Treinen tussen Leiden en Utrecht




De spoorverbinding tussen Leiden en Utrecht wordt verbeterd. Dat is goed voor de bereikbaarheid van de regio. De provincie werkt hiervoor samen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, ProRail, NS, de provincie Utrecht, regio Holland Rijnland en alle gemeenten.

Er wordt onderzocht welke mogelijkheden er zijn voor nieuwe stations, een kortere reistijd en meer treinen per uur.

Toekomstbeeld: ‘Versnelde Intercity’ variant

We willen dat het aantal sprinters tussen Leiden en Utrecht wordt uitgebreid met 2 per uur. Intercity’s kunnen dan sneller rijden door stations over te slaan. Er kunnen dan in totaal meer treinen gaan rijden; 4 treinen per uur. Ook komt er een nieuw sprinterstation Hazerswoude-Rijndijk. Dit plan heet de Versnelde Intercity-variant.

Intercity 2 keer per uur

Intercity’s zijn door dit plan 6 minuten sneller op het traject Leiden – Utrecht. Dat komt doordat ze alleen nog stoppen op de stations:

  • Leiden Centraal
  • Alphen aan den Rijn
  • Utrecht Centraal

De sprinter kan ook stoppen op station Utrecht Leidsche Rijn. Zo wordt de spoorverbinding tussen Leiden en Utrecht voor veel reizigers een aantrekkelijk alternatief voor de auto.

Sprinter 2 keer per uur

In het toekomstbeeld rijden er 2 extra sprinters per uur als stoptrein tussen:

  • Leiden Centraal
  • Leiden Lammenschans
  • Nieuwe station Hazerswoude-Rijndijk
  • Alphen aan den Rijn
  • Bodegraven
  • Woerden
  • Vleuten
  • Utrecht Terwijde
  • Utrecht Leidsche Rijn
  • Utrecht Centraal (en rijden door richting het zuiden).

Investering en nader onderzoek nodig

Voor het toekomstbeeld ‘Versnelde Intercity’ variant is een extra investering nodig voor een gedeeltelijke spoorverdubbeling bij Bodegraven. Daarnaast is deze ‘Versnelde Intercity’ variant vooralsnog niet uit te voeren vanwege problematiek met baanstabiliteit.

Onderzoek naar baanstabiliteit

Om de Versnelde Intercity-variant mogelijk te maken zijn maatregelen nodig vanwege de baanstabiliteit. Dat heeft ProRail laten onderzoeken. Deze aanpassingen kosten €175 miljoen.

De impact van de maatregelen wordt nog verder onderzocht, zoals de impact van het aantal treinen dat gaat rijden, materieel en snelheid. ProRail doet daarom de komende jaren praktijkonderzoeken in het land door situaties met elkaar te vergelijken. We wachten de resultaten af voordat er vervolgstappen worden gezet. Bekijk het onderzoek naar de baanstabiliteit

Het Rijk en de regiopartijen hebben in het samenwerkingsorgaan BO MIRT afgesproken om de ‘Versnelde Intercity’ mee te nemen in de uitwerking van Toekomstbeeld OV. In het najaar van 2022 maken zij definitieve afspraken over het langetermijnperspectief van de spoorverbinding tussen Leiden en Utrecht. De resultaten van het landelijke onderzoek naar baanstabiliteit worden dan verwacht.

Eerste verbetering: 4 keer per uur in de spits

Volgens ProRail is het wel mogelijk om meer treinen te laten rijden tussen Leiden en Utrecht zonder extra maatregelen voor baanstabiliteit. Dat kan zolang die extra treinen alleen in de spitsuren rijden.

Reizigers kunnen daardoor op werkdagen in de spits (van circa 6 tot 10 uur en van circa 15 tot 20 uur) 4 keer per uur met de trein van Leiden naar Utrecht. ProRail bereidt deze extra spitsverbinding voor en wil de extra treinen uiterlijk in 2021 laten rijden.

Alleen sprintermateriaal

De Intercity’s en sprinters rijden allemaal met sprintermateriaal. Dat is nodig om het aantal treinen snel te kunnen uitbreiden naar 4x per uur. De spoorlijn ligt in het veenweidegebied. ProRail wil daarom geen zwaardere Intercitytreinen op deze verbinding laten rijden, zodat de spoorbaan minder wordt belast. Andere voordelen van dit sprintermateriaal:

  • Ze trekken sneller op en remmen sneller af, hierdoor zijn geen andere infrastructurele maatregelen meer nodig
  • Ze hebben een gelijkvloerse instap en zijn daarmee toegankelijk voor mindervalide reizigers
  • Ze hebben rolstoelvriendelijke toiletten

Stations intercity’s

De extra intercity’s rijden de hele dag 2x per uur tussen:

  • Leiden Centraal
  • Leiden Lammenschans
  • Alphen aan den Rijn
  • Bodegraven
  • Woerden
  • Utrecht Centraal
  • De sprinter kan ook stoppen op station Utrecht Leidsche Rijn.

Stations sprinters

De extra sprinters rijden op werkdagen 2x per uur tijdens de spits tussen de stations:

  • Leiden Centraal
  • Leiden Lammenschans
  • Alphen aan den Rijn
  • Bodegraven
  • Woerden
  • Vleuten
  • Utrecht Terwijde
  • Utrecht Leidsche Rijn
  • Utrecht Centraal (en verder doorrijden richting het zuiden).

De spitsuren zijn van 6.00-10.00 uur en van 15.00-20.00 uur. Buiten de spitsuren rijden deze extra sprinters niet tussen Leiden en Woerden. Ze stoppen dan alleen op de stations:

  • Woerden
  • Vleuten
  • Utrecht Terwijde
  • Utrecht Leidsche Rijn
  • Utrecht Centraal (en verder richting het zuiden).

Coronamaatregelen in het OV