Haastrecht bebouwde kom
Om de knelpunten op het traject Haastrecht bebouwde kom op de N228 op te lossen nemen we een aantal maatregelen (zie onder).

Algemene maatregelen Haastrecht bebouwde kom

De weg krijgt binnen de bebouwde kom een andere uitstraling
- Fietspaden van rood asfalt
- Bolle bestrating op rijstrookscheiding
- Geen witte as- en kantstrepen
Knelpunt 12: Snelheid minderen bij inrijden bebouwde kom

Probleem:
Verkeer vermindert onvoldoende de snelheid bij passeren grens bebouwde kom Haastrecht.
Maatregel:
Aanbrengen extra markering op het wegdek (psychobremsen en snelheidsaanduiding) en het maken van een slinger in de weg, waardoor overgang naar bebouwde kom extra opvalt en verkeer moet afremmen.
Knelpunt 10: Rotonde Haastrecht

Probleem:
Route rondom rotonde wordt door fietsers in beide richtingen gebruikt, omdat dat voor hen het meest logisch is. De rotonde is daar echter niet voor ingericht. Automobilisten zien niet goed wie
voorrang heeft. Hierdoor ontstaat voor zowel fietsers als andere weggebruikers een onduidelijke en onoverzichtelijke situatie. Door de omliggende infrastructuur en bebouwing is een ideale rotonde hier niet mogelijk.
Maatregelen:
1. Tweerichtingsverkeer voor fietsers rond de hele rotonde mogelijk maken.
2. Fietspad rond de rotonde wordt in rood asfalt uitgevoerd, behalve waar het fietspad de rijbaan kruist (fietsers blijven voorrang verlenen aan het kruisende wegverkeer).
3. Kraanstraat wordt versmald, waardoor de opstelplek voor fietsers aan de noordwestkant van de rotonde minder steil wordt.
Kaart rotonde Haastrecht
Knelpunt 11: Kruising N228 - Hoogstraat

Probleem:
Veel afslaand en opkomend verkeer. Weg oogt bovendien breed, waardoor er vaak te hard wordt gereden. Dit maakt de situatie onoverzichtelijk, vooral voor fietsers en voetgangers.
Maatregel:
Extra strook voor linksafslaand verkeer opheffen en vervangen door een middeneiland, waardoor fietsers en voetgangers in 2 fasen kunnen oversteken en de weg smaller oogt.
Kaart Kruising N228 - Hoogstraat
Knelpunt 9: Aansluiting Hoogstraat en Liezeweg en oversteek ter hoogte van Museum Bisdom van Vliet

Problemen:
1. Bezoekers van museum Bisdom van Vliet willen ook de overtuin aan de overkant van de weg bezoeken. Hier is geen veilige oversteek.
2. Huidig fietspad ligt direct voor ingang museum.
3. Afslaand verkeer naar de Liezeweg en opkomend verkeer vanaf Hoogstraat.
4. Onduidelijke / onoverzichtelijke situatie voor (overstekende) fietsers en voetgangers.
Maatregelen:
- Voetgangersoversteek in twee fasen via een verhoogd middeneiland ter hoogte van ingang museum Bisdom van Vliet.
- Fietspad ter hoogte van museum verleggen naar plek naast de rijbaan.
- Aansluitingen Hoogstraat en Liezeweg extra laten opvallen en oversteek provinciale weg overzichtelijker maken voor fietsers en voetgangers.
Knelpunt 9: Aansluiting Hoogstraat en Liezeweg en oversteek ter hoogte van Museum Bisdom van Vliet

