Veldwerk Koopstromenonderzoek 2025 in september van start
Gemeenten en provincies zetten zich samen met ondernemers in voor een aantrekkelijk aanbod van winkels en horeca in steden en dorpen.
Om dit zo goed mogelijk te doen, is periodiek onderzoek naar koopgedrag van inwoners van groot belang. In september en oktober 2025 houden de provincies Noord-Holland, Utrecht en Zuid-Holland daarom een grootschalig onderzoek onder hun inwoners. We noemen dat een koopstromenonderzoek.
Waar doen inwoners hun dagelijkse boodschappen? Waar gaan ze een dagje winkelen? Waar doen ze grote aankopen zoals bijvoorbeeld meubels, en waar maken ze gebruik van horeca?
Samen met antwoorden op de vraag hoe tevreden inwoners zijn over de verschillende winkelgebieden brengt het onderzoek het functioneren van winkels en horeca in beeld. Zo helpen de provincies gemeenten en ondernemers bij het versterken en verbeteren van winkel- en horecavoorzieningen. Namens de provincies voert Ipsos I&O het onderzoek uit.
Deelnemers gezocht
Begin september start het veldwerk. In deze periode nodigen we ook inwoners uit de provincie Zuid-Holland uit voor deelname aan het onderzoek. Zij ontvangen een schriftelijke uitnodiging in de brievenbus. De huishoudens zijn willekeurig geselecteerd uit alle bewoonde adressen in de gemeenten. Deelnemen kan door online een vragenlijst in te vullen. Inwoners die geen brief krijgen, maar ook mee willen doen kunnen de vragenlijst vanaf 2 september via www.startvragenlijst.nl/koopgedrag invullen.
Onder alle deelnemers van het onderzoek verloten we namens de provincies 100 cadeaukaarten van €25,-.
Privacy gewaarborgd
De privacy van deelnemers is gewaarborgd in overeenstemming met de privacywetgeving (AVG). Antwoorden van deelnemers ontkoppelen we van het woonadres. Antwoorden gebruiken we uitsluitend voor het Koopstromenonderzoek 2025.
Meer informatie
Voor meer informatie over het onderzoek is er de website www.koopstromen.nl/randstad. Daar staat ook een kort filmpje met uitleg over het onderzoek. Mailen over het onderzoek kan naar [email protected].