Innovaties
In juni 2017 koos de provincie voor BAM Infra als aannemer. In het winnende voorstel zijn 21 innovaties opgenomen die in de bouwfase in de weg zullen worden opgenomen. Van deze innovaties werden er drie door de provincie voorgeschreven. Drie andere innovaties zijn zogenoemde proeftuininnovaties. 15 innovaties werden door de aannemer voorgesteld. Op deze pagina leest u er meer over.
Bekijk alle innovaties van de N211 op de kaart

Warmte-Koudeopslagsysteem

De warmtecollector in het fietspad wint ’s zomers energie uit het warme wegdek. Deze energie wordt opgeslagen in het warmte-koudeopslagsysteem (WKO).
Een deel van de energie kan worden gebruikt om het wegoppervlak in de winter te verwarmen. Dit heeft als voordeel het fietspad aan minder extreme temperatuurwisselingen bloot staat, waardoor de levensduur toeneemt. Ook hoeft er in de winter minder gestrooid te worden en blijft het wegdek ijsvrij. Het andere deel van de opgeslagen energie kan worden gebruikt door bedrijven in de omgeving voor verwarming van kassen of bedrijfspanden.
Dynamische verlichting

De verlichting langs de weg wordt dynamisch, wat betekent dat deze dimt naar 50% wanneer er minder verkeer is. Dit zorgt voor een verlaging van de CO2-uitstoot van 275 ton (over 20 jaar). De zonnepanelen die op de lantaarnpalen worden geplaatst zorgen nog eens voor een extra reductie van uitstoot van CO2, van maar liefst 158 ton.
Slimme lantaarnpalen
SolarPath

Het zonnefietspad zet zonlicht op het wegdek om in elektriciteit. Zo wordt het wegennet een onuitputtelijke bron van groene stroom. De huidige versie van SolarPath is ontwikkeld voor toepassing op fietspaden en bestaat uit betonnen elementen, waarop speciale zonnepanelen zijn aangebracht. Op deze panelen zit een stroeve, licht doorlatende coating, die zorgt dat de weggebruikers voldoende grip hebben op het wegdek, terwijl het zonlicht toch de onderliggende zonnecellen kan bereiken.
Fietsen over Zonnepanelen
Innovaties van de aannemer
Naast de voorgeschreven innovaties stond het de aannemer vrij om zelf ook met goede plannen te komen om energie te besparen en op te wekken en om de CO2-uitstoot te verminderen. Het doel was onder meer om met deze innovaties minimaal 50% energiebesparing op te leveren ten opzichte van conventionele maatregelen en de CO2-uitstoot binnen het project met 10 ton CO2 per jaar te verlagen. Hieronder ziet u de innovaties die in de N211 zullen worden toegepast.
Zonnepanelen boom

Halverwege de N211c ligt een rotonde die zorgt voor de verbinding tussen de weg en het naastgelegen ABC Westland terrein en het glastuinbouwgebied de Boomwatering. Deze plek is een knooppunt van routes en verkeersbewegingen en biedt de uitgelezen kans om een echte verblijfsplek te creëren aan het water. Op deze ontmoetingsplek vieren we het duurzame karakter van de N211. De zonnepanelenboom markeert dit punt. Met de energieopwekking wordt in totaal ca. 63 ton CO2 bespaard.
Zonnecellen in lichtmast

Langs de weg staan talloze lichtmasten. Laten we deze oppervlaktes nuttig gebruiken! Door zonnecellen te integreren in de lichtmasten kan energie worden opgeslagen. Deze energie kan vervolgens weer gebruikt worden om de lichtmasten van stroom te voorzien. Met deze zonnecellen in lichtmasten wordt in totaal ca. 150 ton CO2 bespaard.
Laag Energie Asfalt Beton

Deze innovatie levert direct tijdens de bouw al een CO2-reductie op. Doordat het asfaltmengsel wordt geproduceerd en verwerkt bij een temperatuur beneden de 100°C in plaats van 165°C, is het proces aanzienlijk minder belastend voor het milieu. Er wordt hiermee in totaal 1.032 ton CO2 minder uitgestoten.
Warmtecollectoren (i.c.m. WKO)

In de zomer wordt de weg opgewarmd door de zon en in de winter koelt het af door de lage buitentemperatuur. Door in het wegdek een warmtecollector te plaatsen kan de warmte (zonne-energie) worden gewonnen. Zo kan het wegdek in de zomer gekoeld worden en in het winter juist verwarmd. De constantere temperatuur zorgt ervoor dat het asfalt langer meegaat. In combinatie met de warmte-koudeopslagsysteem kan de energie worden opgeslagen voor gebruik op een later moment. Deze innovatie zorgt voor een CO2 reductie van ca. 60 ton.
Energieweg vlakheid

Wanneer een voertuig over de weg rijdt, is er sprake van rolweerstand. Hoe hoger de weerstand, hoe meer CO2-uitstoot er plaatsvindt. Een hobbelig en grof korrelig wegdek zorgt voor meer weerstand dan een heel glad wegdek. In de N211 zal een asfaltmengsel gebruikt worden dan een optimale vlakheid en textuur heeft, waardoor de rolweerstand wordt verlaagd. Hierdoor zal de weggebruiker minder brandstof verbruiken.
Duurzaam Granulaat

Recycling is een belangrijke vorm van energiebesparing. Bij het vervangen van de oeverconstructie aan de N211 zullen de huidige betonnen damwanden verwijderd worden. Deze betonbrokken worden in de buurt verwerkt en vermalen tot granulaat. Dit granulaat wordt weer gebruikt in de fundering van de weg.
Optimalisatie oeverconstructie

