Ga naar de inhoud

Translate page

We use WeGlot to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Select language


Provincie Zuid-Holland
Zoeken
Direct naar
  • Home
  • Onderwerpen

    • Circulair
    • Digitaal Zuid-Holland
    • Economie
    • Energie
    • Gezondheid en welzijn
    • Internationaal
    • Klimaatadaptatie
    • Kwaliteit openbaar bestuur
    • Luchtvaart
    • Milieu
    • Natuur en Landschap
    • Omgevingsbeleid
    • Recreatie, Toerisme en Sport
    • Verkeer en Vervoer
    • Water
    • Wonen en Ruimte
  • Actueel

    • Bekendmakingen
    • Nieuws
    • Nieuwsbrieven
    • N-wegen
    • Participatie
    • Podcast
    • Provinciaal archief
    • Verkeersinformatie
  • Politiek en bestuur

    • Provinciale Staten
    • Gedeputeerde Staten
    • Commissaris van de Koning
    • GS-Besluiten
    • Begroting Zuid-Holland
    • Coalitieakkoord 2023-2027
    • Geodata en kaarten
  • Online regelen

    • Belastingen en leges
    • Bezwaren en klachten
    • Informatie
    • Meldingen en verzoeken
    • Leges infrastructuur
    • Overig
    • Provinciale regelingen
    • Subsidies
    • Ter inzage
    • Vergunningen
  • Contact
  • Organisatie
  • Werken bij
Direct naar
  • Contact
  • Organisatie
  • Werken bij
  1. Home ›
  2. Onderwerpen ›
  3. Verkeer en Vervoer ›
  4. Openbaar vervoer in Zuid-Holland ›
  5. Zuid-Holland Noord (ZHN)
Deel dit op
  • Delen op Facebook
  • Delen op X
  • Delen op LinkedIn

Lees voor

Zuid-Holland Noord (ZHN)



concessie_zhn_header

De concessie Zuid-Holland Noord omvat het openbaar vervoer in het gebied met 2 regio’s: Holland Rijnland (13 gemeenten) en Midden-Holland (5 gemeenten), waaronder de steden Leiden, Alphen aan den Rijn en Gouda.

Het gebied ligt midden in de Randstad tussen Haarlem, Schiphol, Utrecht, Zoetermeer en Den Haag.

Nieuwe OV-concessie

Vanaf 15 december 2024 verzorgt vervoerder Qbuzz het openbaar vervoer in het concessiegebied Zuid-Holland Noord.

Veelgestelde vragen over Qbuzz

Wat zijn de gevolgen voor reizigers van de leveringsproblemen van de bussen?

Qbuzz heeft maatregelen genomen om de gevolgen voor reizigers te verkleinen en hen zo goed mogelijk op de plaats van bestemming te brengen:

  • Van 15 december 2024 tot en met 5 januari 2025 konden alle reizigers met Qbuzz in Zuid-Holland Noord gratis met het OV reizen. In- en uitchecken is dan niet nodig. Qbuzz wil op deze manier reizigers bedanken voor hun geduld en begrip tijdens de opstartperiode.
  • De bussen van de productformules R-net, snelBuzz en streekBuzz rijden niet altijd op hun eigen lijn.
  • Veel lijnen worden tijdelijk gereden door touringcarbussen in plaats van gebruikelijke bussen.
  • Hoewel de lijnen en bestemmingen zichtbaar zijn op de touringcars, herkennen reizigers mogelijk niet direct de juiste bus.
  • Niet alle touringcarbussen zijn voorzien van reisinformatieschermen en werkende in- en uitcheckapparatuur.
  • Sommige touringcarbussen zijn minder toegankelijk, bijvoorbeeld voor reizigers met een kinderwagen, zware bagage of rolstoel. Rolstoelreizigers kunnen bellen met 0900-0107 voor toegankelijk vervoer.
  • Krimpen en Gouda: een deel van de lijnen wordt gereden door ingehuurde bussen en chauffeurs van Pouw vervoer. Deze bussen zijn wel toegankelijk.
  • Duin- en Bollenstreek, Noordwijk-Leiden-Schiphol: enkele lijnen worden uitgevoerd met touringcarbussen. Deze bussen zijn helaas niet toegankelijk.

