Ga naar de inhoud
Provincie Zuid-Holland
Zoeken
Direct naar
Menu
  • Home
  • OnderwerpenOnderwerpen

    • Wonen en Ruimte
    • Verkeer en Vervoer
    • Natuur en Landschap
    • Economie
    • Energie
    • Kwaliteit openbaar bestuur
    • Internationaal
    • Gezonde en veilige leefomgeving
    • Milieu
    • Samenleving
    • Klimaatadaptatie
    • Omgevingsbeleid
    • Digitaal Zuid-Holland
  • ActueelActueel

    • Podcast
    • Coronavirus
    • Provinciaal archief
    • Nieuwsbrieven
    • Nieuws
    • Verkeersinformatie
    • Bekendmakingen
    • N-wegen
    • Participatie
    • Na 75 jaar vrijheid
  • Politiek en bestuurPolitiek en bestuur

    • Ons provinciehuis
    • Werken voor de provincie
    • Kennis Zuid-Holland
    • Bestuur
    • Provinciale Staten
    • Coalitieakkoord 2019-2023
    • Missie en visie
    • Feiten, cijfers en kaarten
    • Interim-Management Consult
    • Provinciale Adviescommissie Leefomgevingskwaliteit (PAL)
    • Provinciedichter
  • Online regelenOnline regelen

    • Leges infrastructuur
    • Subsidies
    • Vergunningen
    • Melding & verzoek
    • Bezwaar & klacht
    • Informatie
    • Overig
    • Ter inzage
    • Provinciale regelingen
    • Feiten, cijfers en kaarten
    • Huisstijl
    • Inkoop en aanbesteden
  • Contact
  • Organisatie
  • Werken bij
Direct naar
  • Contact
  • Organisatie
  • Werken bij
  1. Home ›
  2. Klacht over gedraging provincie (bestuurders of ambtenaren)
Deel dit op
  • Delen op Facebook
  • Delen op Twitter
  • Delen op LinkedIn

Lees voor

Klacht over gedraging provincie (bestuurders of ambtenaren)



Iedereen heeft het recht om een klacht in te dienen bij de provincie. Meestal gaat het om gedrag van bestuurders of ambtenaren. Een reden kan zijn als je vindt dat je aan het lijntje wordt gehouden. Of dat je verkeerd of helemaal niet geïnformeerd bent.
Je kunt geen klacht indienen omdat je bijvoorbeeld geen vergunning krijgt voor het bouwen van een schuur of voor het houden van een evenement. Daarvoor bestaat de bezwaar- en beroepsprocedure.

De provincie is niet verplicht de klacht te behandelen. Bijvoorbeeld als de aanklacht te klein is.

Indien jouw klacht gaat over de toestand van een provinciale (vaar)weg of de situatie op die weg (verkeersveiligheid, bebording, bereikbaar) of indien je hinder ervaart op het gebied van milieu, heet dat een melding. Voor meldingen op het terrein van milieu ga je naar onze internetpagina Milieu, klachten en meldingen. Voor meldingen over wegen kun je het digitale Meldingsformulier Wegen gebruiken.

Voorwaarden

Een schriftelijke klacht moet aan de volgende eisen voldoen:

  • De klacht is maximaal 1 jaar oud.
  • Het gaat niet om een kleine aanklacht.
  • Er is geen andere manier om jouw aanklacht naar voren te brengen. Bijvoorbeeld via bezwaar en beroep of via een andere gerechtelijke procedure.

Aanpak

Je dient de klacht in bij de provincie. In jouw klacht staat:

  • jouw naam en adres
  • de omschrijving van de gedraging of klacht
  • tegen wie de klacht wordt ingediend
  • de reden van jouw klacht

Contact

Je kunt zowel mondeling als schriftelijk jouw klacht indienen bij de provincie.

Indien je jouw klacht schriftelijk indient, moet je hierin vermelden:

  1. jouw naam en adres
  2. dagtekening
  3. omschrijving van de gedraging waartegen jouw klacht is gericht
  4. jouw handtekening

Je kunt voor het digitaal indienen van een klacht het Algemeen klachtenformulier gebruiken.

Wanneer je jouw klacht hebt ingediend, informeren we je over de verdere procedure via de folder Klachtenbehandeling.

Heb je last van overbodige regels, procedures of administratieve rompslomp? Je kunt dat tevens melden bij Lastvandeoverheid.nl. Een klacht over een overheidsinstantie kun je ook melden bij de Nationale ombudsman.

Heb je een vraag dan kun je bellen met het Awb-secretariaat, 0704416093, of AWBsecr@pzh.nl.

Bezwaar en beroep

Nationale ombudsman

Ben je het niet eens met de beslissing op jouw klacht? Je kunt dan een klacht indienen bij de Nationale ombudsman. De Nationale ombudsman behandelt klachten over verschillende overheidsinstanties, waaronder een groot aantal gemeenten en provincies.

Bijgewerkt

24 januari 2023

Formulieren

  • Inloggen met DigiDDigitaal formulier Bezwaar of klacht indienen particulieren
  • Inloggen met eHerkenningDigitaal formulier Bezwaar of klacht indienen organisaties
  • Jaarverslag klachtfunctionaris 2021
  • Folder Klachtenbehandeling (pdf, 662 kB)

Uitvoerende instantie

Provincie Zuid-Holland, afdeling Financiële en Juridische Zaken, secretariaat Awb

Postadres

Zuid-Hollandplein 1
Postbus 90602
2509 LP Den Haag

Elke dag beter. Zuid-Holland.

Facebook
Twitter
LinkedIn
  • Archief website
  • Cookies
  • Privacy
  • Toegankelijkheid
  • Home
  • Onderwerpen
  • Actueel
  • Politiek en bestuur
  • Online regelen
  • Contact