Voordat je subsidie aanvraagt, kijk je eerst bij de subsidieregelingen om na te gaan welke subsidiemogelijkheden er zijn, of je in aanmerking komt voor subsidie en aan welke voorwaarden moet zijn voldaan.
Wanneer kan ik subsidie aanvragen?
In principe kunnen aanvragen voor projectsubsidies het gehele jaar worden ingediend (maar wel voordat de activiteiten zijn begonnen), tenzij er in de subsidieregeling staat dat een aanvraag vóór een bepaalde datum ontvangen moet zijn. Aanvragen voor boekjaarsubsidies moeten zijn ingediend vóór 1 oktober voorafgaand aan het boekjaar. Aanvragen die te laat of te vroeg worden ingediend worden in principe niet in behandeling genomen. Als datum voor indiening geldt de ontvangstdatum van de subsidieaanvraag.
Via welke weg vraag ik subsidie aan?
Een subsidie aanvragen kan digitaal, via het e-formulier dat op de pagina van de subsidie staat.
Elke regeling heeft een eigen aanvraagformulier. Op de pagina van de subsidieregeling kun je zien welke mogelijkheden er zijn om een subsidieaanvraag in te dienen. Het is belangrijk dat je het juiste aanvraagformulier gebruikt en alle gevraagde bijlagen met de aanvraag meestuurt. Subsidieaanvragen kunnen niet via e-mail worden ingediend.
Geen DigiD of eHerkenning?
Alleen als je niet in het bezit bent van DigiD of eHerkenning, dan kun je een afspraak maken via subsidies@pzh.nl. Wij zullen contact opnemen voor het plannen van de afspraak.
Wat je moet weten als je gebruik maakt van het e-formulier
Om onbevoegd gebruik van het e-formulier te voorkomen, is het van belang dat je je correct identificeert. Dit kan op 2 manieren:
1. Vraag je als burger of particulier subsidie aan: met DigiD als authenticatiemiddel
Je kunt een DigiD account aanvragen op de website https://www.digid.nl.
Voor het aanvragen van een DigiD account heb je jouw Burgerservicenummer (BSN) nodig.
2. Vraag je als ondernemer, overheid enzovoort aan: met eHerkenning als authenticatiemiddel
Voor een subsidieaanvraag is het beveiligingsniveau 2+ (EH2+).
Beveiliging vindt plaats op basis van gebruikersnaam, wachtwoord en eenmalig password via token of sms. Op de website http://www.eherkenning.nl is uitgebreide informatie te vinden.
Voordat jouw subsidieaanvraag in behandeling kan worden genomen hebben wij een aantal gegevens van je nodig. Deze gegevens worden opgevraagd via een aantal schermen. Aan de linkerzijde van het scherm tref je een inhoudsopgave aan van de schermen die je moet doorlopen. Zo kun je altijd zien waar je bent.
Onderbreken en hervatten
Het is mogelijk het invullen van de schermen tijdelijk te onderbreken. Het is dan wel van belang dat je de ingevulde gegevens opslaat. Boven in scherm: 'Antwoorden opslaan'. De door jou ingevulde gegevens worden opgeslagen in een bestand op jouw computer. Boven in scherm: 'Antwoorden ophalen'. Op een later moment kun je jouw subsidieaanvraag hervatten. Met de knop 'Antwoorden ophalen' kun je het bestand met de gegevens van de subsidieaanvraag opnieuw in het aanvraagformulier laden. Je moet je nu wel opnieuw aanmelden via DigiD of eHerkenning.
Let op! Het tijdelijk opslaan van de door jou ingevulde antwoorden is bij de nieuwe e-formulieren gewijzigd. Bij deze formulieren staat in de linker kolom de knop ‘Tussentijds opslaan’. Nadat je hierop geklikt heeft wordt de volgende tekst zichtbaar:
“Uw formulier is tussentijds opgeslagen.
Let op! De volgende link moet je zelf op jouw computer bewaren om de gegevens weer op te vragen: Opgeslagen formulier.
Het opgeslagen formulier blijft 180 dagen via de link beschikbaar.”
Achter de woorden ‘Opgeslagen formulier’ staat de koppeling die naar de door jou ingevulde antwoorden verwijst.
Bijlage toevoegen
Voor de afhandeling van jouw subsidieaanvraag is een aantal bijlagen (zoals een begroting, projectplan en dergelijke) noodzakelijk. Je hebt hiervoor het programma MS Word of MS Excel nodig. Ga als volgt te werk:
- Klik op 'de bijlage' voor het toevoegen van een bijlage
- Als alle verplichte onderdelen in het Word- of Excel-document zijn ingevuld, bewaar je het document op uw computer
- Voeg de bijlage vervolgens aan het formulier toe. Dit doe je door aan de onderzijde in het scherm 'Bijlagen' de optie 'Bladeren' te kiezen. Hiermee selecteer je het document. Klik vervolgens op 'Voeg toe'. Het document wordt toegevoegd aan jouw subsidieaanvraag. Je kunt dit zo nodig herhalen