De N443 loopt van Noordwijkerhout naar Sassenheim door de Bollenstreek, lokaal bekend als de ’s-Gravendamseweg, Teylingerlaan en Carolus Clusiuslaan.
Op 9 oktober 2023 zijn we gestart met het onderhoud aan de N443. Er ligt inmiddels een botrotonde.
Groot onderhoud N443
In het najaar van 2023 zijn we gestart met het groot onderhoud aan de N443. Dit jaar vervangen we alle stukken weg met geluidsreducerend asfalt door een nieuwe laag. Het overige asfalt is van goede kwaliteit en vervangen we niet. Geluidsreducerend asfalt dempt na verloop van tijd minder geluid, daarom moeten we dit asfalt nu vervangen.
Afgeronde werkzaamheden in 2023:
- Aanleg botrotonde bij de op- en afritten van de N206 (mede mogelijk gemaakt door subsidie van het Rijk). De verkeersveiligheid is verbeterd voor fietsers, vooral bij het oversteken van de weg. Ook kan het wegverkeer nu beter doorrijden
- Kleine aanpassingen, o.a. beter toegankelijk maken bushaltes
- Verbreden fietspad
- Binnen bebouwde kom brengen van het weggedeelte tussen de rotonde Gieterij in Noordwijkerhout en de rotonde ’t Soldaatje in Voorhout
- Verbeteren regenwaterafvoer
Wat merk je van de werkzaamheden?
Bereikbaarheid
Wanneer we de weg later dit jaar gaan asfalteren, heeft dit gevolgen voor het wegverkeer. Meer informatie volgt zodra de planning bekend is.
Nieuwe komgrens ’s Gravendamseweg
Een deel van de ’s-Gravendamseweg – het gedeelte tussen rotonde de Gieterij en ‘t Soldaatje – ligt nu binnen de bebouwde kom. De provincie had een verzoek ingediend bij de gemeenten Noordwijk en Teylingen om dit te kunnen wijzigen. Beide gemeenten zijn akkoord. Dit betekent dat we de inrichting van de weg iets konden aanpassen. De maximumsnelheid is teruggebracht naar 50 km/u. De weg is hierdoor veiliger.
Planning
- 2024: aanbrengen geluidsreducerend asfalt
Wegafsluitingen en omleidingen
Blijf op de hoogte via de app BAM Infra Projecten. Hier vind je alle actuele informatie en eventuele wijzigingen. Klik in de app op de ster rechts bij ‘N443 Groot onderhoud en aanleg botrotonde’ en het project zal bovenaan als favoriet blijven staan.
Vragen en antwoorden
Moet (brom)fietsverkeer straks voorrang verlenen op de nieuwe rotondes (botrotonde)?
De nieuwe rotondes (botrotonde) liggen buiten de bebouwde kom. Dat betekent dat het (brom)fietsverkeer voorrang moet verlenen aan het autoverkeer. Dit is volgens de landelijke verkeerskundige richtlijnen.
Blijven bromfietsen en scooters op het fietspad voor het stuk wat binnen de bebouwde kom komt?
Bromfietsen en scooters blijven op het fietspad. Er zouden anders extra oversteken ontstaan bij de komgrens en dat is minder veilig. Dit komt doordat het tweerichtingenfietspad aan één kant van de weg ligt. Door de hoeveelheid auto’s en vrachtverkeer zou een ongewenste situatie kunnen ontstaan en dat willen we voorkomen.
Kan er nieuwe bewegwijzering komen om doorgaand verkeer via de nieuwe weg te leiden, zodat er minder verkeer is op de ’s Gravendamseweg (N443) in Noordwijkerhout?
Er wordt een nieuw bewegwijzeringsplan opgesteld voor de N443 en we kijken of we dit kunnen meenemen.
Kunnen er meer parkeerplaatsen komen tussen de Piet Gijzenbrug en de rotonde bij de ESSO?
Dat is helaas niet mogelijk. Tijdens het vorig groot onderhoud hebben we geprobeerd het aantal parkeerplaatsen te behouden. Dit door ter hoogte van huisnummer 6B een parkeerterrein met 6 parkeerplaatsen te maken. Het zicht vanuit de uitritten is tijdens dit onderhoud verbeterd: de afstand tussen de parkeerstrook en de uitritten is groter geworden. De parkeerstrook aan de noordzijde van de weg is bewust op diverse plekken onderbroken door een uitstulping. Zo lijkt de weg smaller en nodigt de weg minder uit om hard te rijden.
Waarom kan de rest van de N443 niet binnen de bebouwde kom komen?
Om een weg binnen de bebouwde kom te brengen moet je voldoen aan diverse eisen. De uitstraling van de weg moet passen bij een sterk bewoonde omgeving anders houden weinig mensen zich aan de maximum snelheid.
Waarom doen jullie niet meer om de veiligheid op de N443 te verbeteren?
Het is bekend dat de N443 een inrichting heeft die ook voor ons niet ideaal is. Bij elk onderhoud kijken we kritisch naar de weg en naar welke mogelijkheden we hebben om de veiligheid te verbeteren. De beschikbare ruimte is te krap om de weg ideaal in te richten, daarom moeten er keuzes gemaakt worden. Als we de N443 minder interessant maken door bijvoorbeeld drempels of een nog lagere snelheid krijg je op andere locaties weer onveilige situaties. Daarom is voor nu gekozen om de huidige weg zo veilig mogelijk in te richten en tegelijkertijd te zorgen dat het verkeer zo goed mogelijk kan doorrijden.
De provincie werkt ook aan een duurzame verbetering van de bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid van de noordelijke Duin- en Bollenstreek. Hier vind je meer informatie.
Nieuws
Dagelijks Beheer en Onderhoud
Sommige werkzaamheden worden standaard uitgevoerd. Andere werkzaamheden gebeuren alleen als het nodig is. Bekijk wat de provincie allemaal doet op de N-wegen.
Kaart wegwerkzaamheden
Wilt u contact met ons? Kijk dan op de contactpagina.