Stolwijkersluis - Goverwelle
Om de knelpunten op het traject Stolwijkersluis - Goverwelle op de N228 op te lossen nemen we een aantal maatregelen (zie onder).
Knelpunt 1: Oversteekplaatsen bij Promen

Probleem
Werknemers van Promen komen met de bus en stappen uit bij de bushalte tegenover Promen. Vervolgens moeten zij de N228 oversteken, terwijl er geen gemarkeerde oversteekplaats is.
Maatregel
Oversteek voor voetgangers en fietsers in 2 fasen door een verhoogd middeneiland ter hoogte van ingang Promen.
Knelpunt 2: Doorverwijzen vrachtverkeer naar A12

Probleem
Op de N207 en het begin van de N228 wordt vrachtverkeer en verkeer richting Utrecht via de N228 naar de A12 verwezen. Dit veroorzaakt extra verkeersdrukte en trillingen op de dijk waarop de N228 ligt.
Maatregel
Verwijsborden verwijderen.
Knelpunt 20: Te hoge snelheid verkeer op weggedeelte waar maximumsnelheid van 50 km/uur geldt
Probleem
Het wegvak direct oostelijk van de rotonde heeft de uitstraling van een weg buiten bebouwde kom en is een lang, recht stuk. Hierdoor wordt er vaak te hard gereden.
Maatregelen
Inrichting wegvak aanpassen zodat het wegvak de uitstraling heeft van een weg binnen de bebouwde kom:
- Fietspaden van rood asfalt
- Bolle bestrating als rijstrookscheiding
- Geen witte as- en kantstrepen
Knelpunt 21: Te hoge snelheid verkeer in krappe bocht
Probleem
De bocht is krap en daardoor niet geschikt om met een snelheid van 80 km/uur te rijden.
Maatregel
Aanbrengen plateau westelijk van de bocht en een gefaseerde oversteek (met verhoogd middeneiland) bij de oostelijke aansluiting Zuider IJsseldijk.
Knelpunt 22: Aansluiting Zuider IJsseldijk

Problemen:
1. De oversteek voor (brom)fietsers en voetgangers over de N228 van en naar de Zuider IJsseldijk is onveilig.
2. Verkeer dat vanuit oostelijke richting de Zuider IJsseldijk op rijdt hoeft nu nauwelijks af te remmen, waardoor een gevaarlijke situatie voor fietsers kan ontstaan.
Maatregelen:
1. Oversteek voor voetgangers en fietsers in twee fasen door een verhoogd middeneiland aan de oostzijde van de aansluiting met de Zuider IJsseldijk.
2. Beter zicht voor fietsers aan noordzijde N228 op kruising door verleggen fietspad naar buiten.
3. Zuider IJsseldijk haakser laten aansluiten op de N228 en in binnenbocht onregelmatige bestrating aanbrengen. Hierdoor moet afslaand verkeer meer afremmen en is afsnijden van de bocht minder comfortabel.
Knelpunt 3: Verkeerslichten Goverwelle brug

Probleem
De instellingen van de verkeerslichten zijn gericht op doorstroming autoverkeer. Voetgangers en fietsers ervaren (te) korte tijd om over te steken en ervaren het kruispunt daardoor als onveilig.
Maatregel
Beoordelen of instellingen verkeerslichten nog passend zijn bij nieuwe situatie.
Knelpunt 4: Uitrit bouwbedrijf BMN

Probleem
De uitrit van dit bouwbedrijf zit vlak voor de kruising Goverwelle brug. Hier is veel afslaand vrachtverkeer dat het fietspad moet oversteken.
Maatregel
Verkeerssituatie duidelijker maken voor weggebruikers door het aanbrengen van haaientanden en blokmarkering op het fietspad.