Ga naar de inhoud
Provincie Zuid-Holland
Zoeken
Direct naar
Menu
  • Home
  • OnderwerpenOnderwerpen

    • Wonen en Ruimte
    • Verkeer en Vervoer
    • Natuur en Landschap
    • Economie
    • Energie
    • Kwaliteit openbaar bestuur
    • Internationaal
    • Gezonde en veilige leefomgeving
    • Milieu
    • Samenleving
    • Klimaatadaptatie
    • Omgevingsbeleid
    • Digitaal Zuid-Holland
  • ActueelActueel

    • Podcast
    • Provinciaal archief
    • Nieuwsbrieven
    • Nieuws
    • Verkeersinformatie
    • Bekendmakingen
    • N-wegen
    • Participatie
    • Na 75 jaar vrijheid
  • Politiek en bestuurPolitiek en bestuur

    • Ons provinciehuis
    • Werken voor de provincie
    • Kennis Zuid-Holland
    • Bestuur
    • Provinciale Staten
    • Coalitieakkoord 2019-2023
    • Missie en visie
    • Feiten, cijfers en kaarten
    • Interim-Management Consult
    • Provinciale Adviescommissie Leefomgevingskwaliteit (PAL)
    • Provinciedichter
  • Online regelenOnline regelen

    • Leges infrastructuur
    • Subsidies
    • Vergunningen
    • Melding & verzoek
    • Bezwaar & klacht
    • Informatie
    • Overig
    • Ter inzage
    • Provinciale regelingen
    • Feiten, cijfers en kaarten
    • Huisstijl
    • Inkoop en aanbesteden
  • Contact
  • Organisatie
  • Werken bij
Direct naar
  • Contact
  • Organisatie
  • Werken bij
  1. Home ›
  2. Politiek en bestuur ›
  3. Feiten, cijfers en kaarten ›
  4. Algoritmeregister ›
  5. Algoritme (Intelligente) Verkeersregel Installatie (I-VRI) bij verkeerslichten
Deel dit op
  • Delen op Facebook
  • Delen op Twitter
  • Delen op LinkedIn

Lees voor

Algoritme (Intelligente) Verkeersregel Installatie (I-VRI) bij verkeerslichten



Om het beheer en onderhoud van de infrastructuur veiliger en duurzaam te houden, kijkt provincie Zuid-Holland naar nieuwe oplossingen. Zo zet zij slimme verkeerslichten in (intelligente verkeersregel installatie- iVRI). Deze slimme verkeerslichten helpen het verkeer te regelen met behulp van data van navigatie apps van weggebruikers. Zo kunnen verkeerslichten in een eerder stadium verkeer zien “aankomen”. Hiermee kan efficiënter de doorstroming van het verkeer worden geregeld. Er kan bijvoorbeeld prioriteit worden gegeven aan ambulances met spoed.

Korte en lange omschrijving

Het regelen van het verkeer op kruispunten middels een iVRI op een zo'n veilige efficiënte manier die de bereikbaarheid vergroot.

Verkeerslichten detecteren verschillende mobiliteiten (auto's / fietsen / vrachtwagens / voetgangers) met behulp van detectielussen en drukknoppen. Intelligente verkeerslichten kunnen – in aanvulling – ook verbinding maken met in-car systemen en navigatie apps. Zo kunnen verkeerslichten in een eerder stadium verkeer zien “aankomen” en nog slimmer regelen. Ook kunnen iVRI’s informatie terugsturen naar in-car systemen zoals bijvoorbeeld de tijd tot rood of groen.

iVRI’s kunnen een vorm van prioriteit geven aan verkeersdeelnemers. Bijvoorbeeld als een ambulance met spoed aan komt rijden maar ook aan bijvoorbeeld een groep fietsers of een colonne vrachtwagens.  Er zijn verschillende vormen van prioriteit. Absolute prioriteit (afkappen van andere richtingen) wordt bijvoorbeeld gebruikt voor nood en hulpdiensten en geconditioneerde prioriteit (het verkeerslicht probeert naar een weggebruiker “toe te regelen”) in andere gevallen. Het prioriteitenkader van de provincie en lokale omstandigheden bepalen de mate van prioriteit per verkeersdeelnemer.

Organisatie

Provincie Zuid-Holland

Afdeling

Dienst, Beheer en Infrastructuur (DBI)

Voor vragen en opmerkingen kan je terecht bij: digitaalzuidholland@pzh.nl.

Type, domein, status algoritme

Type algoritme:

Binnen het algoritme worden alle types gebruikt om tot een continue uitkomst te komen, dus meten, diagnosticeren, voorspellen en voorschrijvend inzicht wordt verwerkt.

Status algoritme:

In gebruik

https://map.udap.nl/app/viewer/subjects  (per wegbeheerder opzoeken waar IVRI’s staan

Thema

Verkeerslicht, verkeer, kruispunt, mobiliteit, smart mobility

Doel, Impact

Doel

De inzet van de iVRI's draagt bij aan een efficiënte doorstroming en bereikbaarheid op kruispunten op een veilige en rechtvaardige manier (zonder dat mensen voor niks staan te wachten en een logische volgorde). Het draagt bij aan de opgave mobiliteit van de provincie. Ook is de inzet van de iVRI's noodzakelijk om de taak als wegbeheerder van provinciale wegen op een efficiënte manier uit te kunnen voeren.

Impact:

Het algoritme heeft invloed op verkeersdeelnemers (automobilisten, wandelaars, fietsers, vrachtwagens, OV, nood- en hulpdiensten, etc) omdat het de kleur van de verkeerslichten bepaalt en hoe lang iedere verkeersdeelnemer moet wachten.

