Ga naar de inhoud

Translate page

We use WeGlot to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Select language


Provincie Zuid-Holland (naar homepage)
Zoeken
Direct naar
  • Home
  • Onderwerpen
    • Circulair
    • Digitaal Zuid-Holland
    • Economie
    • Energie
    • Erfgoed en cultuur
    • Gezondheid en welzijn
    • Internationaal
    • Klimaatadaptatie
    • Kwaliteit openbaar bestuur
    • Luchtvaart
    • Milieu
    • Natuur en Landschap
    • Omgevingsbeleid
    • Recreatie, toerisme en sport
    • Ruimte
    • Verkeer en Vervoer
    • Voedsel
    • Water
    • Woningbouw
  • Actueel
    • Bekendmakingen
    • Nieuws
    • Nieuwsbrieven
    • N-wegen
    • Participatie
    • Podcast
    • Provinciaal archief
    • Verkeersinformatie
  • Politiek en bestuur
    • Provinciale Staten
    • Gedeputeerde Staten
    • Commissaris van de Koning
    • Kabinetsformatie 2025
    • GS-Besluiten
    • Begroting Zuid-Holland
    • Coalitieakkoord 2023-2027
    • Declaraties en dienstreizen
    • Geodata en kaarten
  • Online regelen
    • Belastingen en leges
    • Bezwaren en klachten
    • Informatie
    • Meldingen en verzoeken
    • Leges infrastructuur
    • Overig
    • Provinciale regelingen
    • Subsidies
    • Ter inzage
    • Vergunningen
  • Contact
  • Organisatie
  • Werken voor
Direct naar
  • Contact
  • Organisatie
  • Werken voor
  1. Home ›
  2. Politiek en bestuur ›
  3. Kabinetsformatie 2025 ›
  4. Bereikbaar Zuid-Holland
Deel dit op
  • Delen op Facebook
  • Delen op X
  • Delen op LinkedIn

Lees voor

Bereikbaar Zuid-Holland



Zuid-Holland streeft naar een vitale provincie, met goed bereikbare steden en dorpen waar het fijn wonen, werken, leren en recreëren is. Waar mensen en goederen op een makkelijke, veilige en duurzame manier hun bestemming bereiken. Tegelijkertijd zorgen bevolkingsgroei, de nieuw te bouwen woningen en de groeiende economie voor een forse belasting van het verkeers- en vervoersysteem, voor zowel personen- als goederenvervoer.

Het verkeers- en vervoernet in Zuid-Holland is daar niet klaar voor. Een groot deel van de Rijksinfrastructuur in Zuid-Holland staat er niet goed voor. Het onderhoud van veel wegen, bruggen en viaducten laat te wensen over. De bereikbaarheid van tienduizenden woningen en van belangrijke economische centra zoals de haven en de greenports is in het geding door het vooruitschuiven van onderhoud en renovatie.

Rijksinfrastructuur vormt de backbone van het netwerk in Zuid-Holland, maar essentiële schakels daarin zijn onder de maat. Dit is het moment om fors extra te investeren in infrastructuur. In wegen en ook in fietsverbindingen, spoor en veiligheid.

Nakomen afspraken aanpak hoofdwegennet

Achtergrond

De afgelopen tijd is door het Rijk teruggekomen op eerder gemaakte afspraken, waaronder in het MIRT, vanwege bezuinigingen, oplopende kosten en de stikstofproblematiek. Maar de reden waarom die afspraken zijn gemaakt met de Zuidelijke Randstad staat nog steeds overeind: hard aan de slag met betaalbare woningbouw en de bereikbaarheid van economische centra.

Belang

Belangrijk is samen te blijven werken aan de uitvoering van deze afspraken, om te voorkomen dat het wegennet in Zuid-Holland vastloopt.

Wat vragen wij van een nieuw kabinet?

Nakomen van de eerder gemaakte afspraken over de aanpak van:

  • A16 Van Brienenoordcorridor
  • A4 Burgerveen
  • A4 Haaglanden
  • A15 Papendrecht – Gorinchem.

