N207 Gouda-Boskoop

De provincie Zuid-Holland voert groot onderhoud uit aan de N207 tussen de rotonde N452 bij Gouda en de tunnel in Boskoop. Het onderhoud start in het najaar van 2020. De provincie gaat de bestaande weg onderhouden. Er worden diverse maatregelen getroffen om de weg veiliger te maken. De kruising met de Brugweg is inmiddels opnieuw ingericht.
Onderhoud aan bestaande weg
De provincie gaat de hoofdrijbaan van de N207 en het naastgelegen fietspad tussen de rotonde N452 en de tunnel Boskoop onderhouden.
De nieuwe planning ziet er naar verwachting als volgt uit:
- Winter 2020/2021: vervangen oever ter hoogte van de Henegouwerweg.
- 2021: uitvoer groot onderhoud ter hoogte van Den Ham (tussen de kruising Brugweg Waddinxveen en de tunnel in Boskoop).
- 2021: uitvoer groot onderhoud ter hoogte van de Henegouwerweg (tussen rotonde N452 en de aansluiting met de Henegouwernesse).
Onderzoek veiligheidsmaatregelen
Voor het onderhoud heeft de provincie onderzocht welke verbeteringen voor de verkeersveiligheid mogelijk en wenselijk zijn. In 2018 zijn er 2 bijeenkomsten georganiseerd. We hebben tijdens deze avonden samen met de aanwonenden langs de N207 tussen Gouda en Boskoop de veiligheidsknelpunten en mogelijke oplossingen in kaart gebracht.
Na verder onderzoek van het ingenieursbureau heeft de provincie besloten welke maatregelen worden uitgevoerd. Een lijst met maatregelen is hieronder te vinden. Elke maatregel is voorzien van een korte toelichting. Ook maatregelen die niet worden uitgevoerd staan vermeld.
Bekijk het eindresultaat

Benieuwd naar hoe de N207 er na het onderhoud uit komt te zien? Via onderstaande link is op 6 verschillende plekken te zien wat er verandert aan de weg.
Maatregelen die wel worden uitgevoerd
Verbreden fietspad ter hoogte van Henegouwerweg 114
Het fietspad is hier over korte lengte bijzonder smal (1,5m) en ligt ingeklemd tussen een erfafscheiding en de hoofdrijbaan. Een deel van de oever wordt vervangen, waardoor de hoofdrijbaan kan opschuiven richting de Gouwe en de versmalling in het fietspad kan worden opgelost.
Duurzaam Veilige belijning
Er wordt op het hele traject een dubbele asmarkering tussen de rijstroken aangebracht. De ruimte tussen de 2 weghelften wordt groter. Hierdoor wordt het risico op frontale botsingen enigszins verkleind.
Algeheel Inhaalverbod
De uitzondering (inhalen tractoren/brommobielen toegestaan) bij het inhaalverbod op de Henegouwerweg verdwijnt.
Verplaatsen bebouwde komgrens Waddinxveen
De komgrensborden van Waddinxveen zijn verplaatst richting het zuiden, zodat alle openbare wegen die aansluiten op de Henegouwerweg binnen de bebouwde kom liggen. Deze maatregel is medio 2019 uitgevoerd.
Duidelijker bebouwde komgrenzen
De bebouwde komgrenzen worden beter geaccentueerd. Ook wordt de maximumsnelheid die binnen de bebouwde kom geldt (50 km/u) op het wegdek aangebracht.
Vervanging scheidingsbanden rijbaan-fietspad
De huidige scheidingsbanden worden vervangen door een iets bredere scheidingsband. Ter plaatse van inritten buiten de bebouwde kom worden de koppen wit geschilderd.
Duidelijker berm rijbaan-fietspad
Op enkele locaties is nu helemaal geen afscheiding tussen rijbaan en fietspad. Hier komt ook een scheidingsband.
Verduidelijken invoegstrook Boskoop
De invoegstrook vanuit Boskoop op de N207 wordt duidelijker aangegeven met borden en markering op de weg.
Plaatsen huisnummerbordjes
Bezoekers van omwonenden zoeken vaak naar het adres, met onwenselijke (keer)manoeuvres op de N207 tot gevolg. Buiten de bebouwde kom komen goed zichtbare en uniforme huisnummerbordjes langs de weg om de vindbaarheid te verbeteren.
Verbeteren bewegwijzering
Bij de rotonde Gouwedreef wordt Reeuwijk Tempel niet goed aangegeven. De bewegwijzering wordt langs het hele traject vernieuwd.
