Ga naar de inhoud

Translate page

We use WeGlot to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Select language


Provincie Zuid-Holland
Zoeken
Direct naar
  • Home
  • Onderwerpen

    • Circulair
    • Digitaal Zuid-Holland
    • Economie
    • Energie
    • Gezondheid en welzijn
    • Internationaal
    • Klimaatadaptatie
    • Kwaliteit openbaar bestuur
    • Luchtvaart
    • Milieu
    • Natuur en Landschap
    • Omgevingsbeleid
    • Recreatie, Toerisme en Sport
    • Verkeer en Vervoer
    • Water
    • Wonen en Ruimte
  • Actueel

    • Bekendmakingen
    • Nieuws
    • Nieuwsbrieven
    • N-wegen
    • Participatie
    • Podcast
    • Provinciaal archief
    • Verkeersinformatie
  • Politiek en bestuur

    • Provinciale Staten
    • Gedeputeerde Staten
    • Commissaris van de Koning
    • GS-Besluiten
    • Begroting Zuid-Holland
    • Coalitieakkoord 2023-2027
    • Declaraties en dienstreizen
    • Geodata en kaarten
  • Online regelen

    • Belastingen en leges
    • Bezwaren en klachten
    • Informatie
    • Meldingen en verzoeken
    • Leges infrastructuur
    • Overig
    • Provinciale regelingen
    • Subsidies
    • Ter inzage
    • Vergunningen
  • Contact
  • Organisatie
  • Werken bij
Direct naar
  • Contact
  • Organisatie
  • Werken bij
  1. Home ›
  2. Onderwerpen ›
  3. Milieu ›
  4. Klachten en meldingen
Deel dit op
  • Delen op Facebook
  • Delen op X
  • Delen op LinkedIn

Lees voor

Klachten en meldingen



Heb je een klacht op het gebied van milieu? Meld dit dan bij de Milieutelefoon. De Milieutelefoon is dag en nacht bereikbaar voor (bedrijfs)meldingen, milieuklachten en overlast, zoals stank, stof, lawaai, rook of bodem- of luchtvervuiling. Je melding wordt vastgelegd en doorgegeven aan de juiste verantwoordelijke met als doel de overlast zo snel mogelijk te stoppen.

Milieutelefoon

De Milieutelefoon is een gezamenlijk initiatief van de provincie en de 5 Zuid-Hollandse omgevingsdiensten. Via telefoonnummer 0888 333 555 (lokaal tarief) geef je je klacht snel en eenvoudig door.

Behandeling van je klacht/melding

Bel je met de Milieutelefoon, dan krijg je de vraag om je postcode in te toetsen en een keuze te maken tussen milieuklacht of bedrijfsmelding. Daarna krijg je meteen iemand aan de lijn.

Met jouw informatie bepaalt de medewerker van de Milieutelefoon of we direct tot actie over moeten gaan. Is dit zo, dan wordt een milieu-inspecteur ingeschakeld die op de plaats die jij aangaf  een onderzoek instelt. Als de oorzaak voor de milieuoverlast duidelijk is, overlegt de inspecteur met het bedrijf over de te nemen maatregelen om de overlast zo snel mogelijk te stoppen. Helaas is dat niet altijd mogelijk. Als je wilt, ontvang je een reactie over de afhandeling van je milieuklacht of -melding.

Veel milieuzaken vallen onder het bevoegd gezag van de provincie, maar zeker niet alles. Als een klacht bij een andere organisatie thuishoort, geven wij je klacht zo snel mogelijk door.

Privacy

Je hoeft niet bang te zijn dat je gegevens gedeeld worden met het bedrijf waarover je klaagt. Milieu-inspecteurs mogen dit niet delen vanuit de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), de Europese privacywet.

Niet-spoedeisende klachten

Niet-spoedeisende klachten kun je via een digitaal klachtenformulier aan ons melden. Hiervoor heb je een aantal opties:

  • Klachtenformulier DCMR Milieudienst Rijnmond
  • Klachtenformulier Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid
  • Klachtenformulier overlast of Ongewoon voorval* Omgevingsdienst Haaglanden
  • Klachtenformulier, Klachtenformulier bouwen of Meldingsformulier ongewoon voorval* Omgevingsdienst West-Holland
  • Meldingsformulier Milieudienst Midden-Holland

NB Een ongewoon voorval is een onverwachte, vervelende gebeurtenis binnen een bedrijf die nadelige gevolgen kan opleveren voor de leefomgeving. Voorbeelden zijn brand en/of een explosie. Of een gebeurtenis waarbij schadelijke stoffen vrijkomen, zoals bij een lekkage.

Meldingen van bedrijven

Bedrijven zijn door de Omgevingswet verplicht bijzondere/ongewone voorvallen telefonisch via 0888-333555 te melden. Dit moet zo snel mogelijk na de ontdekking van een verschil in het normale verloop van het proces binnen een bedrijf.

Omgevingsdiensten

  • DCMR Milieudienst Rijnmond
  • Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid
  • Omgevingsdienst Haaglanden
  • Omgevingsdienst West-Holland
  • Omgevingsdienst Midden-Holland

Contact

Kunnen we je ergens mee helpen? Neem dan contact met ons op.

Krachtig Zuid-Holland

Volg ons op sociale media

  • Facebook
  • X
  • LinkedIn
  • Mastodon
  • Instagram
  • Archief website
  • Cookies
  • Privacy
  • Toegankelijkheid
  • Ict-kwetsbaarheid melden
  • Home
  • Onderwerpen
  • Actueel
  • Politiek en bestuur
  • Online regelen
  • Organogram
  • Contact