Ga naar de inhoud

Translate page

We use WeGlot to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Select language


Provincie Zuid-Holland (naar homepage)
Zoeken
Direct naar
  • Home
  • Onderwerpen
    • Circulair
    • Digitaal Zuid-Holland
    • Economie
    • Energie
    • Erfgoed en cultuur
    • Gezondheid en welzijn
    • Internationaal
    • Klimaatadaptatie
    • Kwaliteit openbaar bestuur
    • Luchtvaart
    • Milieu
    • Natuur en Landschap
    • Omgevingsbeleid
    • Recreatie, toerisme en sport
    • Ruimte
    • Verkeer en Vervoer
    • Voedsel
    • Water
    • Woningbouw
  • Actueel
    • Bekendmakingen
    • Nieuws
    • Nieuwsbrieven
    • N-wegen
    • Participatie
    • Podcast
    • Provinciaal archief
    • Verkeersinformatie
  • Politiek en bestuur
    • Provinciale Staten
    • Gedeputeerde Staten
    • Commissaris van de Koning
    • Kabinetsformatie 2025
    • GS-Besluiten
    • Begroting Zuid-Holland
    • Coalitieakkoord 2023-2027
    • Declaraties en dienstreizen
    • Geodata en kaarten
  • Online regelen
    • Belastingen en leges
    • Bezwaren en klachten
    • Informatie
    • Meldingen en verzoeken
    • Leges infrastructuur
    • Overig
    • Provinciale regelingen
    • Subsidies
    • Ter inzage
    • Vergunningen
  • Contact
  • Organisatie
  • Werken voor
Direct naar
  • Contact
  • Organisatie
  • Werken voor
  1. Home ›
  2. Politiek en bestuur ›
  3. Kabinetsformatie 2025 ›
  4. Een gezonde en veilige leefomgeving ›
  5. GNOE Goederencorridor Noordoost Europa
Deel dit op
  • Delen op Facebook
  • Delen op X
  • Delen op LinkedIn

Lees voor

GNOE Goederencorridor Noordoost Europa



GNOE Goederencorridor Noordoost Europa

Achtergrond

Het spoorgoederenvervoer vanuit de Rotterdamse haven naar Duitsland gebruikt nu ook drukke stedelijke routes door Rotterdam, Gouda, Amsterdam-Zuidoost en andere steden. Dit veroorzaakt overlast (geluid, trillingen, veiligheidsrisico’s) en beperkt mogelijkheden voor woningbouw.

Belang

De oplossing ligt in de aanleg van een spoorboog tussen de IJssellijn en Oldenzaal. Zo ontstaat een rechtstreekse, veilige en efficiënte verbinding richting Noord-Duitsland, Polen en de Baltische staten via de Betuweroute. Zonder deze verbinding blijft goederenvervoer door de Randstad noodzakelijk, inclusief toekomstig ammoniakvervoer.

Voordelen van de spoorboog:

  • Veiliger, korter en sneller goederenvervoer.
  • Sterke vermindering van geluid-, trilling- en veiligheidsproblemen in stedelijk gebied.
  • Meer ruimte voor personenvervoer en woningbouw langs bestaande spoorlijnen.
  • Verbeterde achterlandverbinding voor de Rotterdamse haven.
  • Betere route voor militair vervoer richting Oost-Europa, met minder kwetsbaarheid.
  • Vermindering van milieuproblemen en versterking van klimaatdoelen.

Wat vragen wij van een nieuw kabinet?

  1. Een positief besluit nemen over aanleg van de spoorboog (varianten variëren van een korte boog bij Deventer tot een noordtak van de Betuweroute). Voor Zuid-Holland maakt de variant minder uit, essentieel is dát de boog er komt.


Krachtig Zuid-Holland

Volg ons op sociale media

  • Facebook
  • X
  • LinkedIn
  • Mastodon
  • Instagram
  • Archief website
  • Cookies
  • Privacy
  • Toegankelijkheid
  • Ict-kwetsbaarheid melden
  • Home
  • Onderwerpen
  • Actueel
  • Politiek en bestuur
  • Online regelen
  • Organogram
  • Contact