Wat heeft Zuid-Holland te bieden?
Zuid-Holland is één van de drijvende krachten achter de Nederlandse economie. We zijn de meest kennisintensieve regio van Nederland. De kennis die hier ontwikkeld wordt, draagt bij aan het huidige en toekomstige verdienvermogen van Nederland én aan oplossingen voor de grote maatschappelijke opgaven. Dat gebeurt steeds meer in een netwerk van campussen, fieldlabs en andere innovatieknooppunten. Daar komt kennis tot waarde in nieuwe producten, technieken en maatschappelijke oplossingen.
Met innovatie werken aan de transities; focus op het MKB
Wij willen de transitie van de economie op energie, circulariteit en digitalisering versnellen. Binnen deze transities staat het streven naar brede welvaart centraal. We sluiten aan op het missie gedreven innovatiebeleid. We bieden ondersteuning aan ecosystemen zodat sterke consortia kunnen werken aan doorbraakprojecten. Met eigen middelen zorgen we voor inzet op opschaalbare regionale projecten die de transitie in de breedte versnellen. Ook ondersteunen we het MKB, zodat het nieuwe technologieën en digitalisering kan omarmen.
In samenwerking met onze ontwikkelingsmaatschappij InnovationQuarter bieden wij het Rijk de vereiste uitvoeringskracht in de regio.
Bijdragen aan een toekomstbestendige beroepsbevolking
Bij de realisatie van onze ambities vormt het tekort aan goed gekwalificeerd personeel een grote bedreiging. De beroepsbevolking slaagt er onvoldoende in om haar vaardigheden continu aan te passen aan de behoefte van de grote transitieopgaven. Daarom zetten wij in op een Leven Lang Ontwikkelen; het opleiden van mensen naar beroepen van de toekomst en werkzoekenden aan het werk te helpen. Ook willen we (top)talent aantrekken en vooral vasthouden. Met de Human Capital Agenda Zuid-Holland dringen we de arbeidstekorten terug. Zo begeleiden we 10.000 mensen naar een nieuwe baan en zorgen we voor de bijscholing van 55.000 werknemers en flexwerkers. Wij verwachten hierbij een toename van hun productiviteit van 5-15%.
Zorgen voor voldoende ruimte voor bedrijven
Om de transities te realiseren is er voldoende ruimte (fysiek en milieu) nodig. Wij investeren daarom in toekomstbestendige bedrijventerreinen. Ook zetten we ons omgevingsbeleid en verschillende financieringsinstrumenten in om onze ambities op Zuid-Hollandse werklocaties te realiseren. Op het gebied van milieuvergunningen en omgevingsdiensten hebben wij volop kennis en expertise in huis. Bijvoorbeeld waar het gaat om vergunningen van potentieel zeer zorgwekkende stoffen, de Altijd Actuele Digitale Vergunning en de relatie en interactie met de 5 Omgevingsdiensten. Ons aanbod naar het Rijk is om als pilot te fungeren voor de landelijke ontwikkelingen. Zo kunnen we anderen inspireren en bijdragen aan bredere toepassing.
Wat is hiervoor nodig vanuit het Rijk?
Rol van de provincie
In 2011 werd de invulling van regionaal-economisch beleid gedecentraliseerd naar de provincies. Er zijn gedeelde instrumenten, fondsen en beproefde overlegstructuren. Als provincie zijn wij de verbinder van ecosystemen en de bouwer van netwerken. Samen met onze regionale ontwikkelingsmaatschappij Innovation Quarter organiseren wij slagkracht in de regio. Wij zorgen met eigen middelen en regionale Europese fondsen voor risicokapitaal, organiserend vermogen in innovatie en ondernemerschap (starters en gevestigd MKB), voldoende werklocaties en digitalisering. Met regionale partners steunen wij innovatie ecosystemen.
Financiële middelen
Wij vragen het Rijk om meer structurele en wettelijk geregelde financiering, zoals ook gebruikelijk is bij andere beleidsdomeinen waarvoor de provincie verantwoordelijk is. Wij maken graag nieuwe, eenduidige afspraken over deze structurele financiering en cofinanciering van het regionaal economisch beleid en de verankering hiervan in wet- en regelgeving.
Ook vragen wij om een integrale aanpak voor de stimulering van de regionale economie vanuit meerdere ministeries en verschillende fondsen. Waaronder de middelen voor opschaling van klimaatinnovaties en het Nationaal Groeifonds.
Wij vragen een directe oplossing voor de aflopende middelen voor innovatie, digitalisering en verduurzaming van het MKB. In 2023 moet dit structureel zijn opgelost. Wij werken graag mee aan het stroomlijnen en toegankelijk maken van de middelen van Rijk en regio voor het MKB.
De economische ‘hotspots’ die substantieel bijdragen aan R&D en innovatie kunnen dit niet volhouden zonder meerjarige, programmatische investeringsafspraken met het Rijk. Wij werken graag samen met het Rijk aan het opzetten en uitvoeren van een Impulsprogramma Campussen Zuid-Holland en structurele versterking van de regionale Fieldlab infrastructuur.
