De Provincie Zuid-Holland wil graag een gedetailleerder inzicht krijgen in bezoekersstromen binnen de, al eerder onderzochte en vrij grote, (duin)gebieden van het NP Hollandse Duinen. Aan de hand van een pilot testten de Provincie Zuid-Holland, i.s.m. Nationaal Parken Hollandse Duinen, of mobiele data gebruikt kan worden als gegevensbron om de bezoekersintensiteit binnen een vrij groot (duin)gebied, zoals Meijendel en de aangrenzende stranden, inzichtelijk te maken. De pilot vond plaats van mei t/m oktober 2023.
We concluderen dat we m.b.v. mobiele data een gedetailleerder inzicht krijgen in bezoekersstromen en bezoekersintensiteit in het natuurgebied Meijendel en aangrenzende stranden dan tot nog toe bekend was. Er is meer inzicht verkregen in de spreiding van bezoekers binnen het gebied, in de spreiding van bezoekers in de tijd en in de herkomst van bezoekers. De resultaten m.b.t. de bezoekersintensiteit in Meijendel en aangrenzende stranden tonen onder andere aan dat de huidige zonering die de beheerder van Meijendel aanhoudt - namelijk een concentratie van bezoekers rond de Boerderij en het bezoekerscentrum om de rest van het natuurgebied te ontzien - naar behoren lijkt te werken.
Het pilotonderzoek toont dat de bezoekersintensiteit in natuur- en recreatiegebieden gemeten kan worden aan de hand van mobiele data. Het in beeld brengen van de bezoekersintensiteit en het waar en wanneer bezoekers zich ophouden in de verschillende gebieden binnen het NP Hollandse Duinen is waardevol, omdat het aantal bezoekers naar verwachting zal toenemen door een groeiend aantal inwoners in de nabije omgeving van NP Hollandse Duinen en een toename aan toeristen. Beter inzicht in de bezoekintensiteit geeft een indicatie of het nodig is om te sturen in bezoekersstromen en door monitoring kan de effectiviteit van eventuele maatregelen worden gevolgd.
Wil je dit onderzoek ontvangen? Neem contact met ons op.
De voorliggende rapportage betreft een actuele marktanalyse van vraag en aanbod rondom Airbnb in de provincie Zuid-Holland. Separaat zijn factsheets (PDF) opgeleverd op schaalniveau van elke gemeente in Zuid-Holland. Samen met de regiomonitor zorgen deze factsheets voor actuele feiten en cijfers, op basis waarvan goed onderbouwd beleid kan worden opgesteld. De analyse moet tevens een beter beeld bieden van de impact van particuliere vakantieverhuur op de woningmarkt in Zuid-Holland.
Context
De opkomst van de particuliere vakantieverhuur heeft bredere sociaal-economische gevolgen: het brengt kansen met zich mee om bezoekers kennis te laten maken met wat Nederland te bieden heeft en kan daarmee een economische impuls geven aan deze gebieden. Tegelijk kan het ook negatieve effecten hebben op de leefomgeving en sociale samenhang, kan het voor overlast zorgen voor omwonenden en kan het bijdragen aan een afname van de beschikbare woningvoorraad. Omdat er lokaal grote verschillen bestaan tussen hoe de markt van Airbnb functioneert, is het wenselijk om eerst inzicht te hebben in aanbod en vraag rondom particuliere verhuur, voordat een gemeente beleid gaat voorbereiden. Het komt namelijk voor dat er in gemeenten nauwelijks aanbieders zijn en dan is beleid mogelijk geen effectieve optie. Verder kan het zijn dat er nauwelijks woningen worden onttrokken uit de lokale woonvoorraad voor Airbnb, zodat het conflicterend belang niet manifest is. In sommige gevallen vervult Airbnb een hiaat in de verblijfsmarkt, omdat er bijvoorbeeld lokaal geen hotel is. Andere gemeenten zien Airbnb als een charmante, kleinschalige aanvulling op het reguliere aanbod. De voorliggende regiomonitor en de bijbehorende factsheets geven een gedetailleerd inzicht in de ‘eigen aardigheden’ van de lokale markt van particuliere vakantieverhuur. Deze deels tegenstrijdige effecten maken Airbnb een veelbesproken thema in de media en politiek. Met de sinds 2021 beschikbare wetgeving kunnen gemeenten voor het eerst effectief bijdragen aan een eerlijker speelveld tussen de reguliere hotelbranche en de markt van particuliere verhuur (zie Hoofdstuk 1).