De damwanden zijn toe aan vervanging. De nieuwe damwand wordt voorzien van een kathodische bescherming: het metaal wordt negatief geladen gehouden waardoor het minimaal zal roesten. De staalconstructie kan daarmee ook lichter worden uitgevoerd, wat veel CO2 scheelt. Met deze innovatie wordt 332 ton minder CO2 uitgestoten.
Een damwand die niet roest
ABRI Zonnepanelen

Zonne-energie is de schoonste energie die we kennen. Het is dan ook logisch om op zo veel mogelijk oppervlaktes zonnepanelen aan te brengen. Zo ook op het dak van de bushokjes. Met de energie kan door middel van een USB oplaadpunt de telefoon worden opgeladen. Bij de ontmoetingsplaats Hart van de N211 kunnen zelfs e-bikes geladen worden.
Zonnepanelen-banken

Het hart van de N211 wordt een ontmoetingsplaats met banken die voorzien zijn van zonnepanelen. De ontmoetingsplaats wordt verlicht met LED verlichting gevoed vanuit de opgewekte energie.
Haag van zonnepanelen

Alle oppervlaktes langs de N211c worden zo goed mogelijk benut voor het duurzaam opwekken van stroom. Een haag van enkele tientallen meters zonnepanelen in de berm levert stroom aan de weg, waardoor de afname van reguliere stroom (grijs) wordt voorkomen.
Zonnepanelen op daken in de omgeving

Binnen het project wordt veel gezocht naar samenwerking met de omgeving van de N211c. De gebouwen van onder andere ABC Westland lenen zich goed voor het plaatsen van zonnepanelen. De opleverde stroom wordt in eerste instantie gebruikt door het bedrijf zelf. Reststroom wordt aan de weg geleverd, zoals voor de verlichting en de verkeerslichten.
Zonnepanelen zichtscherm

Het speciaal ontworpen zichtscherm met geintegreerde zonnepanelen gaat door de groene kleur goed op in de omgeving en zorgt daarmee voor rust in het wegbeeld. Naast het afschermen van licht voor woningen langs de weg heeft het zichtscherm een dubbelfunctie als duurzame energieopwekker.
Geopolymeer als vervanger van cement

Geopolymeer wordt gemaakt van kaolien, een kleisoort. Wanneer het materiaal wordt verbrand, stoot het geen CO2 uit. Ook kost het verbranden van kaolien minder energie dan wanneer kalksteen wordt verbrand voor het maken van cement. Bij het fietspad en de bushaltes komen tegels te liggen van geopolymeer in plaats van cement. Dit zorgt voor een verminderde CO2-uitstoot.
Houten verkeerslichten

Speciaal voor de N211c is een houten portaal ontworpen voor de verkeerslichten. Doordat het portaal gemaakt is van duurzaam en herbruikbaar materiaal, is er sprake van een CO2-reductie ten opzichte van de traditionele metalen portalen.
Duurzame houten abri’s
Tekstwagen op zonne-energie

Tijdens werkzaamheden wordt een tekstwagen ingezet om weggebruikers te informeren over de wegafzetting. De tekstwagens die bij de N211c worden ingezet werken op zonne-energie. Hierdoor wordt het verbruik van diesel voorkomen en wordt een CO2-reductie van circa 7 ton behaald.
Proeftuininnovaties
De provincie wil innovatie letterlijk de ruimte bieden. Sommige concepten moeten eerst nog goed getest worden in echte situaties, voor zij op grote schaal kunnen worden toegepast. Drie innovaties zullen langs de N211c geplaatst worden. Zij hebben nu minimaal Technology Readiness Level (TRL) 4, wat betekent dat de werking in een laboratorium is bewezen. De volgende stap is een veldtest.
Hydrozinegenerator

Tijdens de bouw van de N211 wordt gebruik gemaakt van een generator die op hydrozine zal werken, in plaats van diesel. Hydrozine, ook wel bekend als mierenzuur, kan een duurzame brandstof zijn die veel CO2 bespaart. Op dit moment is dat nog niet het geval. Bij de huidige productiemethoden van hydrozine komt veel CO2 vrij. Als onderdeel van deze innovatie wordt daarom ook onderzocht hoe hydrozine duurzaam geproduceerd kan worden, bijvoorbeeld door het gebruik van mest voor de productie.
Hydrozine als CO2 neutrale brandstof
Duurzaam reinigen van teerhoudend asfalt

Bij het vernieuwen van het wegdek van de N211 komt teerhoudend asfalt vrij. De verwerking van dit asfalt gebeurt traditioneel met een thermische reiniging waarbij het asfalt wordt verhit. In de proeftuin zal het asfalt duurzaam gereinigd worden met schimmels. Hiermee wordt veel energie en dus CO2 bespaard. Na reiniging blijft er een restproduct achter dat geschikt is om te gebruiken voor de fundering van een weg.
Teerhoudend asfalt reinigen
Voorkom verlies van energie door deflectie

Asfalt is een klein beetje elastisch. Waar autobanden op het wegdek staan deukt het oppervlak door het gewicht een heel klein beetje in. Zo’n kuiltje is heel klein, maar auto’s rijden hierdoor eigenlijk contant tegen een kleine heuvel op. Dit zorgt voor extra brandstofverbruik. Door het asfaltmengsel minder elastisch te maken ontstaan er minder kuiltjes en blijft het wegdek vlakker. Dit levert circa 0,3% brandstofbesparing op voor de weggebruiker. Dit lijkt niet veel, maar gemeten over de levensduur van het asfalt kan dit voor een wegtraject als de N211c tientallen tot honderden tonnen aan CO2-uitstoot voorkomen.