Deel dit op
Achtergrond
In de mobiliteitstransitie neemt de fiets een belangrijke plaats in. Vlotte fietsverbindingen die verkeersveilig en sociaal veilig zijn ingericht vormen een goede stimulans voor meer fietsverkeer, met name doorfietspaden voor de langere afstanden. Het laaghangend fruit is geplukt, de quick wins zijn gerealiseerd. Voor de volgende slag is aanvullend budget nodig.
Belang
Doorfietsroutes hebben op verschillende manieren een positief effect:
- Mobiliteit: doorfietsroutes als onderdeel van het multimodale netwerk en de ketenreis met HOV, trein en auto;
- Verstedelijking: doorfietsroutes voor de bereikbaarheid van (nieuwe) woongebieden en als randvoorwaarde voor duurzame verstedelijking;
- Economisch: doorfietsroutes voor de bereikbaarheid van arbeidsplaatsen en economische topbestemmingen;
- Sociaal maatschappelijk: doorfietsroutes voor de bereikbaarheid van maatschappelijke functies, onderwijs-, sport- en zorgclusters.
- Recreatie: doorfietsroutes voor recreatie, beleving van het landschap en de bereikbaarheid van recreatieve bestemmingen.
Wat vragen wij van een nieuw kabinet?
Forse verruiming van het budget voor doorfietsroutes: een wezenlijke bijdrage aan het Nationaal Toekomstbeeld Fiets, dat Rijk en regio gezamenlijk hebben vastgesteld.