De provincie wil een gezonde, sociale en duurzame leefomgeving voor haar inwoners met vitale en goed bereikbare steden en dorpscentra waar het fijn werken, wonen, recreëren is. Zuid-Holland streeft naar een toekomstbestendig Zuid-Holland met goed openbaar vervoer. Openbaar vervoer heeft een belangrijke rol om reizigers in Zuid-Holland vlot van A naar B te brengen.
De provincie realiseert, samen met de MRDH, een adequaat aanbod van Openbaar Vervoer zonder uitstoot van schadelijke stoffen zoals CO2, stikstof en fijnstof in het vervoergebied van de provincie Zuid-Holland. Het moet snel, betrouwbaar en beschikbaar zijn en is daarmee waar mogelijk een volwaardig alternatief voor de auto. De provincie wil dat dit snel, frequent, betrouwbaar, beschikbaar en betaalbaar is en samen met lopen, de fiets en deelvervoer een reis van deur tot deur mogelijk maakt.
De provincie Zuid-Holland is concessieverlener voor het busvervoer in de regio’s Zuid-Holland Noord (ZHN), Drechtsteden, Molenlanden, Gorinchem (DMG) (voorheen Drechtsteden Alblasserwaard Vijfheerenlanden DAV) en de Hoekse Waard-Goeree Overflakkee (HWGO).
Naast het busvervoer is de provincie Zuid-Holland tevens concessieverlener voor twee treindiensten: de trein Alphen a/d Rijn – Gouda en Dordrecht – Geldermalsen en de veerdienst Dordrecht – Rotterdam.
Gebruik van het openbaar vervoer
De coronapandemie heeft voor een sterke daling in het reizigersvolume in het busvervoer gezorgd. Op het dieptepunt (2020) was het reizigersvolume meer dan gehalveerd. Vanaf 2021 is het reizigersvolume weer aan het toenemen. In 2024 zijn 30,7 miljoen instappers geregistreerd, die samen288,3 miljoen kilometer hebben afgelegd. Ten opzichte van een jaar eerder is dit respectievelijk een toename van 8,9% en 6,9%. Maar nog altijd ligt het gebruik van het openbaar vervoer lager dan voor de coronapandemie.
Zuid-Holland Noord
Dit is de grootste en drukste concessie van Zuid-Holland en verzorgt het busvervoer in de Duin- en Bollenstreek, omgeving Alphen a/d Rijn en Gouda en alle kernen daartussen. In 2024 maakten 17,5 miljoen reizigers gebruik van de bus dit is 4,2 % meer dan in 2023. In 2019 lag het reizigersaantal op 20,5 miljoen. De gemiddelde reisafstand in deze concessie is in de periode 2015-2024 afgenomen van 8,4 naar 7,8 kilometer.
Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem
Deze concessie bedient 2 grotere steden, Dordrecht en Gorinchem, en een groot aantal kleinere dorpen. De laatste jaren is het aantal instappers gestegen en lag in 2024 op 8,6 miljoen en daarmee hoger dan in 2019. De gemiddelde reisafstand fluctueert in deze concessie tussen de 10 en 9,2 kilometer per reiziger.
Hoeksche Waard / Goeree Overflakkee
Zoals de naam al aangeeft worden in deze concessie het eiland Goeree-Overflakkee en de Hoeksche Waard bedient. Een veel minder stedelijk gebied dan in de andere twee concessies. Deze concessie wordt gekenmerkt door diverse dunnere buslijnen en een aantal dikke buslijnen die de eilanden met de rest van Zuid-Holland (Rotterdam, Zuidplein) verbindt.
Het aantal instappers lag in 2024 op 4,6 miljoen dat is 0,3 miljoen hoger dan in 2023. De gemiddelde reisafstand per instapper het grootst met 15,3 km.
Bij het aantal instappers en aantal reizigerskilometers per concessie is te zien dat in de concessie Hoeksche Waard / Goeree Overflakkee het aantal reizigerskilometers relatief gezien een stuk hoger ligt dan in de andere concessies.
- Bekijk de grafieken over Openbaar vervoer gebruik in Zuid-Holland
- Bekijk de grafieken In- en uitstappers per halte in het openbaar vervoer
Aantal klachten over het openbaar vervoer
Het aantal klachten over het openbaar vervoer is een maatstaf voor de kwaliteit van het aangeboden openbaar vervoer. Voor klachten over het OV kunnen reizigers terecht bij de openbaar vervoerbedrijven. In 2024 zijn in de concessies ZHN en HWGO minder klachten geregistreerd en in de concessie DMG meer. De meeste klachten hebben betrekking op de dienstuitvoering (punctualiteit en rituitval) en over het personeel.
Bekijk de grafieken over klachten over het openbaar vervoer
Uitgevallen ritten
Een aspect dat de kwaliteit van het openbaar vervoer mede bepaalt is het aantal uitgevallen ritten.