Investeer in de fiets

Achtergrond

In de mobiliteitstransitie neemt de fiets een belangrijke plaats in. Vlotte fietsverbindingen die verkeersveilig en sociaal veilig zijn ingericht vormen een goede stimulans voor meer fietsverkeer, met name doorfietspaden voor de langere afstanden. Het laaghangend fruit is geplukt, de quick wins zijn gerealiseerd. Voor de volgende slag is aanvullend budget nodig.

Belang

Doorfietsroutes hebben op verschillende manieren een positief effect:

  • Mobiliteit: doorfietsroutes als onderdeel van het multimodale netwerk en de ketenreis met HOV, trein en auto;
  • Verstedelijking: doorfietsroutes voor de bereikbaarheid van (nieuwe) woongebieden en als randvoorwaarde voor duurzame verstedelijking;
  • Economisch: doorfietsroutes voor de bereikbaarheid van arbeidsplaatsen en economische topbestemmingen;
  • Sociaal maatschappelijk: doorfietsroutes voor de bereikbaarheid van maatschappelijke functies, onderwijs-, sport- en zorgclusters.
  • Recreatie: doorfietsroutes voor recreatie, beleving van het landschap en de bereikbaarheid van recreatieve bestemmingen.

Wat vragen wij van een nieuw kabinet?

Forse verruiming van het budget voor doorfietsroutes: een wezenlijke bijdrage aan het Nationaal Toekomstbeeld Fiets, dat Rijk en regio gezamenlijk hebben vastgesteld.

Langjarig inzetten op Minderhinder-aanpak

Achtergrond

Het broodnodige onderhoud van wegen en bruggen zorgt de komende jaren voor hinder en extra kosten.

Belang

In Zuid-Holland Bereikbaar werken partners zoals Rijk, andere overheden en bedrijfsleven samen om de hinder die optreedt bij werkzaamheden te beperken. Deze inspanningen moeten langjarig worden voortgezet, daarvoor is inzet en budget nodig.

Wat vragen wij van een nieuw kabinet?

Bied langjarig voldoende budget voor de minderhinderaanpak (Zuid-Holland Bereikbaar) die nodig is om Zuid-Holland draaiend te houden tijdens grootschalige onderhoudswerkzaamheden.

Investeer in verkeersveiligheid

Achtergrond

Ieder verkeersslachtoffer is er één te veel.

Belang

Voor de verbetering van de verkeersveiligheid zijn infrastructurele maatregelen, gedragsverandering en handhaving nodig. Hiervoor is samenwerking nodig tussen Rijk, provincie en gemeenten in combinatie met intensivering van budgetten.

Wat vragen wij van een nieuw kabinet?

Intensiveer verkeersveiligheids- en gedragscampagnes, stel structureel budget beschikbaar voor de aanpak van black spots en zet sterker in op handhaving.

Realiseer de Bodegraafboog

Achtergrond

Er ontbreekt bij knooppunt Bodegraven een directe verbinding tussen de N11 en de A12/A20 richting Den Haag en Rotterdam vice versa. Dit leidt tot dagelijkse files en tot onveilige situaties, onder andere omdat de files terugslaan op de doorgaande rijrichtingen en zorgt voor sluipverkeer door omliggende dorpen zoals Waddinxveen, Boskoop, Hazerswoude-Dorp, Reeuwijk-Dorp en Nieuwerbrug.

Met de komst van een Bodegravenboog zou de N11 direct met de A12/A20 worden verbonden en zo de bereikbaarheid van Alphen aan den Rijn, het Groene Hart en de Zuidelijke Randstad structureel worden verbeterd.

Belang

Een goede doorstroming d.m.v. van een Bodegravenboog is belangrijk voor de regio, voor betere bereikbaarheid, verkeersveiligheid en een fijne leefomgeving. Het vermindert overlast in omliggende dorpen en ondersteunt de verdere groei van Alphen aan den Rijn waar de komende jaren duizenden woningen worden gebouwd.

