Provincie Zuid-Holland in gesprek met een van de eerste transporteurs die connected rijden: Kees Dobbe van Fa. J. Dobbe & Zn.




Kees Dobbe van Fa. J. Dobbe & Zn. is een van de eerste transporteurs die connected rijdt. De provincie is met hem in gesprek gegaan.

Wie is Dobbe?

Wij zijn een sierteelttransportbedrijf, een familiebedrijf in Zuid-Holland. Twintig jaar geleden zijn wij begonnen met sierteelt, daarvoor hadden we een potgrondfabriek. Ons werkgebied zit meer in Roelofarendsveen en Aalsmeer, maar je vindt ons ook regelmatig in het Westland. We rijden met 27 vrachtauto’s. In de twee nieuwste vrachtwagens is een boordcomputer geïntegreerd met software die het mogelijk maakt prioriteit aan te vragen bij slimme verkeerslichten. In al onze nieuwe vrachtwagens laten we meteen de nieuwe Rietveld-boordcomputers plaatsen met geïntegreerde Greenflow-software. Voor het einde van het jaar vervangen wij nog twee vrachtwagens en rijden dan dus met 4 wagens rond die zijn uitgerust voor connected transport.

Wat is voor jullie de reden om mee te doen met connected transport in Zuid-Holland?

Het wordt alsmaar drukker op de weg. Tijdwinst door betere doorstroming, besparing op diesel en vermindering van CO2-uitstoot zijn voor ons de belangrijkste redenen. Het werk is zo beter in te plannen.

Hoe ging het integreren van de software in de boordcomputer?

Hier liepen we al een stapje op vooruit. Twee jaar geleden hebben we meegedaan met een pilot in Noord-Holland met een groenlichtsysteem in de boordcomputer: op de route afslag Aalsmeer vanaf de A4 met 2 tot 3 verkeerslichten. In de boordcomputer hadden we dus al aangepaste software, maar die werkt inmiddels veel beter. De techniek maakt een enorme vooruitgang. De installatie van de nieuwe software in onze boordcomputers door leverancier Rietveld verliep voorspoedig.

Wat is jullie ervaring tot nu toe?

De iVRI’s (intelligente verkeersregelinstallaties) ofwel slimme verkeerslichten zijn nu in het Westland op grote schaal uitgebreid. Er doen inmiddels veel partijen mee.

De chauffeurs moeten nu leren werken met de nieuwe software. De computer onthoudt bijvoorbeeld hoe je gereden hebt, maar de ene keer ga je linksaf en de andere keer rechtsaf. Dat is allemaal in te stellen, maar vraagt nog wat oefening. Dynniq heeft hiervoor een mooi instructiefilmpje gemaakt dat op YouTube terug te vinden is.

Op welke routes zouden er ook iVRI’s moeten komen?

Rond Aalsmeer en omstreken, omdat we daar vooral rijden. De corridor van Noord- en Zuidholland, van Aalsmeer naar het Westland. Maar ook alle N-wegen en wegen rond industriegebieden bijvoorbeeld. Dat zou mooi zijn.

Hoe ervaar je de rol van de andere partijen en van de provincie Zuid-Holland?

Er zijn een heleboel partijen bij dit initiatief betrokken. Michel Oldenburg, logistiek makelaar, heeft bijvoorbeeld ontzettend veel werk verricht. Alle partijen moeten samen veel bespreken en afstemmen om dit initiatief van de grond te laten komen. Dat kan alleen maar als alle partijen zich ervoor inzetten. Als dat lukt en het connected rijden een begrip wordt binnen de transport is dat fantastisch! We zijn al een eind op de goede weg.

Hoe ervaar je de balans in tijd en samenwerking die wij als overheid van jullie hebben gevraagd?

Binnen de logistieke sector zijn wij de eerste in de rij die de software geïntegreerd hadden en prioriteit konden aanvragen bij de iVRI’s. De innovaties binnen de transportsector zijn in volle gang. Vorig jaar is begonnen met de uitrol van de iVRI’s en het connected rijden. Ik vind het heel snel gegaan en ben er content mee.

Wat zou je tegen de andere transporteurs willen zeggen?

We roepen als transportsector al jaren dat het te druk wordt op de wegen, dat er te veel files zijn en dat het veel geld kost. Dat we nu met de Connected Transport Corridor een flinke stap kunnen zetten is fantastisch. Dit wil iedereen alleen nog maar meer. De tijd moet het natuurlijk nog uitwijzen, maar ik heb hoge verwachtingen. Aan het einde van het jaar zul je de voordelen zeker terugzien in je cijfers: minder brandstofgebruik, minder transporturen. Het is even een aanschaf, maar het is het waard.