Een goed functionerend openbaar vervoerssysteem is onlosmakelijk verbonden met een sterke economie. Het stelt inwoners in staat om naar hun werk te reizen, onderwijs te volgen en deel te nemen aan het maatschappelijk leven. Zuid-Holland is de drukst bevolkte provincie van Nederland en kent een sterke groei van het aantal reizigers. Het huidige netwerk staat daardoor onder druk. Zowel hoofdrailnet als stads- en streekvervoer vragen forse investeringen om steden en dorpen bereikbaar te houden en om de woningbouwopgave te ondersteunen
Openbaar vervoer
Achtergrond
Openbaar vervoer is zowel een landelijke als provinciale verantwoordelijkheid. De provincie is verantwoordelijk voor stads- en streekvervoer, het Rijk voor het hoofdrailnet. In Zuid-Holland – de drukste provincie van Nederland – is een goed functionerend OV-systeem essentieel voor bereikbaarheid, economie en woningbouw.
Belang
Een sterk en integraal OV-netwerk is noodzakelijk om de economische ontwikkeling en woningbouwopgave in Zuid-Holland mogelijk te maken. Zowel hoofdrailnet als stads- en streekvervoer staan onder druk door groeiende reizigersaantallen, ruimtedruk en financiële beperkingen.
Wat vragen wij van een nieuw kabinet?
Hoofdrailnet
- Investeringen in benutting en uitbreiding van infrastructuur via MIRT, o.a. Oude Lijn (Leiden–Dordrecht) in combinatie met woningbouw.
- Voldoende financiële ruimte voor NS om capaciteit en betaalbaarheid te waarborgen.
Stads- en streekvervoer
- Investeringen in hoogwaardige verbindingen (vrijliggende infrastructuur, ketenhaltes, Bus Rapid Transit).
- Medefinanciering van het Rijk en prioritering van OV op Rijkswegen.
- Voldoende middelen voor exploitatie, inclusief compensatie voor lagere inkomsten uit OV-studentenkaart en BDU.
- Meer mogelijkheden voor vraagafhankelijke systemen, deelmobiliteit en publieke mobiliteit, inclusief herziening van de WP2000.