Vrachtwagenchauffeurs die goederen van en naar Nederland vervoeren, kunnen gebruikmaken van beveiligde vrachtwagenparkeerplaatsen (truckparkings) op verschillende locaties in Nederland. Op beveiligde vrachtwagenparkeerplaatsen kunnen chauffeurs hun truck veilig parkeren, zodat de kans op ladingdiefstal en inbraken beperkt is. De beveiligde parkeerplaatsen bieden de chauffeur naast veiligheid ook comfort en een pallet aan services en diensten.
Er is behoefte aan extra beveiligde parkeerplaatsen. Het Consortium SecureNL werkt aan een oplossing. Het consortium heeft naast eigen bijdragen 20% subsidie uit Brussel gekregen voor de ontwikkeling en bouw van vier veilige en beveiligde parkeerzones (SSTPA's) voor zware voertuigen (vrachtwagens) in Zuid-Nederland langs de Top Corridors.
Met behulp van deze Europese subsidie en eigen cofinanciering van partners en stakeholders realiseert het consortium SecureNL voor eind 2022 op 4 verschillende locaties in Nederland in totaal 765 nieuwe, beveiligde truckparkeerplaatsen.
Meer veiligheid door truckparking
Met het realiseren van deze extra truckparkings neemt de veiligheid op de weg en in de wijken toe. Vrachtwagenchauffeurs gaan beter uitgerust de weg op en parkeren veel minder vaak noodgedwongen op vluchtstroken, op- en afritten, bedrijventerreinen of in woonwijken. De maatschappelijke overlast zal hierdoor aanzienlijk verminderen.
Verantwoordelijkheid voor deze publicatie ligt bij de provincie Zuid-Holland. De Europese Unie is niet verantwoordelijk voor de inhoud van dit document.
Praktijkverhalen
Veelgestelde vragen
Welke partijen maken deel uit van het Consortium SecureNL?
De partners die deel uitmaken van het Consortium SecureNL zijn: de provincie Zuid-Holland (lead partner), Havenbedrijf Rotterdam, gemeente Dordrecht, gemeente Venlo, Truckstop Venlo en Loverbosch B.V. in Asten
Waarom is het Consortium SecureNL opgesteld?
Het Consortium is opgericht voor de subsidieaanvraag en de ontwikkeling en bouw van de vier parkeerzones, waarvan er twee in Zuid-Holland liggen, één in Brabant en één in Venlo. De Nationale Databank Wegverkeersgegevens (NDW) is verantwoordelijk voor de digitale informatievoorziening met betrekking tot de beschikbaarheid van de parkeerplaatsen. Ook dit maakt onderdeel uit van het project.
Waarom zijn er meer vrachtwagenparkeerplaatsen nodig?
Door sterke groei van de transportsector en toename van de export is er behoefte aan meer parkeergelegenheid en betere voorzieningen. Ook zijn de regels aangescherpt en mogen vrachtwagenchauffeurs niet meer overnachten in hun cabine of langs snelwegen en op- en afritten.
Wat is de rol van de provincie Zuid-Holland?
De provincie Zuid-Holland is coördinator van het project SecureNL - mede namens de partners maar ook mede namens de landelijke stakeholders, het ministerie van Infrastructuur&Waterstaat, Rijkswaterstaat en de provincies Gelderland, Limburg en Noord-Brabant - en verzorgt de communicatie met Europa; van subsidieaanvraag tot aanleg van de 765 nieuwe, beveiligde vrachtwagenparkeerplaatsen op vier locaties in Nederland.
Waar komen de nieuwe vrachtwagenparkeerplaatsen te liggen?
Drie bestaande parkeerplaatsen worden uitgebreid, dat zijn: Maasvlakte Plaza (haven van Rotterdam), Nobis Asten in Noord-Brabant en Truckstop Venlo in Limburg. Daarnaast komt er een nieuwe vrachtwagenparkeerplaats bij Dordrecht.
Deze locaties zijn cruciaal voor het Europese vrachtvervoer (import en export).
Wanneer zijn de nieuwe parkeerplaatsen gereed?
Dat is afhankelijk van verschillende factoren, zoals het in bezit krijgen van gronden, het doorlopen van de juiste juridische procedures, bestemmingsplannen, bestuurlijk commitment en de civieltechnische aanleg van de verharde terreinen. Het Havenbedrijf Rotterdam heeft de 210 extra parkeerplaatsen bij de Maasvlakte in 2020 gerealiseerd. De overige drie worden in de loop van 2022/2023 gerealiseerd.
Digitalisering
De Nationale Databank Wegverkeersgegevens (NDW) zorgt voor de digitale ontsluiting van informatie over beschikbaarheid van de truckparkings, waardoor de truckchauffeur tijdig weet of er voldoende ruimte beschikbaar is op de beoogde parkeerplaats.
Hoe wordt er ingespeeld op de Brexit?
De Brexit zorgt voor meer verkeer op de wegen en extra druk op de parkeervoorzieningen. Hier wordt al op ingespeeld door tijdelijke oplossingen te bieden. Het Havenbedrijf Rotterdam zorgt bijvoorbeeld voor extra tijdelijke plekken aan de zuidkant en de noordkant van Rotterdam.
Wat is Connecting Europe Facility (CEF)?
De Connecting Europe Facility (CEF) is een financieringsinstrument van de EU voor meer groei, banen en concurrentievermogen. Gerichte investeringen ondersteunen de ontwikkeling van adequate trans-Europese transportnetwerken. Ze zijn onderling verbonden, duurzaam en efficiënt.