In de grafieken is de rituitval in de verschillende concessies voor de periode 2018 tot en met 2024 opgenomen. In 2024 zijn in alle concessie minder ritten uitgevallen dan in 2023. Daarbij moet opgemerkt worden dat 2023 door diverse stakingen een jaar met enorm veel rituitval is geweest. Naast stakingen spelen personeelsproblemen een grote rol in de rituitval. Ook als naar de jaren daarvoor wordt gekeken. Blijkt dat 2024 een jaar was met minder rituitval dan in eerdere jaren. De lage rituitval in 2021 en 2022 kan verklaard worden doordat tijdens corona er een veel kleiner aanbod aan openbaar vervoer was.
Toelichting bij rituitval
Met verwijtbare rituitval wordt rituitval door een mankement aan het materieel of door personeelsproblemen bedoeld. Niet verwijtbare rituitval is bijvoorbeeld rituitval veroorzaakt door een ongeval of extreme weersomstandigheden. Ook ritten die uitvallen door problemen met reizigers zijn niet verwijtbaar.
Sociale veiligheid in het openbaar vervoer
Veiligheid in het openbaar vervoer is een belangrijk speerpunt van de provincie. Bekijk de grafieken over sociale veiligheidsincidenten in het openbaar vervoer
In 2024 zijn in de concessies ZHN en HWGO ongeveer net zoveel incidenten gemeld als in 2023. In de concessie DMG zijn meer incidenten gemeld in 2024 ten opzichte van 2023,namelijk 542 tegen 479. Dit is een toename van 13%. Daarbij is opvallend dat in de concessie DMG relatief veel incidenten in de A-categorie, de zwaardere incidenten, plaatsvinden. In deze categorie vallen incidenten waarbij sprake is van geweld, bedreiging, diefstal en vandalisme.
Toelichting bij grafiek over sociale veiligheid
In het tweede dashboard(opent in nieuw venster) geeft de grootte van de cirkels de verhouding van het aantal incidenten tussen de drie busconcessies weer. De taartpunten binnen de cirkels de verdeling tussen de drie categorieën. De meeste overtredingen vinden plaats in categorie B. Door de vervoerders wordt, in samenwerking met de politie, hard gewerkt aan het terugdringen van het aantal incidenten.
Waardering voor het openbaar vervoer
OV-klantenbarometer
Jaarlijks wordt in opdracht van het CROW-KpVV het onderzoek OV-klantenbarometer gehouden. Dit is een landelijk onderzoek naar de klanttevredenheid van de reizigers in het openbaar vervoer.
Door de OV-klantenbarometer kan de klantwaardering in concessies worden vergelijken met andere concessies in het land.
Het openbaar vervoer, dat in opdracht van de provincie Zuid-Holland wordt uitgevoerd, krijgt in 2024 van de reiziger een ruime voldoende namelijk een 7,9. Dit blijkt uit de jaarlijkse OV-klantenbarometer van het Kennisplatform Verkeer en Vervoer (CROW-KpVV). De algemene waardering en de waardering over de sociale veiligheid scoren goed en liggen in de meeste concessies ook gelijk aan of boven het landelijke gemiddelde. Ook al krijgt het openbaar vervoer een ruime voldoende, toch zijn er aspecten waar de reiziger minder tevreden over is.
Klantwaardering OV
Bekijk de grafieken over klantwaardering in het OV
Uit de grafiek blijkt dat de veerdienst Dordrecht – Rotterdam hoger scoort dan het landelijk gemiddelde. De andere concessies zijn gelijk aan of net onder het landelijk gemiddelde. Het gemiddelde van alle Zuid-Hollandse concessies is in 2024 met een 7,9 net hoger als in 2023 toen het OV met een 7,9 werd beoordeeld.
Uit een vergelijking met de andere OV-regio's in Nederland blijkt dat de concessies uitgegeven door Noord-Holland, Zeeland en het OV-bureau Groningen Drenthe met een 8,0 hoger scoren dan Zuid-Holland. De andere concessieverlener binnen de provincie, de Metropoolregio Rotterdam- Den Haag, krijgt in 2024 een 7,8
Voor het aspect veiligheid krijgt alleen de treindienst Gouda-Alphen een lagere score dan het totale regionale openbaar vervoer. Alle andere concessie scoren hoger.
Veerdiensten
De Veerdienst Dordrecht-Rotterdam behoort al enige jaren tot één van de best scorende concessies van Nederland met een waardering van een 8 of hoger.
Treindiensten
De provincie Zuid-Holland is concessieverlener voor 2 treindiensten. Landelijk zijn er 15 regionale treindiensten. In de grafieken over treindiensten(opent in nieuw venster) wordt steeds een vergelijking gemaakt tussen de treindienst Alphen a/d Rijn – Gouda, de trein Dordrecht –Geldermalsen en het gemiddelde van de overige regionale treindiensten. In 2024 krijgt de trein Dordrecht-Geldermalsen een 7,8, de trein Alphen a/d Rijn – Gouda een 7,7 De score van de referentiediensten ligt ook op een 7,7.
Busdiensten
In 2024 krijgt Zuid-Holland Noord een 8,0 als waardering, de DMG een 7,9 en het vervoer in de HWGO wordt met een 7,8 gewaardeerd. Het landelijk gemiddelde voor bus concessies ligt in 2024 op een 7,8.
Voor alle concessies geldt dat aspecten als prijs, informatie bij vertraging, overstaptijd en frequentie lager beoordeeld worden.