
We werken aan een duurzame verbetering van de bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid van de noordelijke Duin- en Bollenstreek (NDBS) en Haarlemmermeer. Dit doen we samen met de gemeenten Hillegom, Lisse, Noordwijk en Teylingen en met het gemeentelijke samenwerkingsverband Holland Rijnland. Sinds februari 2023 is de samenwerking verbreed met de provincie Noord-Holland, de Vervoerregio Amsterdam (VRA) en de gemeente Haarlemmermeer. We gaan verder onder de naam ‘Mobiliteitsmaatregelen Noordelijke Duin- en Bollenstreek & Haarlemmermeer’.
Waar werken we aan?
Het wordt steeds drukker in de noordelijke Duin- en Bollenstreek en Haarlemmermeer: er komen nieuwe woonwijken, bedrijven en meer toeristen. We werken samen aan oplossingen om de bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid te verbeteren, nu en in de toekomst. Dit doen we door:
- Een bijdrage te leveren aan de bereikbaarheid in de regio waarbij mensen zelf de keuze kunnen maken hoe ze reizen: met de fiets, het openbaar vervoer of de auto. Hierbij houden we rekening met:
- de behoeften van reizigers en vervoerders;
- ruimtelijke (nieuwe woningen) en economische (nieuwe bedrijven) ontwikkelingen;
- wat het betekent voor de omgeving.
- Oplossingen te vinden voor een betere doorstroming van het verkeer op drukke plekken en verbetering van de verkeersveiligheid en leefbaarheid.
Wat gaan we doen?
- Fietsverbindingen aanleggen
Actie: provincie Zuid-Holland samen met de regio
Kosten: naar verwachting €10 miljoen. - Nieuwe autoverbinding Lisse (N208 - A44)
Actie: provincie Zuid-Holland
Kosten: naar verwachting €37 miljoen. - Nieuwe autoverbinding Hillegom (N208 - naar N06 en noordelijk naar N442)
Actie: op initiatief van de regio (gemeenten).
Eind 2021, begin 2022 is het kruispunt N207/N208 al aangepast. Het verkeer op de N207 kan nu beter doorrijden vanaf de brug over de Ringvaart tot de N208. De verkeerssituatie is veiliger geworden, ook voor fietsers.
Planning voor 2023
- Voorjaar 2023: samenwerking verbreden/afstemmen met provincie Noord-Holland, Vervoerregio Amsterdam, gemeente Haarlemmermeer, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en Rijkswaterstaat. We streven ernaar om zomer 2023 de noodzakelijke bestuurlijke afspraken vast te leggen.
- We werken samen met de partners het verkeersmodel van de regio bij. Dit is de basis voor het kunnen doorrekenen van de gevolgen van de maatregelen die we voor ogen hebben.
- We bereiden meer precieze studies voor (maken schetsontwerpen, verdieping verkeerskundige analyse en maatschappelijke kosten-batenanalyse en afweging van mogelijkheden, ook op haalbaarheid, etc.) om te komen tot een afgeronde initiatieffase (zie uitleg onder).
- Naar verwachting kunnen we Provinciale Staten eind 2023 informeren over de uitkomsten van de initiatieffase.
Spelregels om te komen tot aanpassingen infrastructuur
Voor aanpassingen aan de infrastructuur (wegen, bruggen) doorlopen we een aantal stappen: van een eerste idee tot aan de daadwerkelijke uitvoering. Tijdens de verschillende stappen (fasen) moeten we keuzes maken en beslissingen nemen om wel of niet verder te gaan met de uitvoering en zo ja hoe.
Ook voor de Maatregelen Noordelijke Duin- en Bollenstreek en Haarlemmermeer onderscheiden we voor de komende periode de volgende stappen (fasen):
Initiatieffase:
-Onderzoek of gebiedsverkenning.
-We doen uitgebreid onderzoek naar eventuele problemen en kansen op het gebied van bereikbaarheid en we kijken naar andere doelen die we hebben en hiermee te maken hebben.
-Bedenken verschillende oplossingen en maken overzicht van de te verwachten kosten.
Verkenningsfase
-Onderzoek naar het probleem (knelpunten, ervaren overlast).
-Uitwerken van mogelijke oplossingen: algemeen ontwerp, gevolgen van de maatregelen, kansen duurzaamheid, inschatting van de kosten, etc. In deze fase ook een uitwerking van de gevolgen op het milieu (een milieueffectrapportage).
Uitvoeringsfase: planuitwerking
-Verder uitwerken van de oplossingen die we wensen, waarbij we kijken naar ontwerp, duurzaamheid, inpassing, gedetailleerde inschatting van de kosten, etc.
-Procedures Omgevingswet (voorheen wet geluidhinder, wet natuurbescherming etc.), incl. zienswijzen.
-Afspraken met partners in het project.
Uitvoeringsfase: realisatie
-Werving van aannemer(s) en daadwerkelijke aanleg.
Wat vooraf ging
Gezamenlijk is een plan van aanpak gemaakt onder de naam ‘Mobiliteitsmaatregelen Noordelijke Duin- en Bollenstreek’. Februari 2021 hebben Provinciale Staten (PS) een positief besluit genomen over het plan van aanpak. Het uiteindelijke resultaat is een gezamenlijk pakket wensen en acties voor de korte, middellange en lange termijn. Daarbij zitten ook voorstellen hoe deze verbeteringen betaald kunnen worden.
Juni 2022 zijn met de betrokken partijen afspraken gemaakt over het pakket van maatregelen voor fiets, OV en de auto. Provinciale Staten van Zuid-Holland hebben het pakket maatregelen voor de zomer van 2022 ontvangen. Alle vormen van vervoer (lopen, fiets, openbaar vervoer en auto) maken deel uit van het overeengekomen maatregelenpakket. Op 9 november 2022 hebben PS op basis van dit pakket besloten om een voorgenomen bezuiniging van €20 miljoen voor de bereikbaarheid van de Duin- en Bollenstreek terug te draaien. Dat betekent dat er nu vanuit de provincie een budget is van €47 miljoen. Nu kan een start gemaakt worden met de uitwerking van de plannen voor de regio.
Een deel van dit pakket is financieel gedekt, voor een ander deel gaat het om wensen van de regio (gemeenten) voor de langere termijn. Een deel van de maatregelen overschrijdt de grenzen van de regio NDBS en de provincie Zuid-Holland. De verbreding van de samenwerking is mede hierdoor ingegeven.
Nieuwsbrieven en voortgangsinformatie
Er verschijnen regelmatig nieuwsbrieven met hierin informatie over het programma en de studies om de noordelijke Duin- en Bollenstreek en Haarlemmermeer beter bereikbaar te maken. Wil je deze nieuwsbrieven ontvangen? Neem dan contact met ons op via zuidholland@pzh.nl of via 0704416611.