Planmatig onderhoud zomer 2024
De N231 loopt vanaf de N207 bij Alphen aan den Rijn tot de N232 bij Schiphol Oost (provincie Noord-Holland). De N231 is een belangrijke regionale route naar de bloemenveiling in Aalsmeer en Schiphol. Ook landbouwverkeer maakt veel gebruik van de N231. Een deel van de N231 tussen de rotonde Achterweg en de brug in het dorp Vrouwenakker aan het Amstel-Drechtkanaal is aan de beurt voor planmatig onderhoud. Om de verkeersveiligheid en duurzaamheid te vergroten gaat de provincie een aantal maatregelen nemen en onderhoudswerkzaamheden uitvoeren aan dit traject.
Wat gaat er gebeuren?
Hoofdrijbaan
Delen van de weg worden hersteld. Op verschillende plaatsen wordt de onderlaag en fundering van de weg aangepakt.
Fietspaden:
We gaan de fietspaden bij de rotonde Achterweg aanpassen. De huidige afstand tussen de rotonde en de oversteekplaatsen voor fietsers is te klein (minder dan 10 meter). Voor meer verkeersveiligheid, vergroten we deze afstand door in het fietspad een boog te maken. Daarnaast worden oversteekplaatsen voor fietsers verlegd.
In Vrouwenakker wordt het fietspad opnieuw betegeld.
Openbare verlichting
De verlichting van de masten bij de rotonde Achterweg-Oude Spoorbaan en het kruispunt Blokland wordt vervangen door LED lampen. Het licht van deze lampen wordt sterker als het verkeer op de weg is.
Groen
Leefgebieden voor lokale dieren en planten worden uitgebreid door:
- Het inzaaien van kruidenrijk zaadmengsel bij bestaande wegbermen
- Het planten van hagen bij nieuwe bermen
- Het planten van groen bij rotonde Achterweg-Oude Spoorbaan
Planning
De werkzaamheden voeren wij uit in 3 weken:
- Week 1 en 2: Van 29 juli 07.00 uur tot en met maandag 12 augustus 06.00 uur werken wij op de provinciale weg zelf.
- Week 3: Van maandag 12 augustus 06.00 uur tot en met maandag 19 augustus 06.00 uur werken wij op de provinciale weg én de rotonde.
Wij werken dagelijks tussen 07.00 en 16.00 uur.
Wat merk je van de werkzaamheden?
Tijdens de werkzaamheden gaan we de weg afsluiten. Het verkeer leiden we om. De omleiding loopt in twee richtingen vanaf Vrouwenakker, via Aalsmeer, Aalsmeerderbrug, de A4, Leimuiden, Rijnstaterwoude, Alphen aan den Rijn, Ter Aar, Zevenhoven naar Nieuwveen. De Ruigekade en het Nieuwveens Jaagpad blijven tijdens de werkzaamheden bereikbaar. Hieronder zie de omleidingsroutes.
Fietsers
In de eerste 2 weken (van 29 juli tot en met 11 augustus) zijn alle fietspaden bereikbaar. In de laatste week van de werkzaamheden (van 12 tot en met 19 augustus) moeten fietsers die vanaf de kant van de rotonde komen de omleiding volgen.
Bereikbaarheid woningen en bedrijven
Alle woningen en panden binnen ons werkgebied ontvangen een vignet. Met dit vignet kun je met uw auto het werkgebied inrijden. Wij vragen je om stapvoets te rijden voor de veiligheid van onze medewerkers en de fietsers die soms over de weg moeten fietsen.
Geluid
Werkzaamheden aan het asfalt op de weg, de trottoirs en het fietspad kunnen geluid en trillingen veroorzaken. Het geluid van het verwijderen van het asfalt is vergelijken met het geluid van een motor. Door onze werkzaamheden kun je geluidsoverlast ervaren tussen 07.00 en 16.00 uur.
Innovatie
Bij de werkzaamheden aan de ondergrond en fundering wordt een innovatieve oplossing gebruikt. Door een infiltratiesysteem gaan we het probleem van droge ondergrond en inklinkend veen aanpakken. Daarbij blijven bomen bespaard.
Veel gestelde vragen
Bewoners en bedrijveneigenaren uit de buurt hebben meegedacht aan de maatregelen die de provincie gaat uitvoeren. Door in gesprek te gaan met de Dorpsraad Vrouwenakker en het invullen van een enquête zijn vragen en wensen uit de omgeving opgehaald en waar mogelijk in het ontwerp verwerkt. De veel gestelde vragen zijn hieronder opgenomen.
Blijft mijn huis / bedrijf bereikbaar tijdens de werkzaamheden?
Wij doen ons best om alle huizen / bedrijven in ieder geval vanaf één kant bereikbaar te houden. Waar het niet mogelijk zal zijn gaan we naar een passende oplossing zoeken in overleg met huis-/bedrijfseigenaar.
Welke maatregelen zullen er worden genomen om de verkeerssituatie in Vrouwenakker veiliger te maken?
Er zal een snelheidsmarkering op de weg worden aangelegd bij de brug Vrouwenakker. Ook zal de grens van de bebouwde kom worden aangepast, om bestuurders bewust te maken van de toegestane snelheid.
Kan er een oversteekplaats voor voetgangers worden gemaakt bij de bushalte na de brug Vrouwenakker?
Er kan geen oversteekplaats voor voetgangers gemaakt worden na de brug Vrouwenakker, omdat deze niet aan de veiligheidsnormen zal kunnen voldoen. Een veilige oversteekplaats is een robuuste oversteekplaats. Dit houdt in dat er een middeneiland aanwezig moet zijn, zodat mensen in twee fases kunnen oversteken. Dit middeneiland moet ongeveer 2,5 tot 3 meter breed zijn om de veiligheid van de mensen te garanderen. De weg is te smal om een middeneiland in de weg te plaatsen en kan niet verbreed worden door het water naast de weg.
