De Hartelbrug bij Spijkenisse bestaat uit 2 beweegbare bruggen: een brug over het Hartelkanaal en een brug over het Zoetwaterkanaal. Beide bruggen zijn belangrijk voor de verbinding tussen het eiland Voorne-Putten en de A15 naar Rotterdam. Helemaal voor de inwoners van Spijkenisse. Het is dus belangrijk dat we de bruggen regelmatig onderhouden.
Waarom is onderhoud nodig in 2024?
We willen dat de Hartelkanaalbrug en de Zoetwaterkanaalbrug ook in de toekomst veilig zijn. Natuurlijk voor de auto's, vrachtwagens en bussen die over de bruggen rijden. Maar ook voor schepen die zonder problemen onder de bruggen door willen varen. Elk jaar voeren we daarom een inspectie uit en beoordelen of er onderhoud nodig is aan de bruggen. In 2024 voeren we dit noodzakelijk onderhoud uit.
Bediening Zoetwaterkanaalbrug stopt
Over een aantal jaren vervangen we de Zoetwaterkanaalbrug door een vaste brug. Wel stoppen we vanaf 13 augustus 2024 al met de bediening van de bestaande brug. De Zoetwaterkanaalbrug heeft vanaf deze datum een vaste hoogte van 10,4 meter. Deze hoogte is gelijk aan de huidige hoogte.
Alle werkzaamheden in 2024 op een rij
- We verwijderen de onderdelen van de Zoetwaterkanaalbrug die nodig zijn om de brug te kunnen bedienen en vanaf 13 augustus 2024 geen functie meer hebben.
- We brengen nieuw asfalt aan op de Hartelweg die over de bruggen loopt. Dat is vanaf het Hartelkruis tot aan de Groene Kruisweg.
- We vervangen verkeerslichten bij het Hartelkruis en de Groene Kruisweg.
- We brengen nieuwe wegmarkeringen aan. Denk aan lijnen, strepen en pijlen op het wegdek.
- We vervangen portalen en verkeersborden en passen ze aan.
- We vervangen onderdelen van de openbare verlichting langs de weg.
- We passen de rijstroken richting de Botlektunnel en Botlekbrug aan. Richting de Botlektunnel is er nu één rijstrook beschikbaar, dit worden er 2 ter verbetering van de doorstroming. Richting de Botlekbrug is het precies andersom: één rijstrook straks in plaats van de huidige 2.
- We maken ook het beton weer heel en zorgen ervoor dat het goed beschermd blijft.
Planning werkzaamheden 2024
Om hinder voor het woon-werk verkeer zoveel mogelijk te beperken, werken we in de zomer van 2024 aan de Hartelkanaalbrug en de Zoetwaterkanaalbrug. Van dinsdag 13 tot en met vrijdag 30 augustus is de brug daarom volledig afgesloten. We voeren dan het deel van de werkzaamheden uit dat op korte termijn nodig is.
Over hinder
Wat merken weggebruikers van de werkzaamheden?
Van dinsdag 13 tot en met vrijdag 30 augustus 2024 kan het wegverkeer niet over de Hartelkanaalbrug en de Zoetwaterkanaalbrug rijden. We leiden het verkeer om via de Spijkenisserbrug. Verkeer vanuit de westkant van Voorne-Putten en Goeree-Overflakkee rijdt via de Harmsenbrug. Ook verkeer vanaf onder andere Heenvliet en Zwartewaal wordt geadviseerd om via de Harmsenbrug te rijden. Op de wegen in de omgeving zal het extra druk zijn.
Wat merkt de scheepvaart van de werkzaamheden aan de Hartelkanaalbrug?
Gedurende de werkzaamheden in 2024 verwachten we beperkte hinder voor de scheepvaart. Omdat de beweegbare brug gedurende het onderhoud niet open kan, kunnen alleen schepen met een mast lager dan 10,08 m onder het vaste deel van de brug doorvaren.
Wat merkt de pleziervaart van de werkzaamheden aan de Zoetwaterkanaalbrug?
Tijdens de werkzaamheden aan de Zoetwaterkanaalbrug ontstaat er hinder voor de pleziervaart op het Zoetwaterkanaal. De brug zal vanaf de start van de werkzaamheden niet meer opengaan. Schepen hoger dan 10,4 meter kunnen dan niet meer onder de brug doorwaren. Ook zal het Zoetwaterkanaal soms helemaal dicht zijn bij de brug. Dit duurt dan een paar dagen.
Blijft de fietsbrug open tijdens de werkzaamheden?
Op een aantal korte perioden na, blijft de fietsbrug open. Fietsers kunnen dus gewoon gebruik maken van beide bruggen.
Is de brug in noodgevallen te gebruiken?
Politie, ambulance, brandweer en reddingswerkers kunnen in geval van nood gebruik maken van de fietsbrug. We zorgen dat de veiligheid van fietsers dan niet in gevaar komt.
Heeft de directe omgeving te maken met geluidshinder?
