Ga naar de inhoud

Translate page

We use WeGlot to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Select language


Provincie Zuid-Holland
Zoeken
Direct naar
  • Home
  • Onderwerpen

    • Circulair
    • Digitaal Zuid-Holland
    • Economie
    • Energie
    • Gezondheid en welzijn
    • Internationaal
    • Klimaatadaptatie
    • Kwaliteit openbaar bestuur
    • Luchtvaart
    • Milieu
    • Natuur en Landschap
    • Omgevingsbeleid
    • Recreatie, Toerisme en Sport
    • Verkeer en Vervoer
    • Water
    • Wonen en Ruimte
  • Actueel

    • Bekendmakingen
    • Nieuws
    • Nieuwsbrieven
    • N-wegen
    • Participatie
    • Podcast
    • Provinciaal archief
    • Verkeersinformatie
  • Politiek en bestuur

    • Provinciale Staten
    • Gedeputeerde Staten
    • Commissaris van de Koning
    • GS-Besluiten
    • Begroting Zuid-Holland
    • Coalitieakkoord 2023-2027
    • Declaraties en dienstreizen
    • Geodata en kaarten
  • Online regelen

    • Belastingen en leges
    • Bezwaren en klachten
    • Informatie
    • Meldingen en verzoeken
    • Leges infrastructuur
    • Overig
    • Provinciale regelingen
    • Subsidies
    • Ter inzage
    • Vergunningen
  • Contact
  • Organisatie
  • Werken bij
Direct naar
  • Contact
  • Organisatie
  • Werken bij
  1. Home ›
  2. Onderwerpen ›
  3. Luchtvaart ›
  4. Rotterdam The Hague Airport ›
  5. Onderzoek naar maatschappelijke en economische waarde RTHA
Deel dit op
  • Delen op Facebook
  • Delen op X
  • Delen op LinkedIn

Lees voor

Onderzoek naar maatschappelijke en economische waarde RTHA



De provincie Zuid-Holland laat een onafhankelijk onderzoek uitvoeren naar de huidige maatschappelijke en economische waarde van het vliegveld Rotterdam The Hague Airport en de waarde van deze locatie voor eventuele alternatieve functies. We noemen dit ook wel een maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA). Een MKBA is een geschikt instrument om objectief verschillende invullingen van een locatie met elkaar te vergelijken en de maatschappelijke voor- en nadelen in kaart brengen.

5 varianten

Binnen het onderzoek wordt gekeken naar 5 varianten, namelijk:

1. Behouden van de luchthaven, met aandacht voor verduurzaming van de luchtvaart en toepassing van nieuwe luchtvaart, zoals drones.
2. De luchthaven transformeren tot een woningbouwlocatie.
3. De luchthaven transformeren tot een recreatieve en/of natuur bestemming.
4. De luchthaven transformeren tot een bedrijventerrein.
5. Een combinatie-variant van varianten 2, 3 en 4.

Waarom dit onderzoek?

De meningen in de samenleving en de politiek zijn verdeeld wanneer het gaat over het openhouden van de Rotterdam The Hague Airport. Ook binnen de huidige coalitie van de provincie Zuid-Holland zijn er partijen die de luchthaven willen behouden en partijen die voor sluiting zijn. Tijdens de onderhandelingen voor het coalitieakkoord 2023-2027 zijn de partijen daarom overeengekomen een onderzoek uit te voeren naar nut en noodzaak van de luchthaven.

De provincie realiseert zich daarbij dat het Rijk hier feitelijk over gaat. Tegelijkertijd hebben we als provincie grote belangen, onder meer als het gaat om de kwaliteit van de leefomgeving, ruimtelijke ordening, overlast, economie en bereikbaarheid. Op basis van de uitkomsten van dit onderzoek kan de maatschappelijke discussie beter worden gevoerd en kan de provincie een onderbouwde eigen mening vormen over de toekomst van de luchthaven en deze inbrengen bij de luchthaven en het Rijk.

Tijdspad

Legenda

  • Afgelopen
  • Aankomend
Status: Afgelopen

Zomer 2024: Voorbereiding aanbestedingsproces (Status: Afgelopen)

De provincie start met het opstellen van de kaders voor onderzoek en aanbestedingsproces.

Status: Afgelopen

Najaar 2024: Start aanbesteding (Status: Afgelopen)

De provincie start het aanbestedingstraject en gunning van de opdracht aan bureau(s).

Status: Aankomend

Winter 2024 - Zomer 2025: Uitvoering onderzoek (Status: Aankomend)

Het onderzoek wordt uitgevoerd.

Status: Aankomend

Najaar 2025: Second Opinion (Status: Aankomend)

Er wordt een second opinion gevraagd.

Status: Aankomend

Winter 2025: Onderzoeksrapport beschikbaar (Status: Aankomend)

Het onderzoeksrapport is beschikbaar.

Aanbesteding

Er wordt nu invulling gegeven aan hoe het aanbestedingstraject eruit komt te zien. Zodra hierover meer bekend is, berichten we hierover op deze pagina. In zijn algemeenheid geldt dat we zoeken naar een bureau, of een consortium van bureaus, dat zowel ervaring heeft met MKBA’s, ruimtelijke ordening, als luchtvaart.

Krachtig Zuid-Holland

Volg ons op sociale media

  • Facebook
  • X
  • LinkedIn
  • Mastodon
  • Instagram
  • Archief website
  • Cookies
  • Privacy
  • Toegankelijkheid
  • Ict-kwetsbaarheid melden
  • Home
  • Onderwerpen
  • Actueel
  • Politiek en bestuur
  • Online regelen
  • Organogram
  • Contact