Deel dit op
Achtergrond
Openbaar vervoer is zowel een landelijke als provinciale verantwoordelijkheid. De provincie is verantwoordelijk voor stads- en streekvervoer, het Rijk voor het hoofdrailnet. In Zuid-Holland – de drukste provincie van Nederland – is een goed functionerend OV-systeem essentieel voor bereikbaarheid, economie en woningbouw.
Belang
Een sterk en integraal OV-netwerk is noodzakelijk om de economische ontwikkeling en woningbouwopgave in Zuid-Holland mogelijk te maken. Zowel hoofdrailnet als stads- en streekvervoer staan onder druk door groeiende reizigersaantallen, ruimtedruk en financiële beperkingen.
Wat vragen wij van een nieuw kabinet?
Hoofdrailnet
- Investeringen in benutting en uitbreiding van infrastructuur via MIRT, o.a. Oude Lijn (Leiden–Dordrecht) in combinatie met woningbouw.
- Voldoende financiële ruimte voor NS om capaciteit en betaalbaarheid te waarborgen.
Stads- en streekvervoer
- Investeringen in hoogwaardige verbindingen (vrijliggende infrastructuur, ketenhaltes, Bus Rapid Transit).
- Medefinanciering van het Rijk en prioritering van OV op Rijkswegen.
- Voldoende middelen voor exploitatie, inclusief compensatie voor lagere inkomsten uit OV-studentenkaart en BDU.
- Meer mogelijkheden voor vraagafhankelijke systemen, deelmobiliteit en publieke mobiliteit, inclusief herziening van de WP2000.