Complimenten voor het openbaar vervoer in Zuid-Holland - Reageren

Gepubliceerd op 24 maart 2020



Reizigers in Zuid-Holland waarderen hun rit in het openbaar vervoer in 2019 gemiddeld met een 7,9. Daarmee worden ook dit jaar de OV-concessies in Zuid-Holland gemiddeld het hoogst gewaardeerd van alle OV-autoriteiten in Nederland. Dat blijkt uit het jaarlijkse klantwaarderingsonderzoek van de OV-Klantenbarometer van CROW-KpVV. Deze reizigerswaardering benadrukt het belang om openbaar vervoer ook in deze tijd draaiend te houden.

"We hebben als provincie grote waardering voor alle vervoerders en hun medewerkers die, ook in tijden van Corona, bijdragen aan goed openbaar vervoer in Zuid-Holland", vertelt gedeputeerde Floor Vermeulen. "Dankzij deze mensen kunnen anderen met vitale beroepen hun bestemming snel en veilig bereiken. Ik zie de goede waardering die reizigers aan het openbaar vervoer geven dan ook als een onderstreping van het belang het openbaar vervoer ook nu draaiende te houden."

Invloed van het Coronavirus op de bereikbaarheid

De provincie heeft vervoerders gevraagd om belangrijke bestemmingen, waar mensen met vitale beroepen werken, goed bereikbaar te houden. Hiervoor doen vervoerders, chauffeurs, machinisten en stuurlui hun uiterste best. Vanwege het Coronavirus rijden vervoerders op dit moment met een aangepaste dienstregeling. Op de websites van de vervoerders is de aangepaste dienstregeling te zien. Reizigers die niet noodzakelijk hoeven te reizen wordt verzocht om thuis te blijven.

Reizigerswaardering per busconcessie

Het openbaar vervoer per bus in Zuid-Holland is ingedeeld in 3 gebieden, die ook wel busconcessies worden genoemd. In de concessie Zuid-Holland Noord (ZHN) worden reizigers vervoerd door Arriva. Hier is de reizigerswaardering in 2019 gegroeid van een 7,8 naar een 8. In de concessie Drechtsteden, Molenlanden, Gorinchem (DMG) worden reizigers vervoerd door Qbuzz. Daar is de reizigerswaardering iets gezakt; van een 7,8 naar een 7,6. In de concessie Hoeksche Waard - Goeree-Overflakkee (HWGO) worden reizigers vervoerd door Connexxion. Daar is de reizigerswaardering gestegen van een 7,6 naar een 7,7.

Uit de resultaten van de OV-Klantenbarometer blijkt dat busreizigers zich erg veilig voelen in Zuid-Holland. Het gevoel van veiligheid tijdens de reis wordt gemiddeld beoordeeld met een 8,7. Ook de kans op een zitplek in de bus wordt goed beoordeeld. Ondanks de toenemende drukte op de weg en het openbaar vervoer vindt 89% tot 93% van de reizigers dat er een goede kans is op een zitplek in de bussen.

Lof over snelheid en frequentie van regionale treindiensten

Bij de regionale R-net treindiensten tussen Alphen aan den Rijn en Gouda (TAG) en de MerwedeLingeLijn (MLL) valt op dat de reissnelheid met een 7,9 beter wordt beoordeeld dan vorige jaren. Daarnaast scoren beide treindiensten goed op frequentie; met een 7,9 voor de MLL en 7,8 voor de TAG. Reizigers in de TAG zijn daarnaast ook lovend over de klantvriendelijkheid van het personeel en het geluid in de trein. De informatievoorziening op de halte en in het voertuig scoort ook goed, zelfs tijdens vertragingen of problemen.

Waterbus

De provincie heeft ook een contract met de Waterbus, dat is een veerdienst die tussen Rotterdam, Dordrecht en de Drechtsteden vaart. Reizigers waarderen deze veerdienst gemiddelend met een 8,4. Daarmee is Aquabus, de vervoerder van deze veerdienst, de hoogst scorende vervoerder van Nederland.

Contact

Het nog beter bereikbaar maken van Zuid-Holland is een van de belangrijkste taken van de provincie. Vragen, tips of suggesties over het openbaar vervoer in Zuid-Holland ontvangen wij graag via: . Wij doen ons best elke vraag binnen 3 werkdagen te beantwoorden.