HOV/R-net Drechtsteden-Alblasserwaard-Vijfheerenlanden




De regio Drechtsteden - Alblasserwaard-Vijfheerenlanden (DAV) krijgt in december 2018 een vernieuwd openbaar vervoernetwerk. Met de komst van het nieuwe netwerk krijgt de regio een stevig netwerk van snel, frequent hoogwaardig openbaar vervoer. Er komen 7 HOV-lijnen, waarvan er 3 als R-net gaan rijden. Het openbaar vervoer in de regio krijgt hiermee een flinke kwaliteitsimpuls.

De 7 nieuwe HOV lijnen die worden geïntroduceerd, vormen samen met de MerwedeLingelijn de ruggengraat voor het openbaar vervoer in de regio. HOV staat voor Hoogwaardig Openbaar Vervoer. De regio krijgt een herkenbaar, kwalitatief netwerk van snel, betrouwbaar, frequent en comfortabel openbaar vervoer. Met goede aansluitingen op andere bussen en de trein. Zo wordt het openbaar vervoer een aantrekkelijk alternatief voor de auto.

Zeven HOV lijnen

In de regio Drechtsteden en Alblasserwaard-Vijfheerenlanden worden 7 HOV lijnen geïntroduceerd. Drie R-net lijnen en 4 andere HOV lijnen, die Qbuzz als SnelBuzz gaat rijden. Het verschil tussen R-net en HOV zit in de toepassing van de R-net productformule, hét keurmerk voor HOV in de Randstad. Een belangrijk verschil is de voor reizigers zeer herkenbare rood/grijze R-net uitstraling. Daarnaast is frequentie van de R-net lijnen hoger: in de spits elke 10 minuten een bus (‘spoorboekloos’) en daarbuiten elke 15 minuten. De andere HOV-lijnen rijden met een lagere frequentie, maar hebben verder alle voordelen van HOV.

Met de introductie van de 3 nieuwe R-net lijnen breidt het Randstedelijke R-net behoorlijk uit naar 8 lijnen in de provincie Zuid-Holland. De bestaande R-netlijnen zijn stuk voor stuk een succes. Dit blijkt zowel uit de reizigersgroei als een hoge waardering van reizigers. In 2019 wordt de nu al succesvolle MerwedeLingelijn eveneens onderdeel van R-net. Deze lijn staat volgens recent onderzoek onder reizigers aan de top van de best gewaardeerde regionale spoorlijnen.

De voordelen van HOV

Alle HOV bussen rijden over snelle, doorgaande routes en stoppen in de regel minder vaak. Dit levert rijtijdwinst op, verkleint de kans op vertraging en leidt daardoor tot grotere betrouwbaarheid en meer reiscomfort. De bussen rijden frequent en zijn comfortabeler dan reguliere bussen. Veel haltes krijgen extra voorzieningen, zoals overdekte fietsenstallingen en P+R terreinen. Ook wordt er ingezet op een betere bereikbaarheid van de haltes per fiets. De haltes bieden verder meer wachtcomfort en hebben digitale informatiepanelen waarop actuele vertrektijden staan.

Waar gaan de HOV bussen rijden?

Qbuzz introduceert 7 nieuwe HOV-lijnen; 3 R-netlijnen en 4 SnelBuzz lijnen:

  • R-net lijn 488:
    Rotterdam Kralingse Zoom – H.I. Ambacht – Zwijndrecht – Dordrecht
  • R-net lijn 489:
    Rotterdam Kralingse Zoom – Ridderkerk – Alblasserdam (de bus rijdt 2x per uur door naar Kinderdijk en Nieuw-Lekkerland)
  • R-net lijn 491:
    Rotterdam Zuidplein – Oostendam - Papendrecht – Sliedrecht
  • SnelBuzz lijn 316:
    Dordrecht –Papendrecht – Alblasserdam (de bus rijdt 2x per uur door naar Kinderdijk)
  • SnelBuzz lijn 387:
    Utrecht – Meerkerk - Gorinchem (bus rijdt 2x per uur door naar Hoog Dalem)
  • SnelBuzz lijn 388:
    Rotterdam Kralingse Zoom – Papendrecht – Sliedrecht – Meerkerk - Utrecht
  • SnelBuzz lijn 392:
    Rotterdam Zuidplein – Lombardijen – Oostendam – H.I. Ambacht – Zwijndrecht - Dordrecht

Bekijk het Overzicht HOV-lijnen in de regio DAV.

Naast de stevige ruggengraat van hoogwaardig openbaar vervoer krijgt de regio een netwerk van stad- streek- en buurtbussen. Aangevuld met slimme, kleinschalige mobiliteitsoplossingen. Zodat iedereen van deur tot deur kan reizen. Ook op plaatsen waar de vraag naar openbaar vervoer klein is én voor kwetsbare inwoners. Meer informatie over het nieuwe openbaar vervoernetwerk is te vinden op de website van Qbuzz.

Infrastructurele maatregelen

Om de HOV bussen sneller en betrouwbaarder te laten rijden, zijn aanpassingen nodig aan de infrastructuur. De provincie Zuid-Holland werkt op dit moment samen met gemeenten in de regio en andere wegbeheerders aan de voorbereiding van een flink aantal infrastructurele maatregelen.

De maatregelen worden gefaseerd voorbereid en uitgevoerd. De maatregelen in fase 1 zijn gebaseerd op de eisen die de provincie vooraf heeft gesteld aan het HOV-netwerk. Deze maatregelen stonden dus al vóór de aanbesteding van de concessie vast en worden ook wel de no-regret maatregelen genoemd. De fase 2 maatregelen worden gerealiseerd op basis van de plannen van Qbuzz.

De maatregelen bestaan onder andere uit verschillende doorstromingsmaatregelen op kruispunten, van de introductie van busprioriteit bij verkeerslichten tot herinrichting van een kruispunt. Om het reizen comfortabeler te maken worden nieuwe haltes gerealiseerd en bestaande haltes voorzien van duurzaam meubilair met meer comfort en extra voorzieningen, zoals overdekte fietsenstallingen en digitale informatiepanelen met actuele vertrektijden. Ook worden P+R en K+R-stroken en fietspaden aangelegd om makkelijk van en naar de HOV haltes te reizen.

Het is de bedoeling dat de fase 1 maatregelen gerealiseerd zijn voordat Qbuzz eind 2018 van start gaat met de nieuwe dienstregeling. Momenteel wordt, in overleg met Qbuzz en gemeenten, gekeken naar welke maatregelen daarna nodig zijn om het HOV een verdere impuls te geven.

Op de hoogte blijven?

Via deze website houden wij u op de hoogte van de ontwikkelingen rondom het HOV/R-net in de regio DAV. Hebt u vragen over deze werkzaamheden of het HOV-programma van de provincie? Stuur dan een mail naar rnet@pzh.nl. Meer informatie over de nieuwe DAV-concessie vindt u op de pagina Openbaar vervoer Drechtsteden, Alblasserwaard en Vijfheerenlanden (DAV).