Verbeteren verkeersveiligheid parallelweg Den Ham
Er zijn klachten over geparkeerde vrachtwagens en onveilig in- en uitrijden. Er wordt een (lang) parkeerverbod ingesteld, de maximumsnelheid wordt 30 km/u en in/uitrijden is in de toekomst niet meer vanaf beide kanten mogelijk.
Aanpassen aansluiting recreatiepark
De inrit naar een camping langs de N207 wordt veel gebruikt. In overleg met de eigenaren komt het fietspad hier verder van de hoofdrijbaan af te liggen zodat de inrit veiliger wordt.
Voorkomen illegaal uitvoegen Boskoop
De omwonenden geven aan dat er ten zuiden van de tunnel Boskoop af en toe auto’s over het fietspad rijden naar de Gouwestraat. De scheidingsband tussen rijbaan en fietspad wordt hier verlengd en het fietspad wordt rood.
Vervangen van de geleiderail door een houten geleiderail
De geleiderail buiten de bebouwde kom wordt vervangen door een houten exemplaar. Dit geeft de weg een meer landelijke uitstraling en nodigt minder uit tot hard rijden.
Vervangen tegels fietspad betonnen platen
Het fietspad wordt voorzien van zogenaamde Easypath-platen. Dit zijn betonnen platen die zorgen voor meer veiligheid en comfort voor fietsers dan de tegels die er nu liggen. Ook blijven kabels en leidingen onder het fietspad bereikbaar.
Maatregelen die niet worden uitgevoerd
Snelheid
De maximumsnelheid op de N207 tussen Gouda en Boskoop wordt niet verlaagd.
De provincie heeft in 2019 snelheidsmetingen laten uitvoeren op de Henegouwerweg. Er is gemeten op het gedeelte waar de bebouwde komgrens is uitgebreid ter hoogte van de Henegouwernesse. De metingen zijn uitgevoerd door een extern bureau en vonden plaats voor (80km/u) en na (50km/u) het verplaatsen van de bebouwde komgrens.
Uit die metingen blijkt dat de gemiddelde snelheid van de automobilisten over het geheel bekeken zeer licht is afgenomen (3 km/u langzamer, terwijl de maximumsnelheid is verlaagd met 30 km/u). De uitkomst ondersteunt de verwachting dat het verlagen van de maximumsnelheid niet zal zorgen voor een belangrijk verschil in de daadwerkelijk gereden snelheid van het verkeer.
De ervaring leert dat het verlagen van de maximumsnelheid in deze situatie kan leiden tot verwarring en onbegrip, het zal meer overtredingen uitlokken en kan zorgen voor een toename in het aantal (ongewenste) inhaalbewegingen. Omdat de N207 bovendien niet kan worden ingericht met maatregelen die passen bij een snelheidslimiet van 60 km/u valt van de politie weinig tot geen handhavingsinspanning te verwachten.
Het fietspad verder van de hoofdrijbaan plaatsen
Dit knelpunt kan niet worden opgelost zonder óf grond aan te kopen en bestemmingsplan te wijzigen óf de hoofdrijbaan richting de Gouwe te verleggen. Beide opties zijn niet mogelijk in dit onderhoudsproject.
Bypasses turborotonde verwijderen
De wens is om deze te verwijderen i.v.m. inhalen op de turborotonde. Verwijderen is niet mogelijk i.v.m. de verkeersintensiteiten.
Groene kleur tussen dubbele asmarkering voor een landelijke uitstraling
Deze suggestie van een omwonende wordt niet doorgevoerd, omdat een groene middenas suggereert dat er 100 km/u mag worden gereden.
Verlengen rechtsafvak vanaf Boskoop bij de kruising hefbrug Waddinxveen
Valt buiten de scope van dit project én hier is onvoldoende ruimte voor.
Rotonde Henegouwernesse Noord aanleggen
Hiervoor is onvoldoende ruimte.
Meld u hier aan voor updates
Wilt u op de hoogte gehouden worden als er nieuwe informatie op de webpagina verschijnt? Laat dan uw e-mailadres achter.
Dagelijks Beheer en Onderhoud
Sommige werkzaamheden worden standaard uitgevoerd. Andere werkzaamheden gebeuren alleen als het nodig is. Bekijk wat de provincie allemaal doet op de N-wegen.
Contact
Heeft u vragen over het project N207 Gouda Boskoop? Neem dan contact met ons op via de contactpagina.