Mobiliteitsgedrag
Zuid-Holland is de meest verstedelijkte provincie, waarin 2 van Nederlands grootste steden liggen, met veel dagelijkse verplaatsingen tussen woon- en werkomgeving. De opgave van de provincie Zuid-Holland is om ervoor te zorgen dat reizigers en goederen vlot en veilig op de bestemming komen. Daarbij wil de provincie meer passagiers in het openbaar vervoer, meer vervoer over water, betere benutting van bestaande en nieuwe wegen en meer mensen op de fiets.
Welk vervoer en hoeveel kilometers
Om deze ambities te kunnen waarmaken is inzicht in het mobiliteitsgedrag van de inwoners van Zuid-Holland essentieel; hoeveel kilometers worden er per jaar gemaakt en met welk vervoer. Van welk vervoer maakt men gebruik bij het reizen naar school, naar het werk of voor privé doeleinden en is er een verschil in mobiliteitsgedrag tussen autochtonen en allochtonen of mannen en vrouwen. Al deze ontwikkelingen komen in deze grafieken aan bod.
Periode 2018 - 2023
In Zuid-Holland is in de periode 2018-2023 het totaal aantal afgelegde kilometers afgenomen van 40,6 miljard naar 37,2 miljard. Dit is een afname van 8,4%. In Nederland is het reizigerskilometrage in dezelfde periode met 8,6% afgenomen tot 192,6 miljard.
De corona-epidemie met de daaraan gekoppelde maatregelen (lock-downs) zijn de reden voor deze afname. Het dieptepunt was 2020. Sindsdien neemt elk jaar het kilometrage toe.
Grafieken
Bekijk de grafieken over mobiliteitsgedrag
Kilometers per auto
Als naar de aandelen van de diverse vervoerwijzen in het totaal kilometers wordt gekeken blijkt dat in 2023 in Nederland 68% van de reizigerskilometers per auto (autobestuurder + autopassagier) wordt afgelegd. In Zuid-Holland is dit iets minder namelijk 65%.
Kilometers per openbaar vervoer
Het aandeel openbaar vervoer (trein + bus, tram en metro) ligt in Zuid-Holland hoger dan in Nederland. In Zuid-Holland zijn in 2023 14,7% van de kilometers per openbaar vervoer afgelegd terwijl dit in Nederland op 12,9% lag. In Nederland is het percentage treinkilometers duidelijk hoger terwijl in Zuid-Holland het aantal kilometers per BTM hoger ligt. In 2023 ligt het aandeel fiets in Nederland hoger dan in Zuid-Holland. Respectievelijk 8,7% en 7,6%
In het 2e tabblad worden grafieken getoond van de afgelegde afstand per persoon per dag voor verschillende motieven naar een groot aantal persoonskenmerken.