Gedeputeerde verkeer en vervoer Frederik Zevenbergen heeft op dinsdag 11 oktober de start ingeluid van de volgende fase in het aanbestedingsproces van de openbaar vervoerconcessie Zuid-Holland Noord. Nu zijn vervoerders aan zet om hun biedingen op te gaan stellen. In tijden van krapte op de arbeidsmarkt en lagere reizigersaantallen laat Zuid-Holland Noord zien dat zij bezig is met de toekomst van openbaar vervoer in het gebied.
In de aanbesteding wordt flink ingezet op zero-emissie busvervoer. De nieuwe concessiehouder krijgt meteen een langere concessieduur van 13 jaar (in plaats van 8 jaar) als vanaf de start van de nieuwe concessie volledig emissieloos wordt gereden. Gegadigden moeten op 15 februari 2023 hun inschrijving indienen, waarna het beoordelingsproces van start gaat. Eind mei hopen GS de winnaar bekend te kunnen maken. De nieuwe concessie gaat in op 15 december 2024.
De nieuwe concessie zou oorspronkelijk van start gaan in december 2022, maar de voorbereiding werd opgeschort vanwege de coronapandemie. Begin dit jaar werden de voorbereidingen hervat. Voor de tussenliggende 2 jaar hebben GS op 30 augustus een noodconcessie verleend aan zittende vervoerder Arriva. Op 4 oktober gingen Gedeputeerde Staten in hun vergadering al akkoord met het Programma van Eisen en de aanbestedingsdocumentatie voor de tender.
Zuid-Holland Noord is het grootste concessiegebied waar Zuid-Holland opdrachtgever van is. Het omvat openbaar vervoer in 2 regio’s, Holland Rijnland (13 gemeenten) en Midden-Holland (5 gemeenten), inclusief de steden Leiden, Alphen aan den Rijn en Gouda. De marktwaarde van de aanbesteding bedraagt maximaal €1 miljard.