De Bodegravenboog sluit tevens aan op de verbetering van het traject A20 Nieuwerkerk aan den IJssel – Gouda, waardoor de bereikbaarheid van de Zuidelijke Randstand als geheel wordt versterkt. Zo draagt het project bij aan landelijke doelen voor bereikbaarheid, woningbouw en leefbaarheid.

Wat vragen wij van een nieuw kabinet?

  1. Neem de Bodegravenboog op in het nieuwe regeerakkoord
  2. Neem de Bodegravenboog op in het MIRT (Startbesluit)
  1. Zorg voor de benodigde capaciteit voor de realisatie van dit project.

Maak het goederenspoor robuuster

Achtergrond

De shift van goederenvervoer van weg naar spoor vraagt om een robuuster spoornetwerk. Daarbij komt dat Zuid-Holland een belangrijke rol heeft in het licht van de geopolitieke spanningen. De Rotterdamse haven met zijn weg- en spoorverbindingen is cruciaal voor militaire transporten.

Belang

Een robuust spoornetwerk is minder gevoelig voor verstoringen (alternatieve routes) en maakt transport van goederen over spoor in plaats van de weg aantrekkelijker.

Wat vragen wij van een nieuw kabinet?

  1. Investeer meer in het onderhoud van het spoornetwerk
  2. Investeer in emplacementen en in ontbrekende schakels

Emissieloos wegen bouwen, verplaatsen en produceren

Achtergrond

In onze provincie is de vraag naar woningen en infrastructuur onverminderd groot. Het is de ambitie om tot 2030 255.000 woningen te bouwen. Door recente uitspraken rond stikstofreductie en natuurherstel lopen bouwvergunningen vast, stagneren projecten en dreigen we grote economische investeringen mis te lopen. De oplossing ligt echter binnen handbereik: als we slimmer en emissiearm/-loos bouwen en bewegen, verminderen we de stikstofuitstoot en verdwijnen de juridische obstakels die vergunningverlening nu blokkeren.

Belang

Wegenbouwers willen overstappen op zero-emissiematerieel, zodat ze dichter bij stikstofgevoelige gebieden kunnen werken zonder vertragingen door stikstofregels. Binnenvaart en logistiek zijn bereid hun vloot te vernieuwen, en weggebruikers willen innoveren in schoner transport. Maar om deze investeringen rendabel te maken, is een stabiele stroom aan opdrachten nodig. Overheden moeten zorgen voor continuïteit, zodat nieuwe, schonere technologieën volop ingezet kunnen worden. Continuïteit in werk en inzet van schone technologie. Daarbij kan het rijk een essentiële rol spelen om de kaders met ons samen te bepalen.

Door dieselmaterieel stapsgewijs maar gestaag te vervangen door HVO, elektriciteit en waterstof, wordt de ruimte voor vergunningverlening makkelijker en kunnen bouwprojecten weer doorgaan. Slimmere logistiek en digitalisering zorgen ervoor dat transport efficiënter wordt en de uitstoot verder afneem.t Niet elk bedrijf kan morgen volledig emissievrij werken, maar met een realistisch stappenplan – waarin innovatie samengaat met economische haalbaarheid – kunnen we samen de impasse doorbreken.

Wat vragen wij van een nieuw kabinet?

  1. Stimuleer het gebruik van emissieloos bouwmaterieel zodat projecten sneller uitgevoerd kunnen worden
  2. Neem relevante randvoorwaarden op bij aanbestedingen van de overheid
  3. Zorg voor langetermijnbeleid op het gebied van emissieloos bouwmaterieel
  4. Maak uniforme afspraken tussen overheden en zorg dat de overheid ook vraag creëert
  5. Zorg voor fiscale voordelen voor duurzame investeringen en zorg ervoor dat deze investeringen worden gedaan bij Nederlandse bedrijven.

Krachtig Zuid-Holland

Volg ons op sociale media

  • Facebook
  • X
  • LinkedIn
  • Mastodon
  • Instagram
  • Archief website
  • Cookies
  • Privacy
  • Toegankelijkheid
  • Ict-kwetsbaarheid melden
  • Home
  • Onderwerpen
  • Actueel
  • Politiek en bestuur
  • Online regelen
  • Organogram
  • Contact