Kunnen er drempels worden aangelegd na de brug Vrouwenakker?
Er kunnen geen drempels worden aangelegd bij de brug Vrouwenakker, omdat erdoor het (vrachtverkeer) wat over de drempels rijdt, veel trillings- en geluidsoverlast zal ontstaan voor de mensen die in de buurt wonen.
Kunnen er meer borden/snelheidsaanduidingen worden geplaatst in Vrouwenakker?
Veel borden langs de weg kunnen voor afleiding en een onoverzichtelijke situatie zorgen. Ook worden borden vaak slecht gelezen. Daarom plaatsen we niet meer borden dat het noodzakelijk is.
De provincie zal wel de grens van de bebouwde kom aanpassen, extra lijnen en het teken van 50 km/u aanbrengen op de weg.
Kan er een stoplicht worden geplaatst na de brug Vrouwenakker om het verkeer te stremmen?
Dit kan niet. Op provinciale wegen staan verkeersveiligheid en doorstroming centraal. Verkeerslichten worden alleen geplaatst om op kruispunten verkeerstroom te regelen. Het stoplicht worden niet ingezet om snelheid te verlagen.
Kan de bebouwde kom een 30 km/u zone worden?
De bebouwde kom in Vrouwenakker kan geen 30 km/u zone worden, omdat de weg hier niet op ingericht is. Het wijzigen van de maximumsnelheid naar 30 km/u kan de provincie niet doorvoeren vanwege de functie van de weg: gebiedsontsluitingsweg met gescheiden rijrichtingen. 30 km/u kan alleen worden ingesteld op een erftoegangsweg (inrichting als op het Nieuwveens Jaagpad). Op een erftoegangsweg mag in principe maar een maximale hoeveelheid verkeer rijden. Op de N231 in Vrouwenakker is deze hoeveelheid echter hoger, waardoor vast moet worden gehouden aan het inrichtingstype gebiedsontsluitingsweg.
Kan een oversteekplaats komen ter hoogte Blokland 46?
Op wegen buiten de bebouwde kom zijn over het algemeen geen aparte voorzieningen nodig voor overstekende voetgangers vanwege de grote ruimtelijke spreiding van de bebouwing. Alleen in de buurt van bebouwde kommen, bij bushaltes en dergelijke kan het voorkomen dat voetgangers regelmatig op een bepaalde plaats willen oversteken. Op wegvakken van gebiedsontsluitingswegen mogen losse, gelijkvloerse oversteekplaatsen voor voetgangers niet voorkomen. De oversteekplaatsen moeten altijd bij een kruispunt liggen. Dit is ter hoogte van Blokland 46 niet het geval. Daarom past een voetgangersoversteek op deze locatie niet binnen de verwachting van automobilisten. De automobilist zal deze oversteek snel negeren waardoor het voor voetgangers niet veilig is als hier een voetgangersoversteek wordt gecreëerd. Bovendien is het vanwege het snelheidsregime 80 km/u niet gewenst dat automobilisten tot stilstand komen en moeten wachten op overstekende voetgangers.
Kan de rand tussen het fietspad en de weg verbreed worden?
De weg in Vrouwenakker is smal. Er is in de huidige situatie al onvoldoende ruimte om alle weggebruikers de gewenst comfortabele breedte te bieden. Het fietspad aan de westkant van de rijbaan zit opgesloten tussen de rijbaan en de aanliggende bruggetjes. Een verbreding van de rand tussen de rijbaan en het fietspad zal ervoor zorgen dat het fietspad te smal wordt.
Kan de snelheid ter hoogte van Blokland 45 niet verlaagd worden naar 50 km/u?
Nee, dit kan niet. De provincie past dit alleen toe bij kruispunten of waar oversteekplaatsen voor voetgangers en fietsen zijn of op een gevaarlijk punt in op de weg. Bij Spelt B.V. is de 50 km/u grens doorgetrokken omdat deze dichtbij de kruising Blokland ligt. Het punt bij Blokland 50 is geen gevarenpunt en een 50 km/u zone past niet bij het wegbeeld.
Wanneer zal de weg afgesloten zijn?
Voor het aanleggen van het infiltratiesysteem onder de weg, moet de weg tijdelijk afgesloten worden. Wanneer dit precies zal gebeuren moet nog worden overlegd met de aannemer. Er wordt gekeken of het mogelijk is om deze stremmende werkzaamheden ’s nachts uit te voeren, of op momenten die het best uitkomen volgens de eerder door u ingevulde enquête.
Wanneer wordt de planning van de werkzaamheden bekend?
Voor de precieze planning van de werkzaamheden moeten we met de aannemer in gesprek. Op dit moment weten we nog niet welke aannemer de opdracht uit gaat voeren. Het is dus nog niet duidelijk wanneer de planning bekend is. Wanneer deze wel bekend is, zal de planning op deze webpagina geplaatst worden.
Omleidingsroute fase 1
Omleidingsroute fase 2
Nieuws
Kaart N231
Dagelijks Beheer en Onderhoud
Sommige werkzaamheden worden standaard uitgevoerd. Andere werkzaamheden gebeuren alleen als het nodig is. Bekijk wat de provincie allemaal doet op de N-wegen.
Kaart wegwerkzaamheden
Bekijk alle geplande wegwerkzaamheden en evenementen in Nederland en per regio op de website van Melvin. Alle provincies houden daar de wegwerkzaamheden bij.
Meld je aan voor de nieuwsbrief
Abonneer je op onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de actuele ontwikkelingen van dit project.
Contact
Wil je contact met ons? Kijk dan op de contactpagina.