Ga naar de inhoud

Translate page

We use WeGlot to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Select language


Provincie Zuid-Holland
Zoeken
Direct naar
  • Home
  • Onderwerpen

    • Circulair
    • Digitaal Zuid-Holland
    • Economie
    • Energie
    • Gezondheid en welzijn
    • Internationaal
    • Klimaatadaptatie
    • Kwaliteit openbaar bestuur
    • Luchtvaart
    • Milieu
    • Natuur en Landschap
    • Omgevingsbeleid
    • Recreatie, Toerisme en Sport
    • Verkeer en Vervoer
    • Water
    • Wonen en Ruimte
  • Actueel

    • Bekendmakingen
    • Nieuws
    • Nieuwsbrieven
    • N-wegen
    • Participatie
    • Podcast
    • Provinciaal archief
    • Verkeersinformatie
  • Politiek en bestuur

    • Provinciale Staten
    • Gedeputeerde Staten
    • Commissaris van de Koning
    • GS-Besluiten
    • Begroting Zuid-Holland
    • Coalitieakkoord 2023-2027
    • Geodata en kaarten
  • Online regelen

    • Belastingen en leges
    • Bezwaren en klachten
    • Informatie
    • Meldingen en verzoeken
    • Leges infrastructuur
    • Overig
    • Provinciale regelingen
    • Subsidies
    • Ter inzage
    • Vergunningen
  • Contact
  • Organisatie
  • Werken bij
Direct naar
  • Contact
  • Organisatie
  • Werken bij
  1. Home ›
  2. Online regelen ›
  3. Bezwaren en klachten ›
  4. Klacht over gedraging provincie (bestuurders of ambtenaren)
Deel dit op
  • Delen op Facebook
  • Delen op X
  • Delen op LinkedIn

Lees voor

Klacht over gedraging provincie (bestuurders of ambtenaren)



Iedereen heeft het recht om een klacht in te dienen bij de provincie. Meestal gaat het om gedrag van bestuurders of ambtenaren. Een reden kan zijn als je vindt dat je aan het lijntje wordt gehouden. Of dat je verkeerd of helemaal niet geïnformeerd bent.

Je kunt geen klacht indienen omdat je bijvoorbeeld geen vergunning krijgt voor het bouwen van een schuur of voor het houden van een evenement. Daarvoor bestaat de bezwaar- en beroepsprocedure.

De provincie is niet verplicht de klacht te behandelen. Bijvoorbeeld als de aanklacht te klein is.

Indien jouw klacht gaat over de toestand van een provinciale (vaar)weg of de situatie op die weg (verkeersveiligheid, bebording, bereikbaar) of indien je hinder ervaart op het gebied van milieu, heet dat een melding. Voor meldingen op het terrein van milieu ga je naar onze internetpagina Milieu, klachten en meldingen. Voor meldingen over wegen kun je het digitale Meldingsformulier Wegen gebruiken.

Voorwaarden

Een schriftelijke klacht moet aan de volgende eisen voldoen:

  • De klacht is maximaal 1 jaar oud.
  • Het gaat niet om een kleine aanklacht.
  • Er is geen andere manier om jouw aanklacht naar voren te brengen.

Bijvoorbeeld via bezwaar en beroep of via een andere gerechtelijke procedure.

Aanpak

Je dient de klacht in bij de provincie. In jouw klacht staat:

  • jouw naam en adres
  • de omschrijving van de gedraging of klacht
  • tegen wie de klacht wordt ingediend
  • de reden van jouw klacht

Contact

Je kunt zowel mondeling als schriftelijk jouw klacht indienen bij de provincie.

Indien je jouw klacht schriftelijk indient, moet je hierin vermelden:

  1. jouw naam en adres
  2. dagtekening
  3. omschrijving van de gedraging waartegen jouw klacht is gericht
  4. jouw handtekening

Je kunt voor het digitaal indienen van een klacht het Algemeen klachtenformulier gebruiken.

Wanneer je jouw klacht hebt ingediend, informeren we je over de verdere procedure via de folder Klachtenbehandeling.

Heb je een vraag? Neem contact op met: Cluster Rechtsbescherming,
070 – 441 6093 of [email protected].

Nationale ombudsman

Ben je het niet eens met de behandeling en de beslissing op jouw klacht?

Je kunt dan een klacht indienen bij de Nationale ombudsman.

Voorwaarden Nationale ombudsman

De voorwaarden om een om een klacht in te dienen bij de Nationale ombudsman zijn:

  • Je hebt al (schriftelijk een klacht ingediend bij de provincie.
  • De Ombudsman is niet verplicht een onderzoek in te stellen of voort te zetten, indien het verzoek wordt ingediend later dan een jaar.
  • Er is tegen de uitspraak van de provincie geen bezwaar of beroep mogelijk (geweest).
  • Je klacht gaat niet over de inhoud van wettelijke regels.
  • Je klacht gaat niet over de uitspraak van de rechter.

Wet- en regelgeving

  • Reglement behandelen klachten Zuid-Holland 2014
  • Algemene wet bestuursrecht - hoofdstuk 9

Bijgewerkt

22 april 2025

Formulieren

  • Inloggen met DigiDDigitaal formulier Bezwaar of klacht indienen particulieren
  • Inloggen met eHerkenningDigitaal formulier Bezwaar of klacht indienen organisaties
  • Folder Klachtenbehandeling (pdf, 662 kB)
  • Jaarverslag klachtfunctionaris 2023 (pdf, 186 kB)

Uitvoerende instantie

Provincie Zuid-Holland, Domein Bedrijfsvoering, cluster Rechtsbescherming

Postadres

Zuid-Hollandplein 1
Postbus 90602
2509 LP Den Haag

Krachtig Zuid-Holland

Volg ons op sociale media

  • Facebook
  • X
  • LinkedIn
  • Mastodon
  • Instagram
  • Archief website
  • Cookies
  • Privacy
  • Toegankelijkheid
  • Ict-kwetsbaarheid melden
  • Home
  • Onderwerpen
  • Actueel
  • Politiek en bestuur
  • Online regelen
  • Organogram
  • Contact