Welke impact hebben de leveringsproblemen van de nieuwe IVECO-bussen op de dienstverlening van Qbuzz bij de start van de concessie Zuid-Holland Noord?

Van de 140 bussen van IVECO die Qbuzz heeft besteld, wordt een groot deel vertraagd geleverd. Qbuzz vangt het tekort aan bussen dat hierdoor ontstaat op door tijdelijke dieselbussen in te zetten. Dit zijn deels touringcars, waardoor niet alle bussen zijn voorzien van reisinformatieschermen. Qbuzz zet extra collega’s in bij de verwerking van de reisinformatie in de 9292 reisplanner. Reizigers wordt aangeraden om kort voor vertrek de 9292 reisplanner te checken.

De provincie volgt de situatie nauwlettend en heeft aan Qbuzz gevraagd om de overlast voor de reiziger tot een minimum te beperken, onder andere door het nemen van passende maatregelen in de reizigerscommunicatie.

Waarom rijden er andere bussen dan die zijn aangeboden in de aanbesteding?

Qbuzz heeft eind 2023 bij twee busleveranciers 252 elektrische bussen besteld voor de dienstregeling, waarvan 112 bij Van Hool en 140 bij IVECO. Begin april 2024 is Van Hool echter failliet verklaard, waardoor Qbuzz op zoek moest naar een andere leverancier die gelijkwaardige bussen kan leveren. Qbuzz heeft deze alternatieve bussen gevonden bij de Chinese busbouwer Yutong. Daarnaast is een aanzienlijk deel van de 140 van de IVECO-bussen te laat. Ook die worden begin 2025 nog vervangen door tijdelijke dieselbussen, waarvan een deel touringcars.

Waar liggen de uitdagingen bij de start van een nieuwe concessie?

In één nacht moeten alle bussen van de vorige concessiehouder worden vervangen door de eerste bussen van de nieuwe concessiehouder. Dat gaat om vele tientallen bussen. Ook krijgen honderden chauffeurs een nieuwe werkgever en veranderen er overal kleine en grotere dingen in buslijnen, routes, websites, enzovoorts. Hoewel dit af en toe kan leiden tot problemen, spant Qbuzz zich in om de dienstregeling zo snel mogelijk soepel te laten verlopen. De provincie Zuid-Holland houdt dit als opdrachtgever scherp in de gaten en kan boetes uitdelen als dingen fout gaan.

Wat gebeurt er met de prijzen?

Ondanks de inflatie, belooft Qbuzz aantrekkelijkere tarieven voor alle reizigers. Zo schaft Qbuzz de hogere HOV-kilometertarieven (op R-net en snelBuzz) af en biedt Qbuzz gratis deur-haltevervoer in buitengebieden.

Waarom is Qbuzz uitgekozen als nieuwe vervoerder?

De plannen van de vervoerders zijn beoordeeld op de verbetering van de dienstverlening. Voorbeelden zijn het aantal uren dat bussen volgens de dienstregeling op weg zijn, het aantal reizigers dat vervoerd kan worden en de verbeteringen aan het netwerk van deur-tot-deur. Qbuzz scoorde wat betreft deze punten het hoogst en is daarom door het beoordelingsteam gekozen als nieuwe concessiehouder.

Waarom een nieuwe vervoerder?

De provincie Zuid-Holland is wettelijk verplicht om elk concessiegebied om de zoveel tijd opnieuw aan te besteden. In de huidige aanbesteding hebben vier vervoerders een plan ingediend. Omdat Qbuzz de hoogste score behaalde, mag deze vervoerder 13 jaar het vervoer in de regio Zuid-Holland Noord verzorgen.

Welke maatregelen kan de provincie treffen wanneer Qbuzz niet de beloofde dienstverlening levert?

De concessievoorschriften bevatten boetebepalingen die de provincie kan inzetten. Hierop zullen Gedeputeerde Staten zich beraden. Onze eerste zorg en inspanning nu is en blijft dat zo snel mogelijk het busvervoer voor alle passagiers op orde komt.

