Deel dit op
Achtergrond
Het spoorgoederenvervoer vanuit de Rotterdamse haven naar Duitsland gebruikt nu ook drukke stedelijke routes door Rotterdam, Gouda, Amsterdam-Zuidoost en andere steden. Dit veroorzaakt overlast (geluid, trillingen, veiligheidsrisico’s) en beperkt mogelijkheden voor woningbouw.
Belang
De oplossing ligt in de aanleg van een spoorboog tussen de IJssellijn en Oldenzaal. Zo ontstaat een rechtstreekse, veilige en efficiënte verbinding richting Noord-Duitsland, Polen en de Baltische staten via de Betuweroute. Zonder deze verbinding blijft goederenvervoer door de Randstad noodzakelijk, inclusief toekomstig ammoniakvervoer.
Voordelen van de spoorboog:
- Veiliger, korter en sneller goederenvervoer.
- Sterke vermindering van geluid-, trilling- en veiligheidsproblemen in stedelijk gebied.
- Meer ruimte voor personenvervoer en woningbouw langs bestaande spoorlijnen.
- Verbeterde achterlandverbinding voor de Rotterdamse haven.
- Betere route voor militair vervoer richting Oost-Europa, met minder kwetsbaarheid.
- Vermindering van milieuproblemen en versterking van klimaatdoelen.
Wat vragen wij van een nieuw kabinet?
- Een positief besluit nemen over aanleg van de spoorboog (varianten variëren van een korte boog bij Deventer tot een noordtak van de Betuweroute). Voor Zuid-Holland maakt de variant minder uit, essentieel is dát de boog er komt.