De provincie heeft hoge ambities voor duurzaamheid en innovatie. Dat geldt ook voor de fietspaden. We gebruiken fietspaden die wij zelf in beheer hebben of aanleggen om innovaties te testen en toe te passen. En door het beschikbaar stellen van subsidies en het delen van kennis maken we ook andere partijen enthousiast over innovatieve, energieneutrale ontwikkelingen. Op deze pagina vind je ter inspiratie enkele voorbeelden van innovatieve fietsprojecten.
Reflecterende kantmarkering
De provincie heeft op bijna 200 kilometer fietspad buiten de bebouwde kom duurzame kantmarkering aangebracht. Kantmarkering vergroot, zeker in het donker of bij slecht weer, de veiligheid voor de fietser. Als markeringsmateriaal is KoudSprayPlast toegepast. De verf wordt op de weg gespoten, waarna er glasparelmix overheen wordt gestrooid. Deze mix reageert met de verf, waardoor een sterke markering ontstaat met een langere levensduur dan de standaard markering.
PlasticRoad als oplossing voor bodemdaling
Veel gemeenten in het westen van Nederland hebben last van een zakkende veenbodem, waardoor overheden voor veel geld straten moeten ophogen. Als mogelijke oplossing hiervoor is in Gouda een proef met PlasticRoad gestart. PlasticRoad werkt met gerecycled huishoudplastic als ophoogmateriaal en wegdek. Een plastic wegdek is 3 tot 5 maal zo licht als asfalt. Als je minder gewicht op slappe bodem legt, dan daalt de bodem minder snel. Het fietspad gaat dan langer mee. Onder het plastic wegdek is ruimte om water af te voeren. En als de weg ooit vervangen moet worden, is het hergebruikte plastic opnieuw te gebruiken. Ten opzichte van asfalt kost bovendien het aanleggen en onderhouden 70% minder tijd en is er 80% minder transport nodig, wat de CO2-uitstoot flink vermindert.
Fietsgeleidingssysteem Beneden Merwederoute
Bij het verbeteren van de doorfietsroute F15 (Beneden Merwederoute) was de Brug over de Noord in Alblasserdam een obstakel. Daarom hebben we daar het fietsgeleidingssysteem Velo Comfort aangebracht. Dit is een traplift voor fietsen. Het systeem bestaat uit 2 delen. Op de ene trap ligt een lopende band die de fiets omhoog transporteert en aan de andere zijde ligt een borstelgoot om de fietsen die over de trap naar beneden rijden af te remmen. De ervaringen zijn goed. Op basis van gebruikerservaringen is het inmiddels al verder ontwikkeld. De provincie promoot de toepassing van het geleidingssysteem op andere locaties.
Bike Scout
Het fietspad Middel Broekweg is een fietsroute voor onder andere scholieren vanuit Wateringen en Kwintsheul naar Naaldwijk. De provincie wil hier het fietscomfort en de fietsveiligheid verbeteren. Eerdere maatregelen hebben verkeersveiligheid al verbetert. Bike Scout is een aanvulling hierop. Bike Scout is een intelligent radarsysteem dat automobilisten waarschuwt voor naderende fietsers. Het volgt de snelheid en afstand van naderende fietsers en berekent de aankomsttijd op de kruising. Op de juiste tijd waarschuwen oplichtende ledlampen in het wegdek het verkeer voor naderende fietsers.
Wegdek van de Snelbinder
Op fietsbrug De Snelbinder in Naaldwijk is innovatief asfalt aangebracht dat strooien in de wintermaanden (bijna) onnodig maakt. Zo verhogen we de veiligheid en het comfort voor fietsers in de winter. Tegelijk verlagen we de onderhoudskosten voor het wegdek van de fietsbrug. We monitoren het effect van het innovatieve asfalt 10 jaar lang. De ervaringen tot nu toe zijn positief.
Lichtgevende belijning
De provincie heeft lichtgevende strips aangebracht op het fietspad langs de N460. De strips zijn aangebracht tussen de bestaande belijning. Overdag laden ze op. Wanneer het donker is, geven ze licht. De lichtgevende belijning maakt de verkeerssituatie overzichtelijker en vergroot zo de verkeersveiligheid op een duurzame manier.