Welke afspraken heeft de provincie met Qbuzz gemaakt over het oplossen van de problemen de afgelopen weken?

We hebben voortdurend contact met Qbuzz over de stand van zaken. Wij verlangen daarbij dat de concessie-afspraken onverkort worden uitgevoerd, dat wil zeggen volgens de dienstverlening die Qbuzz in de inschrijving heeft aangeboden.

Waarom Qbuzz?

De belangrijkste redenen waarom Qbuzz is gekozen bij de aanbesteding van de nieuwe OV-concessie en wat gaat veranderen:

  • De dienstregeling keert in december 2024 terug naar het niveau van vóór COVID-19, met een toename van ruim 20% in het aanbod en jaarlijkse groei van 0,5%.
  • Alle bestaande bushaltes worden verplicht bediend.
  • Er zijn minimaal 2 bussen per uur in Alphen aan den Rijn, Gouda en Leiden.
  • De overstap van trein op bus en andersom wordt verbeterd, met betere aansluitingen op belangrijke stations.
  • Minder overstappen dankzij slimme lijnverbindingen, zoals de nieuwe R-net verbinding tussen Zoetermeer en Katwijk via Leiden.
  • De bussen zijn zero-emissievoertuigen. Dit maakt een verlengingsoptie van nog eens 2 jaar mogelijk.
  • Meer zitplaatsen, comfort, en verbeterde toegankelijkheid. Inclusief rolstoelvoorzieningen in alle bussen.
  • Aantrekkelijke tarieven, afschaffing van hogere HOV-kilometertarieven en gratis deur-haltevervoer in buitengebieden.

Bekijk het Vervoerplan 2025 ZHN van Qbuzz.

Buslijnen in het concessiegebied:

Qbuzz werkt met 5 verschillende herkenbare buslijnen: R-net, snelBuzz, streekBuzz, stadsBuzz en buurtBuzz.

R-net

De bekende rood-grijze bussen met extra comfortabele snelle busverbindingen blijven. Er zijn 7 R-netbusverbindingen.

SnelBuzz

De bestaande Qliners worden blauw-grijze snelBuzz-bussen met luxe en comfortabele bussen, vergelijkbaar met de bussen op R-netlijnen. Er komt een nieuwe snelBuzz tussen Leimuiden en Leiden. Er zijn 7 snelBuzz-verbindingen.

StreekBuzz

De groen-grijze opvolger van de Streekbus voor het vervoer tussen de verschillende steden en kleinere woonkernen.

StadsBuzz

De groen-grijze opvolger van de Stadsbus voor het lokale vervoer in Leiden, Gouda en Alphen aan den Rijn.

BuurtBuzz

De gele opvolger van de Buurtbus rijdt in de meer landelijke delen van de regio. De buurtbus wordt bestuurd door vrijwilligers. Dit maakt het mogelijk om ook in kleinere plaatsen en buurtschappen een vorm van openbaar vervoer aan te bieden. In totaal rijden er in de regio op 7 plaatsen buurtbussen. Vanaf 2025 komt er een achtste buurtbus bij tussen Hazerswoude-Dorp en Boskoop.

Nachtlijn

Tussen Alphen aan den Rijn en Schiphol rijdt een nachtlijn N70. Overdag is deze lijn onderdeel van het R-net.

Kijk voor de actuele dienstregeling op de website van Qbuzz.

Contact

Neem voor vragen, aanvullingen of suggesties contact met ons op via www.zuid-holland.nl/contact.

Ga naar de website van vervoerder Qbuzz voor alle reis- en reizigersinformatie.

Krachtig Zuid-Holland

Volg ons op sociale media

  • Facebook
  • X
  • LinkedIn
  • Mastodon
  • Instagram
  • Archief website
  • Cookies
  • Privacy
  • Toegankelijkheid
  • Ict-kwetsbaarheid melden
  • Home
  • Onderwerpen
  • Actueel
  • Politiek en bestuur
  • Online regelen
  • Organogram
  • Contact