RH2INE-programma voorbeeld tijdens staatsbezoek aan Duitsland - Reacties

Gepubliceerd op 8 juli 2021


Met RH2INE (Rhine Hydrogen Integration Network of Excellence) zetten de provincie Zuid-Holland en de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen, samen met publieke en private partijen, de eerste stappen op weg naar een emissievrije transportcorridor tussen de havens van Rotterdam en Genua. Een eerste doel is om in 2024 12 binnenvaartschepen op waterstof te laten varen.

Waterstof en RH2INE gespreksonderwerp tijdens staatsbezoek Duitsland

Op dinsdag 6 juli vond tijdens het staatsbezoek door het Koninklijk Paar aan Duitsland een symposium plaats over de Duits-Nederlandse samenwerking op het gebied van waterstof. In de bijdrage van staatssecretaris Mona Keijzer en in een film van NLinBusiness en Buitenlandse Zaken kwam het RH2INE-programma aan bod.

Ontwikkeling en toepassing

De provincie Zuid-Holland en het ministerie van Economische Zaken van de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen zijn initiatiefnemer van RH2INE. De samenwerking geeft een impuls aan de toepassing van waterstof als alternatieve brandstof in de binnenvaart. Dit als kickstart voor een duurzame corridor tussen Rotterdam en Keulen, zelfs tot aan Basel en Genua.

Met de nu bestaande technieken hopen de binnenvaartondernemers te kunnen beginnen, maar de weg naar zero-emissie is lang. De komende periode wordt samengewerkt aan standaardisatie van het ontwerp op het vlak van techniek, locatie en design. Ook de RH2INE Kickstart Study levert hiervoor een theoretische basis. Deze studie, gefinancierd met behulp van de Europese Commissie, is dit jaar afgerond.

Het Nederlandse kabinet heeft RH2INE aangemerkt als ‘Important Project of Common European Interest’. RH2INE laat zien hoe waterstof bijdraagt aan de gezamenlijke klimaatdoelstellingen van Nederland, Duitsland en de Europese Green Deal en tegelijkertijd economische waarde toevoegt in de betrokken regio’s.