Gladheidsbestrijding




De provincie zorgt óók in de winterperiode voor veilige wegen. Om de gladheid te voorkomen wordt op provinciale fietspaden, (parallel)wegen en busbanen gestrooid.

In de winter ligt altijd voldoende strooizout klaar verdeeld over 7 steunpunten. Het zout wordt gestrooid over wegen, fietspaden, parallelwegen, busbanen, hoofdwegen en fietspaden van andere overheden.

Strooiacties

Er wordt gestrooid met nat zout voordat het glad wordt. Het zout wordt aangelengd met pekelwater. Hierdoor is er minder zout nodig. Bij langdurige sneeuwval of ijzel wordt vaker gestrooid.

Weeradvies

Weerbureau MeteoGroep verzamelt weergegevens. De gebiedspecifieke informatie komt van weerstations langs de weg, het GladheidMeldSysteem. Deze “GMS-stations” brengen de luchtvochtigheid, relatieve vochtigheid, wegdek-en buitentemperatuur, neerslag en hoeveelheid zout in kaart. Het weerbureau zet deze gegevens om in modellen en geeft op basis van GMS- en nationale gegevens een strooiadvies. De gladheidcoördinator van de provincie bepaalt uiteindelijk of er wordt gestrooid.

Afstemming

Als de provincie gaat strooien worden de wegbeheerders van aangrenzende rijks-, waterschaps- en gemeentelijke wegen op de hoogte gesteld. Zij beslissen vervolgens of zij ook een strooiactie opstarten. Hierdoor is het zeker dat de wegen overal goed bereikbaar zijn. De haltes voor het openbaar vervoer worden ook mee gestrooid. Op de strooikaart van Rijkswaterstaat kun je zien wanneer op welke rijkswegen wordt gestrooid.

Routebegeleidingssysteem

De provinciale strooivoertuigen zijn voorzien van een navigatiesysteem. Dit systeem, aangestuurd door GPS, zorgt ervoor dat er niet breder wordt gestrooid dan nodig is. Het zout blijft op de weg en komt niet in de berm terecht. De gegevens van dit navigatiesysteem worden verzameld. Hierdoor weet de provincie precies waar, wanneer, hoe vaak en met welke dikte er is gestrooid.


Beter de weg op met de provincie

Wegwerkzaamheden

kaart wegwerkzaamheden n-wegen

Volg VerkeerZH op Twitter