De Steekterbrug in Alphen aan den Rijn is onderdeel van de provinciale weg N207. Dit is een belangrijke verkeersader van Gouda via Waddinxveen, Boskoop, Alphen aan den Rijn en Leimuiden richting Amsterdam. De brug is verouderd en voldoet niet aan de technische eisen van deze tijd. Daarom wordt de brug vervangen door een nieuwe brug.
Provinciale Staten van Zuid-Holland hebben besloten de Steekterbrug te vervangen door een vaste brug. De doorvaarthoogte wordt 5.4 meter. Bewoners, bedrijven, gemeente en andere direct betrokkenen zijn bij de voorbereiding betrokken.
Vanaf het eerste kwartaal 2025 voert de provincie voorbereidende werkzaamheden uit. We moeten voldoende plaats maken voor de bouw van de nieuwe Steekterbrug. Daarom gaan we een aantal bomen kappen en groen verwijderen in het gebied rondom de brug. Deze werkzaamheden voeren wij uit vóór het broedseizoen zodat hierdoor geen vertraging van het project ontstaat. Voor ieder boom die wordt gekapt, plant de provincie een nieuwe boom terug. Dat zal in de buurt bij de Steekterbrug of op een andere locatie zijn. Deze werkzaamheden starten op 20 januari 2025 en gaan 3 tot 4 weken duren.
Inwoners en bedrijven in de omgeving
In de omgeving van de brug wonen veel mensen en zijn bedrijven gevestigd. Voor al deze partijen heeft de vervanging van de Steekterbrug gevolgen. De provincie is zich bewust van de impact van het project en doet samen met de gemeente Alphen aan den Rijn al het mogelijke om goed en tijdig te communiceren over het project, (toekomstige) werkzaamheden en mogelijke overlast.
Bedienperiode recreatievaart
De brug blijft in het recreatieseizoen 2025 ( van 1 april tot 1 oktober) bediend voor recreatievaart.
Planning Vervanging Steekterbrug
Legenda
- Huidig
- Aankomend
2024: Ontwerp uitwerken (Status: Huidig)
De provincie werkt het ontwerp verder uit samen met de architect.
2024: Aannemer selecteren (Status: Huidig)
De provincie selecteert een aannemer voor de bouw van de Steekterbrug.
Vanaf het eerste kwartaal voert de provincie voorbereidende werkzaamheden uit, zoals het verwijderen van bomen en daarna het verleggen van kabels en leidingen. Naar verwachting wordt medio 2025 voorbelasting aangebracht.
Video: Toekomstige situatie Steekterbrug
Toekomstbeelden
Het conceptontwerp voldoet aan de technische eisen en hierin is de aanleg van een centrumring door de gemeente Alphen aan den Rijn meegenomen. In het ontwerp hebben we rekening gehouden met de omgeving, kosten, doorstroming en milieu.
Kenmerken nieuwe brug
De nieuwe brug wordt:
- hoger
- breder, omdat de opstelstroken verlengd moeten worden om het verkeer af te kunnen wikkelen.
- kwalitatief beter, om te voldoen aan de technische eisen.
- veiliger, door het langzame verkeer op een aparte parallelweg te scheiden van het snelle verkeer.
- verbreed naar het oosten.
Veelgestelde vragen Steekterbrug
Tijdens de aanbesteding voor een nieuwe beweegbare Steekterbrug bleek dat er niet voldoende budget beschikbaar was om deze brug te bouwen. Daarom is gekeken naar andere mogelijkheden. Een vaste brug met een doorvaarthoogte van 5.40 meter is als beste keuze naar voren gekomen. Deze doorvaarthoogte is 80 cm hoger dan de bestaande brug. In december 2022 hebben Provinciale Staten van Zuid-Holland het besluit genomen de brug te vervangen door een vaste brug.
De bestaande brug heeft een doorvaarthoogte van 4.6 meter, de nieuwe is 5.4 meter.
Door de hogere brug komen ook het brugdek en de wegen net voor en na de brug hoger te liggen. Hoe hoog de bovenkant van de brug uiteindelijk wordt hangt af van het technisch ontwerp en eventuele maatwerkoplossingen voor bedrijven.
Een hogere brug betekent:
- dat de brug er minder massief uitziet, doordat er geen basculekelder en pijler nodig is in het water.
- dat de brug stiller is, doordat het dek van de brug wordt gemaakt van beton in plaats van staal. Ook is het geluid weg bij het sluiten van de brug.
- dat de bouwtijd korter is, en dat zorgt voor minder hinder voor de omgeving.
- dat de ruimte beter benut wordt. Er zijn bredere taluds (schuine vlak langs de weg). Het extra ruimtegebruik van de brug wordt zoveel mogelijk beperkt.
Het ontwerp van de vaste brug is samen met de omgeving bepaald. Dit wordt verder uitgewerkt.
De brug wordt minder massief, want er is geen basculekelder en pijler nodig in het water. De architect van de nieuwe Steekterbrug werkt mee aan het ontwerp van de vaste brug. De uitgangspunten van het opgestelde beeldkwaliteitsplan worden daarbij zoveel mogelijk gevolgd.
Bij een vaste brug met een doorvaarthoogte van 5.4 meter is het voor enkele lege binnenvaartschepen nodig om ballastwater in te nemen om onder de brug door te kunnen varen. Ook geeft een vaste brug een beperking voor eventuele zeilschepen.
De brug gaat niet meer open voor schepen. Daardoor rijdt het wegverkeer beter door. Automobilisten hoeven niet meer te wachten voor een geopende brug.
Er is onderzocht wat er nodig is om de bestaande Steekterbrug langer in gebruik te houden. Hieruit is gebleken dat de brug veilig is. Er is een aantal kleine maatregelen uit naar voren gekomen die uitgevoerd gaan worden.
Om de hinder zoveel mogelijk te beperken doet de provincie er alles aan om tempo te maken in het vervolgtraject. De bouw van een vaste brug kan sneller dan van een beweegbare brug, waarmee de vertraging beperkt kan worden.
Contact
Vragen of opmerkingen over de vervanging van de Steekterbrug? Mail het projectteam: steekterbrug@pzh.nl of kijk op: zuid-holland.nl/contact.
BouwApp
Via de BouwApp blijf je op de hoogte van werkzaamheden, bouwhinder en overige relevante zaken.