Er kan geluidsoverlast zijn door de werkzaamheden. We begrijpen dat dit erg vervelend kan zijn.
Stemmen jullie het onderhoud af op andere werkzaamheden?
Bij de planning van het onderhoud hebben we rekening gehouden met andere werkzaamheden die in dezelfde periode in de omgeving plaatsvinden. Het gaat om:
- Werkzaamheden aan de Spijkenisserbrug: In april/mei voert Rijkswaterstaat asfaltonderhoud uit aan de Spijkenissebrug. Tussen eind 2024 en eind 2025 worden alle technische installaties en systemen van deze brug vervangen. Afgesproken is dat de Hartelkanaalbrug en de Spijkenissebrug in die periode nooit op hetzelfde moment afgesloten zullen zijn. Op de website van Rijkswaterstaat vind je meer informatie over de werkzaamheden.
- Werkzaamheden door de RET: Van 13 juli tot en met 25 augustus voert de RET werkzaamheden uit rond de Waalhaven. Als gevolg daarvan rijdt metrolijn D niet tussen De Akkers en Slinge. Voor reizigers van en naar Rhoon/Poortugaal is vervangend busvervoer beschikbaar. Bovendien zal metrolijn C richting Rotterdam 8x per uur rijden in plaats van 4x. De werkzaamheden van de RET vallen in de periode van 13 augustus tot en met 25 augustus samen met het onderhoud aan de Hartelkanaalbrug en de Zoetwaterkanaalbrug. Omdat het zomervakantie is en de RET meer meer metro’s laat rijden, kunnen we werken zonder dat mensen veel extra last hebben. Ga voor meer informatie over de werkzaamheden naar ret.nl.
Over het vervangen van de bruggen
Waarom vervangen jullie de bruggen?
Over een aantal jaren vervangen we de Zoetwaterkanaalbrug door een vaste brug. Dit maakt het beheer en onderhoud veel goedkoper. De brug gaat namelijk maar 60 keer per jaar open voor pleziervaart. Vaak vaart er dan maar één schip met een mast hoger dan 10,4 meter langs. Voor schepen met een hoge mast is het Zoetwaterkanaal bovendien geen onderdeel van een doorgaande route. Ook de Hartelkanaalbrug vervangen we op termijn door een nieuwe brug die overigens wel beweegbaar blijft.
Wanneer vervangen jullie de bruggen?
Het vervangen van beide bruggen staat nu gepland voor medio 2028. Om de precieze uitvoeringsperiode te kunnen bepalen, blijven we de staat van de bruggen de komende jaren goed in de gaten houden. Daarnaast houden we bij de planning van de vervanging zoveel mogelijk rekening met de planning van ander onderhoud in de omgeving.
Over de (omgeving van de) brug
Hoe verbeteren jullie de verkeersveiligheid op de brug?
Er is nu 1 rijstrook beschikbaar richting de Botlektunnel. Hierdoor wisselen mensen vaak nog laat van rijstrook. Dat kan tot gevaarlijk situaties leiden. Door er 2 rijstroken van te maken, rijden de meeste mensen straks gelijk op de juiste rijstrook. Wisselen is dus niet meer nodig. Ook passen we de belijning en de borden aan. Deze aanpassing betekent dat er straks 1 rijstrook beschikbaar is richting de Botlekbrug in plaats van de huidige 2.
Wie bedient de Hartelbrug?
Rijkswaterstaat bedient de Hartelbrug. Dat doet ze vanuit de verkeerscentrale in Rhoon. De Hartelbrug heeft dezelfde bedienaar als de Spijkenisserbrug. De bedienaar zorgt dat één van de bruggen altijd beschikbaar is voor het wegverkeer.
Waarom is de Spijkenisserbrug zo vaak open?
De Spijkenisserbrug ligt over de Oude Maas. Dit is een drukke vaarroute tussen de Haven van Rotterdam en het achterland. De brug gaat zo’n 15 à 20 keer per dag open voor de passerende beroepsvaart. Deze brug noemen we daarom ook wel een ‘natte brug’.
Jouw mening telt!
We vinden het belangrijk om te weten wat weggebruikers vinden van onze aanpak. En hoe groot de hinder voor hen is. Daarom vragen we je naar je mening over de werkzaamheden. Dat doen we voor en tijdens het project. Met die informatie kunnen we zaken aanpassen of verbeteren. Heb jij ook een suggestie? Of wil je meer informatie over het project? Neem dan contact met ons op!
Nieuws
Eerste fase Onderhoud Hartelbrug afgerond
In de eerste fase van het project heeft de provincie in samenwerking met aannemerscombinatie Savera het ontwerp verder uitgewerkt.
De volgende fase van het project voeren we in delen uit, in 2024 en in de periode daarna tot medio 2028. In 2024 gaan de aannemers Van Kessel en BAM de werkzaamheden uitvoeren.
Contact
Vragen? Neem contact met ons op via hartelbrug@pzh.nl.