Ga naar de inhoud

Translate page

We use WeGlot to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Select language


Provincie Zuid-Holland
Zoeken
Direct naar
  • Home
  • Onderwerpen

    • Circulair
    • Digitaal Zuid-Holland
    • Economie
    • Energie
    • Gezondheid en welzijn
    • Internationaal
    • Klimaatadaptatie
    • Kwaliteit openbaar bestuur
    • Luchtvaart
    • Milieu
    • Natuur en Landschap
    • Omgevingsbeleid
    • Recreatie, Toerisme en Sport
    • Verkeer en Vervoer
    • Water
    • Wonen en Ruimte
  • Actueel

    • Bekendmakingen
    • Nieuws
    • Nieuwsbrieven
    • N-wegen
    • Participatie
    • Podcast
    • Provinciaal archief
    • Verkeersinformatie
  • Politiek en bestuur

    • Provinciale Staten
    • Gedeputeerde Staten
    • Commissaris van de Koning
    • GS-Besluiten
    • Begroting Zuid-Holland
    • Coalitieakkoord 2023-2027
    • Geodata en kaarten
  • Online regelen

    • Belastingen en leges
    • Bezwaren en klachten
    • Informatie
    • Meldingen en verzoeken
    • Leges infrastructuur
    • Overig
    • Provinciale regelingen
    • Subsidies
    • Ter inzage
    • Vergunningen
  • Contact
  • Organisatie
  • Werken bij
Direct naar
  • Contact
  • Organisatie
  • Werken bij
  1. Home ›
  2. Onderwerpen ›
  3. Wonen en Ruimte ›
  4. Woningbouw ›
  5. Parkeren
Deel dit op
  • Delen op Facebook
  • Delen op X
  • Delen op LinkedIn

Lees voor

Parkeren



Op verzoek van de provincie en gemeenten heeft bureau Rebel in 2018 onderzoek gedaan naar de belemmeringen voor binnenstedelijk bouwen. Een van de uitkomsten was dat gemeentelijke parkeernormen groot effect hebben op de haalbaarheid en betaalbaarheid van de woningbouw in steden. Door te hoge parkeernormen wordt soms wel 20% minder woningen gebouwd en een parkeerplaats kan wel tot een derde van de woningprijs uitmaken. Het vervolgonderzoek dat de Provincie Zuid-Holland heeft gedaan bevestigt dit.

Wat is een parkeernorm?

Vrijwel alle gemeenten hanteren parkeernormen bij woningbouw. Die norm bepaalt hoeveel parkeerplekken er gemiddeld per nieuwbouwwoning moeten worden aangelegd/gebouwd. Vaak ligt deze norm ruim boven de 1, omdat huishoudens soms twee of meer eigen auto’s hebben. Maar een kwart van de huishoudens in Zuid-Holland heeft geen auto, en nog eens bijna 50% heeft er maar één.

Vervolgonderzoek Provincie Zuid-Holland

Als aanvulling op de resultaten van Rebel hebben we als provincie zelf een onderzoek gedaan naar het effect van de parkeernorm op binnenstedelijk bouwen. Hieruit blijkt inderdaad dat de norm een belangrijke oorzaak is waarom er minder woningen in steden worden gebouwd dan nodig is. Het volledige onderzoek kun je lezen in het rapport Parkeren en Verstedelijking.

Betrokken partijen in Zuid-Holland (gemeenten, corporaties, ontwikkelaars en beleggers) hebben voorbeelden aangeleverd van geplande, afgeblazen en recent opgeleverde woningbouwprojecten.

Bij deze projecten zijn de gevolgen van de parkeernorm:

  • Parkeergarages staan grotendeels of helemaal leeg
  • Bouwprojecten lopen vertraging op, of gaan helemaal niet door
  • Bouwprojecten in steden moeten aangepast worden, of de overheid moet bijdragen
  • Bouwgrond blijft braak liggen
  • Geschikte, leegstaande gebouwen worden niet omgevormd tot woningen

Kansen voor stadswijken en buitenwijken

In de stad hebben veel minder huishoudens een auto, vooral als er veel openbaar vervoer in de buurt is. Maar ook voor nieuwe buitenwijken zijn er kansen.

Voor het grote tekort aan (betaalbare) woningen kan het aanpassen van de parkeernorm een oplossing zijn. Door de norm beter aan te laten sluiten op de behoefte van (aanstaande) bewoners kunnen meer woningen op een aantrekkelijke, betaalbare en duurzame manier gebouwd worden. Toekomstige bewoners kunnen ook kiezen voor een (elektrische) deelauto of deelbakfiets als alternatief voor de tweede auto.

Een stad inrichten rondom openbaar vervoer

De handreiking ‘Transit Oriented Development’, kortweg TOD-handreiking, helpt om op een andere manier naar het bouwen van buurten en het inrichten van een stad te kijken. In plaats van uit te gaan van de auto als belangrijkste vervoer, gaat deze visie uit van een inrichting waarin het openbaar vervoer, lopen en fietsen centraal staan.

Deze handreiking nemen we mee in gesprekken met gemeenten over HOV-locaties. Dit zijn locaties met zogenaamd ‘Hoogwaardig Openbaar Vervoer’. Voorbeelden hiervan zijn de RandstadRail en het metronetwerk in en rond Rotterdam.


Documenten

  • Parkeren en verstedelijking (pdf, 4.6 MB)
  • TOD Standaard (pdf, 9.8 MB)

Nieuws

  • Méér ruimte voor woningbouw door flexibele parkeernormen

Meer informatie

Meer informatie ontvangen of vragen? Neem contact op met Barend Jansen: [email protected] of 06-48754300.

Krachtig Zuid-Holland

Volg ons op sociale media

  • Facebook
  • X
  • LinkedIn
  • Mastodon
  • Instagram
  • Archief website
  • Cookies
  • Privacy
  • Toegankelijkheid
  • Ict-kwetsbaarheid melden
  • Home
  • Onderwerpen
  • Actueel
  • Politiek en bestuur
  • Online regelen
  • Organogram
  • Contact