Aanpak
Het voorliggende onderzoek betreft maatanalyse van de lokale markten van Airbnb in de Zuid-Hollandse gemeenten op basis van de meest actuele datasets van AirDNA. Deze datasets zijn op basis van webscraping geanalyseerd. Airbnb is niet het enige platform dat woningen en kamers aanbiedt voor vakantieverhuur. Ook bedrijven als Booking.com, Tripadvisor en Vrbo (voorheen bekend als HomeAway en onderdeel van de Expedia groep) bieden steeds meer particuliere kamers en woningen aan, waarvan een deel op meerdere platforms tegelijk actief is. Deze monitor gebruikt de term Airbnb als overkoepelende term voor de vakantieverhuur van kamers en woningen via dit type platforms. In Bijlage 1 is de methodiek uitgebreid onderbouwd.
Wil je dit onderzoek ontvangen? Neem contact met ons op.
Deze factsheets gaan over het begrip influencer marketing. Je leert in deze les de basisprincipes van influencer marketing incl. de kanalen waar influencers actief op zijn, met een zoom in op Instagram.
Wil je dit ontvangen? Neem contact met ons op.
Aard van het onderzoek:
Kenmerken vakanties / shortbreaks, Boekgedrag, Herkomstlanden, Profiel van buitenlandse vakantiegangers en bezoekgedrag, Bestedingen en waardering
Steekproefbron: Statistiek Logiesaccommodaties CBS, Onderzoek inkomend toerisme NBTC
Doelgroep: Nederlandse bevolking van 0 jaar en ouder
Doelstelling:
1. Aantal buitenlandse verblijfsgasten
2. Kenmerken vakanties en shortbreaks van buitenlanders: bezoek per kwartaal, vervoermiddel, accommodatie, verblijfsduur
3. Boekgedrag vakantie: boeken van vervoer en verblijf, periode tussen boeken en vertrek, boekingskanalen vakantieverblijf
4. Herkomstlanden en bezoekgedrag tijdens vakantie: belangrijkste herkomstlanden, meest populaire typen, meest ondernomen activiteiten, meest bezochte steden, belangrijkste vervoersmiddelen
5. Bestedingen en waardering vakantie: herkomstlanden, bestedingen, beoordeling en herbezoekintentie
6. Profiel buitenlandse vakantiegangers: geslacht, leeftijd, opleiding, herhaalbezoek en samenstelling reisgezelschap
Resultaat
Aantal bezoekers
- 13,9 miljoen buitenlandse verblijfsgasten in heel Nederland (2014)
- Waarvan 1,95 miljoen gasten in Zuid-Holland
- Waarvan de kust (650.000), Den Haag (ca. 400.000) en Rotterdam (ca. 450.000) de meeste bezoekers ontvangen
Kenmerken vakanties
- Bijna 80% komt tussen april en september
- 70% komt per auto, 20% per vliegtuig
- Gemiddelde verblijfsduur is 4,3 nachten
Herkomstland en bezoekgedrag
- Belangrijkste herkomstlanden: Duitsland (ca. 500.000), België (ca. 150.000) en Verenigd Koninkrijk (ca. 75.000)
- Populairste typen vakantie: kust (42%), steden (22%), cultuur (11%)
- Populairste activiteiten: stadswandeling (67%), bar (52%), winkelen (48%)
- Gemiddelde besteding per vakantie 512 euro p.p.
Wil je dit onderzoek ontvangen? Neem contact op.