Innovaties
De N470 is de eerste weg die over de volledige lengte van 17 kilometer CO2-negatief wordt vernieuwd. Dat betekent dat er door alle innovaties in de weg meer CO2 wordt bespaard en gecompenseerd dan dat er bij de werkzaamheden is uitgestoten. Doorstroming en veiligheidsbeleving worden ook naar de laatste inzichten verbeterd.
De toegepaste innovaties in dit overzicht zijn deels door de provincie geselecteerd en doorgerekend. Deels hebben advies- en ingenieursbureau Tauw en bouwbedrijf Boskalis Nederland ze ingebracht om energie te besparen en op te wekken en om de CO2-uitstoot te verminderen. Van alle maatregelen is bekeken of ze voldoende CO2-reductie opleveren tegen een redelijke prijs. Het doel is om met deze innovaties minimaal 50% energiebesparing te bereiken ten opzichte van conventionele maatregelen en de CO2-uitstoot binnen het project met 10 ton CO2 per jaar te verlagen.
Energy Wall

De Energy Wall is een geluidsmuur die tegelijkertijd energie opwekt. Hoe de energie wordt opgewekt, is een uitdaging die de provincie aan de markt heeft voorgelegd. In het scherm kunnen meerdere duurzame innovaties worden getest en geoptimaliseerd. Denk daarbij aan zonnecellen en kleine windturbines. De opgewekte energie kan direct worden gebruikt voor de verlichting en de verkeerslichten. Wanneer deze toepassingen voldoende rendabel zijn, kunnen ze op grote schaal worden toegepast binnen de provincie.
Wegen naar de Toekomst
In de serie Wegen naar de Toekomst kijken we naar nieuwe oplossingen die de wegen in Zuid-Holland schoner en slimmer maken. In deze video worden de plannen en ambities rond de Energywall gedeeld.
Proeftuin asfalt

Sommige innovaties hebben zich al bewezen in het lab, maar moeten nog in de praktijk getest worden. Daarvoor biedt de provincie zogenoemde proeftuinvakken aan. Het asfaltmengsel bepaalt voor een groot deel hoe energiezuinig een weg is. Zo zorgt een vlakker wegoppervlak bijvoorbeeld voor minder rolweerstand voor de autobanden en kan de samenstelling van het mengsel zorgen voor minder geluidsoverlast. Tegelijkertijd is het belangrijk dat een mengsel wel voldoet aan alle veiligheidseisen. Binnen het traject zijn 2 locaties aangewezen als proeftuinvlakken waar nieuwe asfaltmengsels met verschillende eigenschappen getest kunnen worden.
Oktober 2018 is de rolweerstand van het bestaande asfalt gemeten. Na aanbreng van het innovatieve mengsel in de proeftuin asfalt worden weer metingen gedaan. De resultaten hiervan zullen worden gedeeld.
Slimme verkeerslichten

De N470 krijgt een dynamisch verkeersmanagementsysteem. Imflow is een door Dynniq in eigen beheer ontwikkelde verkeersapplicatie, waarmee op basis van meetgegevens en specifieke data het verkeer geregeld wordt. Zo wordt het systeem gevoed met informatie over de hoeveelheid verkeer en de doorstroming daarvan bij kruisingen. In de analyse van de gegevens worden ook zaken als het actuele weer meegenomen. Het doel is een vloeiende verkeersstroom, zonder opstoppingen. Door kruispunten op de N470 begaanbaar te houden, voorkomen we filevorming op afritten. Met veiliger snelwegverkeer als gevolg. Kijken we naar CO2-reductie, dan is het logisch dat we willen voorkomen dat op de N470 situaties ontstaan waarbij door filevorming sprake is van steeds optrekken en afremmen. Alleen de verhoogde uitstoot van CO2 door vrachtwagens die steeds moeten optrekken is al zeer onwenselijk. Tel daarbij het extra brandstofverbruik en het tijdverlies door filerijden of stilstand en de optelsom is compleet. Een vloeiende doorgang spaart het milieu, de portemonnee én de kostbare tijd van weggebruikers.
Rolweerstandverlagend asfalt

Langs het gehele traject zal een speciaal asfaltmengsel worden gebruikt met een optimale vlakheid en textuur. Hierdoor ondervinden de banden van een voertuig minder weerstand van de weg. De rolweerstand wordt dus verlaagd. Weggebruikers zullen op de N470 minder brandstof verbruiken. De remweg blijft gelijk ten opzichte van het oude wegdek.
Biobrandstof

