Nee, voor een 2e tunnel is niet voldoende geld beschikbaar. Daarnaast is het zeker dat een 2e tunnel ruimtelijk niet in de omgeving past en niet op een veilige manier aangesloten kan worden op de tunnel onder de N208. Met een tunnel onder de N208 wordt de drukste oversteek bij de rotonde verbeterd. We onderzoeken of er nog verdere verbeteringen mogelijk zijn aan de fietsoversteek over de Stationsweg.
Verkeersveiligheid is een prioriteit van de provincie. Op basis van tellingen en analyses is deze plek gekozen als één van de plekken waar de provincie de verkeersveiligheid wil verbeteren.
De tunnel krijgt een fietspad van 4 meter breed met een vrije ruimte van 0,5 meter tussen het fietspad en de tunnelwand aan de noordkant van het fietspad. Aan de zuidkant van het fietspad komt een voetpad van 2 meter breed. De totale breedte van de tunnel wordt dus 6,5 meter. De hoogte in de tunnel wordt 2,6 meter.
Ja, de tunnel en de in- en uitgangen worden verlicht.
Ja, de bestaande bankjes aan de oostkant van de N208 komen in de nieuwe situatie terug. Aan de westkant van de N208 wordt een nieuw rustpunt met een zitmeubel gemaakt met vrij uitzicht op de bollenvelden.
Op de vraag: welk gevoel moet de tunnel je straks geven, werden onderstaande ideeën (in willekeurige volgorde) geopperd.
Een veilig gevoel. Groen. Iets lokaals. Lokale kunstenaar. Geschiedenis Bollenstreek. Beelden van Lisse van vroeger. Denk ook aan de internationale bezoekers. Tunnelwand laten versieren met inspraak van jongeren (kunnen hun ideeën kwijt over gebruik van materiaal en kleuren, bijvoorbeeld graffiti). Een veilig gevoel: dus licht genoeg. Beelden (foto's, beschildering) van Lisse, bijvoorbeeld zoals Leo van den Ende. Bij de afdaling/stijging van de tunnel bollenvelden afbeelden. Mooie graffiti, net als in Sassenheim bij het treinstation.
Afhankelijk van welke route iemand wil fietsen of lopen:
- Voor (brom)fietsers tussen het kruispunt Keukenhofdreef/ Mendeldreef en de Keukenhof blijft de afstand hetzelfde.
- Voor fietsers en voetgangers tussen Linneauspark en Keukenhof die in de huidige situatie gebruik maken van de oversteek over de Keukenhofdreef bij de rotonde, neemt de afstand 150 meter toe. Dit komt door het vervallen van de oversteek over de Keukenhofdreef bij de rotonde (in de nieuwe situatie kunt u oversteken bij het kruispunt Keukenhofdreef/Mendeldreef).
- Voor (brom)fietsers en rolstoelgebruikers tussen de Berkhoutlaan en de Keukenhof neemt de afstand 300 meter toe, omdat het (brom)fietspad tussen Berkhoutlaan en N208 voor (brom)fietsers vervalt. Omdat hier wel nog een voetpad blijft bestaan dat in verbinding staat met een trap naar de tunnel, is er voor voetgangers geen omloopafstand als ze gebruik maken van de trap.
De fietspaddoorsteek tussen de Von Bönninghausenlaan en de Keukenhofdreef blijft bestaan. De gemeente verwijdert het paaltje dat er nu staat.
De tunnel wordt voor het grootste deel aangelegd op grond dat al in eigendom is van de gemeente en provincie. Aan de westzijde van de N208 is nog grond nodig van Keukenhof. De provincie is hierover in gesprek met Keukenhof.
Ja, als gevolg van het aanleggen van de tunnel gaat er aan de zuid-westzijde van de rotonde (een beperkt deel) bollenteeltgrond verloren. Volgens de geldende regels vindt vanuit de provincie een financiële vergoeding plaats aan de GOM (Greenport OntwikkelingsMaatschappij). De GOM is beheerder van het regionaal Bollengrondcompensatiefonds en verzorgt de bollengrondcompensatie, zodat de totale hoeveelheid bollenteeltgrond behouden blijft.
Volgens de huidige inzichten moeten er 37 bomen worden gekapt. We streven er naar om minimaal hetzelfde aantal bomen terug te planten. Omdat er straks minder ruimte is voor groen bij de tunnel en de rotonde, kunnen daar 15 nieuwe bomen worden geplant (vooral aan de westzijde van de N208). Verder westelijk langs de Stationsweg is ruimte om nog 30 nieuwe bomen te planten. Dit maakt dat er in totaal meer bomen worden aangeplant (45) dan dat er worden gekapt (37).
Ja, er wordt voldaan aan de regels rondom stikstof. In de eindsituatie is er geen sprake van toename van uitstoot van stikstof. De uitstoot van stikstof tijdens de bouwfase voldoet aan de geldende wet- en regelgeving.