Zekerheid voor Waterbus: drukste lijnen behouden na besluit provincie
De Waterbus kan doorvaren. Het dreigend faillissement is van de baan nadat Provinciale Staten van Zuid-Holland op 24 september een voorstel hebben behandeld om met lijn 20 en 22 door te blijven varen. Dat redt het openbaar vervoer op het water in de regio Rotterdam en de Drechtsteden voor 90 procent van de reizigers.
Al langere tijd was de toekomst van de Waterbus onzeker. Door flink gestegen kosten en een langzaam herstel na de coronapandemie leidde vervoerder Aqualiner miljoenen verlies. Om faillissement te voorkomen, werd een plan gemaakt om de Waterbus te behouden voor zo veel mogelijk van de 1,3 miljoen jaarlijkse reizigers.
Meest gebruikte lijnen gered
Om de Waterbus te redden, stelden het provinciebestuur en de vervoerder voor om lijn 20 (Dordrecht-Rotterdam) en lijn 22 (Papendrecht-Dordrecht-Zwijndrecht) volledig te behouden. Dit zijn namelijk de twee lijnen waar meer dan 90 procent van de Waterbus-reizigers gebruik van maakt. Lijn 21(Rotterdam-Kinderdijk), die vooral in de zomer gebruikt wordt door toeristen, gaat verder als commerciële verbinding. Hierbij kan de vervoerder zich focussen op de momenten dat er veel reizigers zijn. En kunnen inwoners van Kinderdijk nog steeds voor het huidige OV-tarief blijven reizen. Lijn 23 (Dordrecht-Sliedrecht) wordt stopgezet, omdat zeer weinig mensen hem gebruiken door concurrentie van de goede bus-, trein- en fietsverbindingen op dit traject.
Ook stemden Provinciale Staten in om uitbreiding van het bestaande busnetwerk en extra deelfietsen in de regio te onderzoeken. De uitkomst van deze onderzoeken zal begin 2026 gedeeld worden.
Enige optie
Eerder dit jaar heeft de provincie Zuid-Holland 3,1 miljoen euro extra in de Waterbus geïnvesteerd, zodat er genoeg tijd was om onderzoek te doen naar de beste oplossing. Samen met eerdere investeringen zat de provincie daarmee aan het maximale wat zij wettelijk mag bijdragen. Het stopzetten van lijn 23 en veranderen van lijn 21 was dus de enige optie waarmee zo veel mogelijk reizigers geholpen kunnen worden.
Provinciebestuurder Frederik Zevenbergen (mobiliteit) vindt het jammer dat deze oplossing nodig is, maar is blij dat de Waterbus gered is: “Het is de mooiste vorm van openbaar vervoer die er is, maar ook een dure vorm. Ook al betekent het dat we pijnlijke keuzes moeten maken, is het dus enorm fijn dat de Waterbus voor meer dan een miljoen reizigers kan blijven bestaan.”
Nieuwe dienstregeling start 6 oktober
De gewijzigde dienstregeling start op 6 oktober. Voor meer info en vertrektijden kunt u terecht op waterbus.nl.