Turborotonde




De turborotonde is een nieuw type tweestrooksrotonde. Rotondes met 2 rijstroken kunnen meer verkeer verwerken dan enkelstrooksrotondes. Maar het weven op een conventionele tweestrooksrotonde is lastig en leidt tot veel aanrijdingen.

De turborotonde lost dat probleem op. Spiraalbelijning, uitgevoerd als kleine verhogingen tussen de rijstroken op de rotonde, voorkomt snijdconflicten. Voorwaarde is dat de weggebruiker vroegtijdig via pijlmarkering en bewegwijzering over de juiste rijstrook wordt geïnformeerd.

turborotonde

Turboplein

Het turboplein is groter dan de turborotonde en kan meer verkeer verwerken. Het plein heeft 3 of meer rijstroken en is voorzien van verkeerslichten. Om de rijsnelheid laag te houden, sluiten de toevoertakken loodrecht aan en wordt de diameter zo klein mogelijk gehouden. En om het afsnijden van bochten te voorkomen, is het plein ook voorzien van overrijdbaar verhoogde strookscheidingen. Belangrijk is dat de linksaf beweging de rechtdoorgaande stroom niet blokkeert. Daardoor kan de cyclustijd van de verkeerslichten kort blijven.

Turboplein1


Volg VerkeerZH op Twitter