Boven de Noordzee komt een testgebied voor drones die buiten het zicht van de piloot vliegen. Dit heet BVLOS-vliegen. Dat is een afkorting van het Engelse “Beyond Visual Line of Sight”. In het Nederlands betekent dit: vliegen buiten het zicht. Samen met veel andere organisaties zorgt de provincie Zuid-Holland er nu voor dat het testgebied er ook echt komt.
Locatie: waar komt het gebied precies?
Het testgebied begint ergens voor de kust van Katwijk en Wassenaar. De grootte ervan staat nog niet vast. De drones vertrekken van Unmanned Valley en vliegen vervolgens over de duinen naar het testgebied. Als de test klaar is, vliegen ze weer terug naar Unmanned Valley. Dit is een centrum voor het ontwikkelen en testen van drones en andere nieuwe sensor technologie. Het ligt op de oude vliegbasis Valkenburg.
Waarom is dit project belangrijk?
Drones kunnen steeds meer. Overheden, bedrijven en organisaties zien dat ook. Ze gebruiken steeds vaker drones om hun werk sneller, goedkoper, beter en veiliger te doen. BVLOS-vliegen vergroot enorm de mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan:
- Medische transporten (organen, bloedmonsters, medicijnen)
- Ondersteuning van hulpdiensten (brandweer, kustwacht, reddingsbrigade)
- Inspecties op afstand (dijkinspecties, windmolens op zee, scheepvaart)
- Goederenvervoer (pakketjes die snel geleverd moeten worden, onderdelen voor platforms op zee)
Het testgebied is belangrijk voor de Nederlandse drone-industrie. Dankzij dit gebied kunnen veel (vaak jonge) bedrijven experimenteren en testen met nieuwe technieken en modellen.
Waarom doet de provincie Zuid-Holland dit?
Het is in Nederland heel druk in de lucht. Daarom wil het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat één BVLOS-testgebied voor heel Nederland. Het ministerie heeft het gebied tussen Katwijk en de haven van Rotterdam boven zee aangewezen als voorkeurgebied. Daarbinnen moet het testgebied komen. In dit testgebied wordt onderzocht hoe BVLOS-vliegen op een veilige manier kan. Als provincie Zuid-Holland willen we dat het testgebied er ook echt komt. Daar hebben we als provincie goede redenen voor:
- Het voorkeursgebied ligt voor de kust van Zuid-Holland.
- Zuid-Holland is het centrum van bedrijvigheid en kennis in lucht- en ruimtevaart in Nederland.
- De provincie ziet, net als het Rijk, de grote waarde van BVLOS vliegen voor de maatschappij.
- De provincie wil koploper zijn in duurzaam en slim vervoer, dus ook met drones.
- De provincie ziet kansen voor innovatie en werkgelegenheid in Zuid-Holland.
- Het testgebied is belangrijk voor de toekomst van de luchtvaart in heel Nederland.
Tijdlijn
Het testgebied krijgt een vaste plek in het Nederlandse luchtruim. Dat gaat niet zomaar. Het aanpassen van het luchtruim is vaak heel ingewikkeld. Veel partijen hebben ermee te maken. En veiligheid staat natuurlijk altijd voorop. Daarom zijn er afspraken gemaakt hoe je zoiets moet aanpakken. Deze set afspraken noemen we het Wijzigingsproces luchtruim en vliegprocedures.
Dit proces bestaat uit 5 stappen:
Tijdlijn Testgebied voor drones (BVLOS)
Legenda
- Afgelopen
- Huidig
- Aankomend
Stap 1: zomer 2024: Initiatief aanvraag (Status: Afgelopen)
In stap 1 heeft de provincie officieel laten weten het luchtruim te willen aanpassen. Hiervoor moest de provincie een aanvraagformulier invullen en opsturen naar de ministeries die over het luchtruim gaan. Dit zijn het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en het ministerie van Defensie. In september 2024 hebben zij groen licht gegeven om door te gaan naar stap 2.
Stap 2: najaar 2024 - voorjaar 2025: Plan van aanpak en participatieplan (Status: Afgelopen)
In stap 2 heeft de provincie een Plan van Aanpak en een Participatieplan geschreven. Ook deze zijn weer opgestuurd naar de 2 ministeries. In mei 2025 hebben zij beide plannen goedgekeurd en groen licht gegeven voor het starten van stap 3.
Stap 3: zomer 2025 - zomer 2026: Ontwerp (Status: Huidig)
In stap 3 maken 4 deskundige adviesbureaus samen met de provincie het ontwerp van het nieuwe luchtruim en de procedures. We verwachten dat dit ontwerp ergens in het tweede kwartaal van 2026 klaar is.
Stap 4: najaar 2026: Juridisch proces (Status: Aankomend)
In stap 4 is het de beurt aan de ministers van Defensie en van Infrastructuur en Waterstaat om belangrijke besluiten te nemen. Zij moeten namelijk het nieuwe luchtruim nog officieel vastleggen. Daarna kan het in gebruik worden genomen. Dit is in het najaar van 2026.
In stap 5 past de luchtverkeersleiding de luchtvaartkaarten (AIP) aan. Het testgebied wordt dan netjes ingetekend. Ook wordt andere belangrijke informatie voor piloten toegevoegd. Denk aan hoogte, openingstijden van het luchtruim, regels voor het gebruik, enzovoort. De luchtvaartkaarten worden op vaste momenten in het jaar aangepast.
Participatie: hoe word ik betrokken?
Het testgebied kan voor jou gevolgen hebben. Bijvoorbeeld wanneer je in de buurt van het gebied woont, werkt, of recreëert. Je gaat dan misschien iets merken van overvliegende drones. Gemeenten, bedrijven, natuurbeheerders, hulpdiensten en andere organisaties kunnen ook te maken krijgen met de gevolgen van het testgebied. En natuurlijk gebruikers van het luchtruim. De provincie wil iedereen goed betrekken. Via deze webpagina blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Wil je meer weten of meepraten, laat het ons dan weten!
Contact
Vragen? Mail of bel ons. Via ons Contactcentrum brengen we je met de juiste experts in contact.