Tijdens de bouw tankt Boskalis het materieel voor grondverzet af met GoodFuels, een geavanceerde biobrandstof. Deze brandstof wordt gewonnen uit plantaardig of dierlijk restmateriaal. Biobrandstoffen zijn compacte energiedragers en daardoor geschikt voor lange afstand en zwaar werk zoals grondverzet.
Ledlampen

Alle openbare verlichting langs de N470 wordt vervangen door ledverlichting. Deze slimme verlichting dimt bij minder verkeer. Hiermee wordt ruim 150.000 kg CO2 bespaard over een periode van 12 jaar.
Proeftuin geluidsbeperking tunnels

In 2 tunnels wordt geluidsabsorberende bekleding getest. De bekleding is gemaakt van houtvezelbeton van sloophout en van olifantengras. Er wordt circa 3 decibel geluid gereduceerd met de nieuwe bekleding.
Diffractoren

Langs de weg worden diffractoren geplaatst. De gleuven van verschillende dieptes in deze betonnen elementen buigen het geluid van banden af naar boven. Hierdoor is het geluid aan de gevel van een huis tussen de 2,5 en 4 decibel lager. Dat is ongeveer een halvering van de geluidssterkte.
Biobased materialen

Langs de hele weg worden hectometerborden, reflectorpalen en informatieborden geplaatst die gemaakt zijn van natuurvezels zoals gras. Deze materialen hebben een plantaardige oorsprong en een lagere milieu-impact dan metalen of kunststof alternatieven.
Provincie als launching customer
De provincie vindt het belangrijk om innovatieve startups en bedrijven met kansrijke innovaties een stap verder te helpen. Door een innovatief product in een vroeg stadium aan te schaffen, zorgt de provincie er enerzijds voor dat de fabrikant ervaring kan opdoen in een echte situatie en het product op basis daarvan kan doorontwikkelen. Anderzijds helpt de provincie de productie opschalen en toont vertrouwen in het product waardoor de aanschaf voor andere overheden en bedrijven laagdrempeliger wordt.
Proeftuin duurzame bermen

In de berm wordt olivijn toegepast; een mineraal dat CO2 opneemt. De Honey Highway zal met een bloemenmengsel van 44 verschillende zaden bijdragen aan de bijenpopulatie. Speciale planten zullen het fijnstof afkomstig van autobanden en uitlaatgassen afvangen.
DC-grid (gelijksspanningsnet)

Het DC-grid is een netwerk van kabels dat langs de weg komt te liggen. Het netwerk levert gelijkstroom (i.p.v. wisselstroom) en verbindt het energieaanbod van bijvoorbeeld de Energy Wall, aan de energievraag van onder meer elektrische auto’s en slimme verlichting.
Een standaardnetwerk levert wisselstroom (denk aan je eigen stopcontact), omdat dit gemakkelijker te transporteren is. Veel apparaten werken echter niet op wisselstroom, waardoor een adapter/ omvormer nodig is in het apparaat die wisselstroom omzet naar gelijkstroom. Iedere keer als stroom wordt omgezet van gelijkstroom naar wisselstroom en weer terug, gaat er energie verloren. Dankzij het DC-grid kan de gelijkstroom die wordt opgewekt gelijk worden ingezet in de omgeving, waardoor dus minder verlies optreedt.
CityTree

De CityTree is een bio-tech filter dat de luchtkwaliteit meetbaar verbetert. Het mos in de CityTree bindt fijnstof, stikstofoxiden en CO2. Daarnaast produceert ze zuurstof en koelt ze de lucht af. De watertoevoer voor de planten is zelfvoorzienend dankzij een ingebouwde tank met een volautomatisch bewaterings- en voedingssysteem. Geïnstalleerde zonnepanelen wekken de energie op die nodig is voor de werking van de CityTree.
De provincie heeft in 2018 een aantal CityTrees geplaatst, onder andere bij metro Pijnacker-Zuid en bij bedrijventerrein Schieoevers in Delft.
Plant-e

De technologie van Plant-e is wereldwijd uniek en maakt gebruik van natuurlijke processen die plaatsvinden in en rondom de plant. Planten gebruiken zonlicht om te groeien en scheiden daarbij restmateriaal uit via de wortels. Rondom de plantenwortels wonen bacteriën die van dit organisch materiaal leven. Hierbij komen elektronen vrij die met een koolstof elektrode afgevangen kunnen worden. Door een tweede elektrode te koppelen ontstaat een elektrisch circuit en kan elektriciteit ‘geoogst’ worden uit levende planten zonder dat deze er zelf last van hebben. Van augustus 2015 t/m augustus 2017 is Plant-e getest langs de N470. Bekijk de resultaten van deze proeftuin.