Proportionaliteit, Besluitvorming

Proportionaliteit

Het is belangrijk, vanwege verschillende belangen, om te bedenken wanneer de ene groep verkeersdeelnemers boven de andere groep verkeersdeelnemers voorrang krijgt. Dit hangt af van economische redenen (vracht voorrang), de omgeving (woonwijk, bedrijventerrein, etc), OV voorrang (vermindering vertraging), of noodzaak (ambulance voorrang).

Besluitvormingsproces

De provincie Zuid-Holland heeft het beleid vastgelegd in een prioriteitskader waarin de afwegingen worden gewogen. We updaten dit ambtelijk en bestuurlijk periodiek. Deze informatie is nog niet openbaar beschikbaar.

Datasets

Documentatie:

https://www.talking-traffic.com/nl/

https://www.crow.nl/thema-s/smart-mobility/landelijke-ivri-standaarden

URL van de applicatie:

https://www.talking-traffic.com/nl/

URL van publiccode.yml: x

Koppeling met basisregistraties:

n.v.t. er worden geen persoonsgegevens geregistreerd.

Brondata:

De data die het algoritme gebruikt is de real-time data die het regelsysteem zelf meet met behulp van onder andere detectielussen en drukknoppen en in-car systemen. Daarnaast wordt data opgehaald via landelijke UDAP. Deze specifieke dataflow (origine vanuit mobieltjes en boordcomputers) zijn betiteld als (mogelijke) persoon herleidbare data. Alle partijen die deze data verwerken hebben een dataverwerkersoverkeenkomst getekend.

Methoden en modellen

https://www.talking-traffic.com/nl/

https://www.crow.nl/thema-s/smart-mobility/landelijke-ivri-standaarden

De methode en modellen zijn landelijk vastgesteld vanuit het project Talking Traffic en worden beheerd door het LVMB.

Monitoring:

De verkeersdoorstroming en de technische werking van de verkeerslichten worden gemonitord door de provincie. Ook landelijk vindt er monitoring plaats op de werking van IVRI's vanuit UDAP.

https://www.talking-traffic.com/nl/urban-data-access-platform

Menselijke tussenkomst

Het algoritme maakt real time zelfstandig beslissingen. Er is voor deze beslissingen geen "human in the loop". De beslissingen die het algoritme maakt vallen wel binnen door mensen gespecificeerde criterea (bv.: Hoe lang mag een stoplicht maximaal op groen staan)

Risico’s

Verkeersveiligheid wordt gecontroleerd: Voor verkeerslichten in het algemeen geldt dat zodra er een verkeersonveilige situaties kan ontstaan (conflicterende richtingen krijgen groen) zal het algoritme afgebroken worden en gaan de verkeerslichten knipperen. Dit komt omdat er naast het 'regel-algoritme' die de verkeerslichten regelt, ook een controle-algoritme is. Het afbreken komt door dit separate veiligheids-controle-algoritme. Hiernaast is de algemene verkeerswet ook van toepassing als de verkeerslichten ‘knipperen’. Verkeersveiligheid is een basisontwerp principe bij verkeerslichten en de gebruikte algoritmes.

Prestatienormen:

Eens per jaar vindt er preventief technisch onderhoud plaats door de leverancier.

Eens in de vijf jaar vindt functioneel onderhoud plaats. Op basis van loggegevens wordt geanalyseerd of de verkeersregeling goed presteert. Dagelijks wordt op basis van meldingen van weggebruikers en de incidentendesk regelingen geanalyseerd en aangepast indien hier aanleiding toe is. (correctief functioneel onderhoud)

Bevoegde autoriteit:

Dienst Beheer en Infrastructuur (DBI)

Wettelijke grondslag:

DBI is verantwoordelijk voor een vlotte veilige afhandeling van het wegverkeer.

https://wetten.overheid.nl/BWBR0009151/2019-07-01

Data protection impact assessment (DPIA):

Ja.

Omschrijving van de DPIA:

Er worden geen directe persoonsgevens zoals NAW-gegevens opgeslagen of verwerkt in een iVRI. De iVRI ontvangt wel geanonimiseerde positie- en prioriteitsberichten van weggebruikers. Deze worden gebruikt voor de verkeersregeling maar verder niet opgeslagen. Ze zijn niet te herleiden tot een natuurlijk persoon. De loggegevens die worden bewaard van een verkeersregeling kunnen indirecte persoonsgegevens bevatten. In combinatie met bijvoorbeeld camerabeelden kan geconstateerd worden of een bepaald voertuig bijvoorbeeld door rood reed. Deze indirecte persoonsgegevens worden niet aan derden verstrekt. Ze kunnen wel gevorderd worden door de politie.

Schema: x

UUID:

niet bekend

URL van de bronregistratie:

https://www.talking-traffic.com/nl/

E-mailadres van de contactpersoon:

Voor vragen en opmerkingen kan je terecht bij: digitaalzuidholland@pzh.nl.

Wil je bezwaar maken, dan kan je terecht bij de Juridische afdeling van dienst beheer organisatie. https://www.zuid-holland.nl/contact/

Herzieningsdatum:

1x per jaar



Elke dag beter. Zuid-Holland.

Facebook
Twitter
LinkedIn
  • Archief website
  • Cookies
  • Privacy
  • Toegankelijkheid
  • Home
  • Onderwerpen
  • Actueel
  • Politiek en bestuur
  • Online regelen
  • Contact