
We werken aan een duurzame verbetering van de bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid van de noordelijke Duin- en Bollenstreek. Dit doen we samen met de gemeenten Hillegom, Lisse, Noordwijk en Teylingen en met het gemeentelijke samenwerkingsverband Holland Rijnland. Gezamenlijk is een plan van aanpak gemaakt onder de naam ‘Mobiliteitsmaatregelen Noordelijke Duin- en Bollenstreek’.
Plan van aanpak
Februari 2021 hebben Provinciale Staten een besluit genomen over het plan van aanpak. Het uiteindelijke resultaat is een gezamenlijk pakket wensen en acties voor de korte, middellange en lange termijn. Daarbij zitten ook voorstellen hoe deze verbeteringen betaald kunnen worden.
Kortetermijnmaatregel: kruispunt N207/N208 aangepast
Eind 2021, begin 2022 zijn voorsorteerstroken, samenvoegstroken en links- en rechtsaf-stroken aangepast op en rondom het kruispunt N207 (Leimuiderweg)/N208 (Leidsestraat) in Hillegom. Ook het fietspad langs de N208 is verlegd.
Het verkeer op de N207 kan nu beter doorrijden vanaf de brug over de Ringvaart tot de N208. De verkeerssituatie is veiliger geworden, ook voor fietsers.
Begroting
November 2021 hebben Provinciale Staten het provinciale budget voor de maatregelen in de noordelijke Duin- en Bollenstreek verminderd tot €27 miljoen. In een motie is opgeroepen om nog voor de zomer 2022 te komen met een pakket van maatregelen om de bereikbaarheid en leefbaarheid te verbeteren. Op 10 juni 2022 zijn met de betrokken partijen afspraken gemaakt over het pakket van maatregelen voor fiets, OV en de auto. Provinciale Staten hebben het pakket maatregelen voor de zomer ontvangen. Op 9 november 2022 hebben zij besloten om een voorgenomen bezuiniging van €20 miljoen voor de bereikbaarheid van de Duin- en Bollenstreek ongedaan te maken. Nu kan een start gemaakt worden met de uitwerking van de plannen voor de regio.
Nieuwsbrieven en voortgangsinformatie
In de nieuwsbrieven staat het proces en onderzoek om de Noordelijke Duin- en Bollenstreek beter bereikbaar te maken. De nieuwsbrieven zijn opgesteld voor de gemeenteraden en voor Provinciale Staten. De nieuwsbrieven zijn daarnaast gedeeld met de deelnemers aan de werksessies en met andere belangstellenden. Hieronder vind je de rapporten en de samenvatting.
Nummer 3, januari 2022
In december 2021 zijn werksessies gehouden. Belangstellenden konden meedenken over het verbeteren van de bereikbaarheid. Bijna 60 mensen deden mee. Een bureau doet nu onderzoek naar mobiliteitsmaatregelen die bedacht zijn in de werksessies of die onderdeel zijn van het beleid van de gemeenten.
Nummer 4, maart 2022
Ondernemers uit de Noordelijke Duin- en Bollenstreek willen dat de bereikbaarheidsproblemen in de Bollenstreek snel worden aangepakt. Ze hebben dit opgeschreven in een manifest, dat aan de bestuurders in de regio is aangeboden.
Maatregelen
Er is bedacht welke maatregelen we willen onderzoeken. Het gaat om maatregelen voor de fiets, het openbaar vervoer en autoverkeer. Voor het autoverkeer zijn 6 zoekgebieden geselecteerd voor nieuwe verbindingen.
Wat willen we weten over de maatregelen?
We willen weten of knelpunten worden opgelost en wat er gebeurt met de verkeersveiligheid. Een andere vraag gaat over de leefbaarheid. Zijn de maatregelen haalbaar en betaalbaar? Op al deze vragen moet het onderzoek door Bureau Decisio antwoorden geven.
Nummer 5, mei 2022
Bureau Decisio heeft een voorstel gedaan hoe zij het onderzoek wil aanpakken. Voor elk zoekgebied zijn verbindingen ingetekend. Dit is nodig om verkeerskundige berekeningen te kunnen maken.