Voordat u subsidie aanvraagt, kijkt u eerst bij de subsidieregelingen om na te gaan welke subsidiemogelijkheden er zijn, of u in aanmerking komt voor subsidie en aan welke voorwaarden moet zijn voldaan.
Wanneer kan ik subsidie aanvragen?
In principe kunnen aanvragen voor projectsubsidies het gehele jaar worden ingediend (maar wel voordat de activiteiten zijn begonnen), tenzij er in de subsidieregeling staat dat een aanvraag vóór een bepaalde datum ontvangen moet zijn. Aanvragen voor boekjaarsubsidies moeten zijn ingediend vóór 1 oktober voorafgaand aan het boekjaar. Aanvragen die te laat of te vroeg worden ingediend worden in principe niet in behandeling genomen. Als datum voor indiening geldt de ontvangstdatum van de subsidieaanvraag.
Via welke weg vraag ik subsidie aan?
Een subsidie aanvragen kan digitaal of per post. Wij raden u aan om uw subsidieaanvraag digitaal in te dienen, omdat dit zowel voor u als voor ons efficiency oplevert.
Let op!
Het digitaal aanvragen is voor een aantal regelingen gewijzigd.
De provincie gaat gefaseerd over naar een nieuw systeem voor e-formulieren.
In deze overgangsfase zullen enkele aanvragen via een nieuw formulier aan te vragen zijn.
Elke regeling heeft een eigen aanvraagformulier. Op de pagina van de subsidieregeling kunt u zien welke mogelijkheden er zijn om een subsidieaanvraag in te dienen. Het is belangrijk dat u het juiste aanvraagformulier gebruikt en alle gevraagde bijlagen met de aanvraag meestuurt!
Wat u moet weten als u gebruik maakt van het e-formulier
Om onbevoegd gebruik van het e-formulier te voorkomen, is het van belang dat u zich correct identificeert. Dit kan op twee manieren:
1. Vraagt u als burger of particulier subsidie aan: met DigiD als authenticatiemiddel
U kunt een DigiD account aanvragen op de website https://www.digid.nl.
Voor het aanvragen van een DigiD account heeft u uw Burgerservicenummer (BSN) nodig.
2. Vraagt u als ondernemer, overheid enzovoort aan: met eHerkenning als authenticatiemiddel
Voor een subsidieaanvraag is het beveiligingsniveau 2+ (EH2+).
Beveiliging vindt plaats op basis van gebruikersnaam, wachtwoord en eenmalig password via token of sms. Op de website http://www.eherkenning.nl is uitgebreide informatie te vinden.
Voordat uw subsidieaanvraag in behandeling kan worden genomen hebben wij een aantal gegevens van u nodig. Deze gegevens worden opgevraagd via een aantal schermen. Aan de linkerzijde van het scherm treft u een inhoudsopgave aan van de schermen die u moet doorlopen. Zo kunt u altijd zien waar u bent.
Onderbreken en hervatten
Het is mogelijk het invullen van de schermen tijdelijk te onderbreken. Het is dan wel van belang dat u de ingevulde gegevens opslaat. Boven in scherm: 'Antwoorden opslaan'. De door u ingevulde gegevens worden opgeslagen in een bestand op uw computer. Boven in scherm: 'Antwoorden ophalen'.Op een later moment kunt u uw subsidieaanvraag hervatten. Met de knop 'Antwoorden ophalen' kunt u het bestand met de gegevens van de subsidieaanvraag opnieuw in het aanvraagformulier laden. U moet u nu wel opnieuw aanmelden via DigiD of eHerkenning.
Let op! Het tijdelijk opslaan van de door u ingevulde antwoorden is bij de nieuwe e-formulieren gewijzigd. Bij deze formulieren staat in de linker kolom de knop ‘Tussentijds opslaan’. Nadat u hierop geklikt heeft wordt de volgende tekst zichtbaar:
“Uw formulier is tussentijds opgeslagen.
Let op! De volgende link moet u zelf op uw computer bewaren om de gegevens weer op te vragen: Opgeslagen formulier.
Het opgeslagen formulier blijft 180 dagen via de link beschikbaar.”
Achter de woorden ‘Opgeslagen formulier’ staat de koppeling die naar de door u ingevulde antwoorden verwijst.
Bijlage toevoegen
Voor de afhandeling van uw subsidieaanvraag is een aantal bijlagen (zoals een begroting, projectplan en dergelijke) noodzakelijk. U heeft hiervoor het programma MS Word of MS Excel nodig. Ga als volgt te werk:
- Klik op 'de bijlage' voor het toevoegen van een bijlage
- Als alle verplichte onderdelen in het Word- of Excel-document zijn ingevuld, bewaart u het document op uw computer
- Voeg de bijlage vervolgens aan het formulier toe. Dit doet u door aan de onderzijde in het scherm 'Bijlagen' de optie 'Bladeren' te kiezen. Hiermee selecteert u het document. Klik vervolgens op 'Voeg toe'. Het document wordt toegevoegd aan uw subsidieaanvraag. U kunt dit zo nodig herhalen