Achtergrond
Er ontbreekt bij knooppunt Bodegraven een directe verbinding tussen de N11 en de A12/A20 richting Den Haag en Rotterdam vice versa. Dit leidt tot dagelijkse files en tot onveilige situaties, onder andere omdat de files terugslaan op de doorgaande rijrichtingen en zorgt voor sluipverkeer door omliggende dorpen zoals Waddinxveen, Boskoop, Hazerswoude-Dorp, Reeuwijk-Dorp en Nieuwerbrug.
Met de komst van een Bodegravenboog zou de N11 direct met de A12/A20 worden verbonden en zo de bereikbaarheid van Alphen aan den Rijn, het Groene Hart en de Zuidelijke Randstad structureel worden verbeterd.
Belang
Een goede doorstroming d.m.v. van een Bodegravenboog is belangrijk voor de regio, voor betere bereikbaarheid, verkeersveiligheid en een fijne leefomgeving. Het vermindert overlast in omliggende dorpen en ondersteunt de verdere groei van Alphen aan den Rijn waar de komende jaren duizenden woningen worden gebouwd.
De Bodegravenboog sluit tevens aan op de verbetering van het traject A20 Nieuwerkerk aan den IJssel – Gouda, waardoor de bereikbaarheid van de Zuidelijke Randstand als geheel wordt versterkt. Zo draagt het project bij aan landelijke doelen voor bereikbaarheid, woningbouw en leefbaarheid.
Wat vragen wij van een nieuw kabinet?
- Neem de Bodegravenboog op in het nieuwe regeerakkoord
- Neem de Bodegravenboog op in het MIRT (Startbesluit)
- Zorg voor de benodigde capaciteit voor de realisatie van dit project.