4 treinen per uur in de spits tussen Leiden en Utrecht

Gepubliceerd op 24 september 2021


Wie tussen Leiden en Utrecht reist, kan vanaf eind dit jaar in en rond de spits elk kwartier de trein pakken. Met 2 extra sprinters per uur in en rond de spits (van circa 6.00 uur tot 10.00 uur en van 15.00 uur tot 20.00 uur) wordt de trein voor veel mensen aantrekkelijker. Om de extra treinen te kunnen laten rijden, werken de provincie Zuid-Holland, ProRail en de betrokken gemeentes aan diverse maatregelen rondom het spoor en aan de veiligheid van de verschillende overwegen. Met het zetten van een handtekening op een bouwbord bekrachtigden gedeputeerde Frederik Zevenbergen, wethouder Inge Nieuwenhuizen van Bodegraven-Reeuwijk en ProRail regiodirecteur Helga Cuijpers vandaag de samenwerking.

Frederik Zevenbergen, gedeputeerde Zuid-Holland: "Eind van dit jaar gaat een lang gekoesterde wens in vervulling. Reizigers kunnen dan in en rond de spits 4 keer per uur met de trein tussen Leiden en Utrecht reizen. Een logische verhoging van de frequentie, want we praten over het 6e en 1e station van Nederland. Bovendien verbinden we 2 universiteitssteden. Zuid-Holland blijft investeren in openbaar vervoer. Met als voordeel dat mensen in onze provincie kunnen kiezen hoe ze willen reizen."

3 partijen overeenkomst

Binnen de gemeente Bodegraven-Reeuwijk vinden de meeste aanpassingen plaats. Die worden deels uitgevoerd door de gemeente. Daarom sluiten de provincie Zuid-Holland, gemeente Bodegraven-Reeuwijk en ProRail een 3 partijen overeenkomst.

Aanpassingen in Bodegraven-Reeuwijk

Binnen de gemeente Bodegraven-Reeuwijk worden verschillende overwegen aangepast. Hierbij gaat het vooral om het veiliger maken van de spoorwegovergangen en het opheffen van onbewaakte overwegen. Zo past de gemeente de verkeerssituatie bij de overweg op de Goudseweg aan om filevorming op de spooroverweg te voorkomen en om een veiligere verkeerssituatie voor fietsers te creëren. ProRail verkort vervolgens de tijd dat de spoorbomen bij de overweg Goudseweg gesloten zijn. Dit verbetert de doorstroming van het verkeer op de overweg.

Bij de overweg aan de Oud Bodegraafseweg past ProRail de perronopgangen aan voor een veiligere looproute voor reizigers vanaf het perron. Bij de overweg aan de Prinsendijk (achter Fort Wierickerschans) realiseert de gemeente een passeerhaven en bij de overweg aan de Molendijk in Nieuwerbrug komt een hek tussen het fietspad en rijbaan.
Ook heft ProRail 2 openbare onbewaakte overwegen op. De Vlietkade in Bodegraven krijgt een vlonder onder de spoorbrug over de Vliet waardoor het wandelpad in stand blijft. Voor het voetpad bij de Dubbele Wiericke in Nieuwerbrug komt er een alternatief wandelpad ten noorden van het spoor.

ProRail is daarnaast in gesprek met betrokkenen om in totaal 14 particuliere onbeveiligde overwegen aan te pakken in Bodegraven-Reeuwijk en Woerden. Het doel is om ze uiteindelijk, met het oog op de veiligheid, op te heffen.

Aanpassingen in Alphen aan den Rijn

In Alphen aan den Rijn vervangt ProRail een wissel, zodat treinen sneller het station kunnen in- en uitrijden. Daarnaast wordt de treinbeveiliging en stroomvoorziening aangepast en komen er raildempers op het spoor om het geluid van voorbijrijdende treinen te verminderen.

Planning

De voorbereidende werkzaamheden zijn gestart. De meeste werkzaamheden staan gepland in de herfstvakantie, de week van 16 tot en met 24 oktober. Dan is de spoorwegovergang Goudseweg in Bodegraven-Reeuwijk afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. De aanpassingen aan fiets- en voetpaden voert de gemeente in deze week in delen uit. Fietsers en voetgangers houden een veilige doorgang langs het werk.
In diezelfde week voert de spooraannemer, VolkerRail, in opdracht van ProRail, de nodige werkzaamheden uit op en rondom het spoor. Deels gebeurt dat in de nacht, omdat er dan geen treinen rijden, maar van 22 tot en met 24 oktober rijden er overdag ook geen treinen vanwege de werkzaamheden.
Op 13 december gaat de dienstregeling in en kunnen de extra spitstreinen rijden.

Snel van A naar B

Als provincie vinden we het belangrijk dat iedereen snel, veilig en duurzaam van A naar B kan reizen. Daarom investeren we in alle vormen van vervoer, waaronder openbaar vervoer. Het nog beter bereikbaar maken van Zuid-Holland is één van onze belangrijkste taken.

Toekomstplannen

Samen met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Regio Holland Rijnland, NS, ProRail en alle gemeenten langs het traject Leiden – Utrecht onderzoekt de provincie Zuid-Holland ook de mogelijkheden voor een nieuw station in Hazerswoude-Rijndijk en de mogelijkheid om ook buiten de spits meer treinen te laten rijden.