We roepen het Rijk op om met een langjarige integrale visie op de NL ruimtevaart te komen, inclusief een ambitieus programma met bijbehorende investeringen (ESA, nationaal, EU). Bij die ambities past de behoefte aan een bruisende NL Space Campus met een steviger betrokkenheid van het Rijk, naast ons als provincie en de gemeente Noordwijk.
Wij zijn nieuwsgierig naar de plannen voor besteding van de €500 miljoen voor ‘Leven Lang Leren’ en hebben concrete initiatieven liggen die hiermee kunnen worden gefinancierd.
Het ministerie van I&W stelt samen met VNG en IPO een interbestuurlijk programma op voor versterking van het VTH-stelsel. Met de huidige energieprijzen verdienen veel maatregelen zich snel terug. Van belang is dan ook juist nu in te zetten op toezicht op wettelijk vereiste energiebesparingsmaatregelen.
Het ministerie heeft structureel €18 miljoen beschikbaar voor versterking van de omgevings-diensten. Wat ons betreft worden deze middelen ingezet voor versterking van de landelijke kennisinfrastructuur, arbeidsmarkt en versterking van de informatiehuishouding VTH. Concreet zou het Rijk de financiering van de inmiddels opgezette kennisschakelpunten, waaronder het door DCMR opgezette kennisschakelpunt ZZS van Zuid-Holland, over moeten nemen. De door Zuid-Holland ontwikkelde Altijd Actuele Digitale Vergunning (AADV) vormt een belangrijk instrument om de informatiehuishouding VTH te versterken. Het landelijke beheer, doorontwikkeling en implementatie van de AADV wordt bij voorkeur uit deze €18 miljoen gefinancierd.
Wij vragen verder om een investeringsimpuls voor toekomstbestendige bedrijventerreinen, zoals die ook voor winkelgebieden is ontwikkeld.
Wij bieden aan om een leidende rol te spelen bij de invulling en uitvoering van de regiodeals. Gezien de problematiek met betrekking tot de brede welvaart in grote delen van Zuid-Holland rekenen wij net als in de vorige periode op een forse impuls vanuit de nieuwe deals. Wij kunnen dit via integrale gebiedsgerichte plannen invullen.
Beleidsinstrumenten
De dienstverlening aan het MKB kan worden verbeterd, om juist daar de transitie naar een digitale, duurzame en circulaire economie te versnellen. We werken graag met het Rijk aan een stevige regionale dienstverlening, waarin heldere rollen voor de verschillende overheden en uitvoeringsorganisaties zoals de ROM’s worden afgesproken.
Het Rijk zet in op robuust, supersnel en veilig internet in alle delen van het land. In Zuid-Holland is daartoe met name bij de Zuid-Hollandse eilanden en het Groene Hart een extra impuls nodig om de laatste moeilijk bereikbare adressen te ontsluiten.
Het Rijk zet in om onze bedrijven, vitale infrastructuur en economisch kapitaal beter door centraal gecoördineerde structurele samenwerking te beschermen. Wij zien dit als een urgent thema. Wij zijn betrokken bij bestaande cyberweerbaarheidscentra en initiëren de opzet van cyberweerbaarheidscentra voor Greenport West-Holland en de Life Science en Health sector. Het Nationaal Cyber Security Centrum zou hét nationale regie- en expertisecentrum kunnen worden.
Om de krapte op de arbeidsmarkt aan te pakken, pleiten wij ervoor de regelgeving voor het arbeidsmarktbeleid te verbeteren en te versimpelen, fondsen te ontschotten en versnippering te voorkomen. De omscholing van de ene naar de andere sector wordt soms bemoeilijkt doordat scholingsfinanciering alleen in een bepaalde sector beschikbaar is, terwijl juist de kruisbestuiving wenselijk is. Wij zijn voorstander van een zogenaamde loopbaan APK voor alle werknemers.
Daarnaast ligt de opgave van de arbeidsmarkt bij meerdere bewindspersonen. Meer regie zou wenselijk zijn. Ook komt er wat ons betreft meer aandacht voor het ‘in beweging krijgen’ van de werknemer: voor technische opleidingen en beroepen met hoge baankans, loopbaanoriëntatie en -advies, bij- en omscholing en van-werk-naar-werk trajecten, bijvoorbeeld door de inzet van een nationale campagne. Matching op vacatures zou sterker op basis van vaardigheden en competenties moeten gebeuren.
Er moet fysieke ruimte zijn én blijven voor economische activiteiten. Wij werken graag samen met het ministerie EZK, BZK en IenW in het project Grip op Grootschalige bedrijfsvestigingen. De urgentie om te komen tot een structurele aanpak voor werklocaties is hoog. Hier maken we met het Rijk graag afspraken over.