Iedere dag worden er goederen door Nederland vervoerd met vrachtwagens, schepen, treinen en door buisleidingen. Het zijn producten die we allemaal gebruiken, zoals voedsel, kleding, meubels, brandstof en bouwmaterialen.
Elk soort vervoer heeft voordelen en nadelen. Vervoer over spoor is vaak het beste voor het klimaat, maar gaat wel vaak door stads- en dorpskernen heen. En door goederentreinen is er op het drukbezette spoornetwerk minder ruimte voor reizigerstreinen.
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat onderzoekt of er meer of minder goederen over het spoor gaan in de toekomst en de noodzaak van aanvullende infrastructuur. Het onderzoek richt zich op de verbindingen met Noordoost-Europa.
Belang
Voldoende capaciteit voor goederenvervoer is belangrijk voor de bereikbaarheid Rotterdamse haven. Omdat het al druk is op de wegen, is goederenvervoer per trein ook belangrijk voor de bereikbaarheid en economie van Zuid-Holland. Tegelijkertijd bouwen we veel woningen in onze provincie en daarom is het belangrijk dat er ook meer reizigerstreinen kunnen rijden. Tot slot is veiligheid belangrijk: als goederentreinen minder vaak door dorpen en steden rijden, is het makkelijker om nieuwe woningen te bouwen.
Wat vragen wij van een nieuw kabinet?
Wij vragen het nieuwe Kabinet om, na afronding van het onderzoek naar goederenvervoer richting noordoost-Europa, heldere keuzes te maken om dit transport op een vlotte, veilige en goed in de omgeving ingepaste manier mogelijk te maken.