passen. Er wordt een ambassadeur uit de Eurodelta aangewezen die dit gaat coördineren.
Meer zones zonder uitstoot
De tweede maatregel gaat over de uitstootnormen van voertuigen. Er wordt gekeken welke voertuigen en uitstootnormen er worden toegestaan in steden met meer dan 100.000 inwoners in de Eurodelta. Met deze maatregel is 20% vermindering van CO2, NOx en PM10 in de Eurodelta mogelijk. Beleidsmakers krijgen de opdracht om dit op de politieke agenda te zetten en beleid op elkaar af te stemmen.
Mobility as a Service
De derde maatregel gaat over het vergroten van het aanbod van Mobility as a Service (MaaS) in de Eurodelta. Met MaaS kunnen reizigers alle vervoermogelijkheden plannen, boeken en betalen in 1 app. De overheid kan deelmobiliteit aantrekkelijker en laagdrempeliger maken, wat zorgt voor minder autogebruik. Uit het onderzoek blijkt dat deelmobiliteit in combinatie met een metrosysteem kan zorgen voor 40% CO2-reductie. Een eerste stap is het opzetten van een organisatie die het mogelijk maakt om MaaS-data te ontsluiten en hier beleid op te maken.
Van wegverkeer naar internationale treinverbindingen
De vierde maatregel gaat over het aantrekkelijker maken van internationale reizen via het spoor in plaats van via de weg. Op dit moment wordt treinvervoer en infrastructuur landelijk of regionaal geregeld en gecontroleerd door landelijke autoriteiten.
Door over de grenzen samen te werken kan reisinformatie en het ontsluiten van data tussen verschillende vervoerders worden verbeterd. Ook wordt het boeken van tickets dan makkelijker. Om dit mogelijk te maken, moeten regionale en lokale instanties eerst leren van bestaande succesvolle projecten.