
Zodra er kans is op gladheid gaan we strooien. Zo houden we de wegen veilig en de provincie bereikbaar. Op deze pagina vind je meer informatie over het strooien.
Wanneer strooien we?
Gladheid ontstaat door opvriezen van water, ijzel of sneeuw. We strooien voordat de wegen glad worden door bevriezing. Wanneer het een aantal dagen achter elkaar vriest en er niet meer voldoende strooizout op de wegen ligt, gaan we opnieuw met strooiwagens op pad. We proberen dit werk zoveel mogelijk buiten de spits te doen.
Onze gladheidscoördinatoren bepalen wanneer en waar we strooien. Er wordt gebruik gemaakt van:
- Gladheid meldsystemen
Deze bestaan uit sensoren in en langs het wegdek die realtime informatie over de lokale situatie van het wegdek geven. - Meetstations langs onze provinciale wegen. De stations geven informatie over onder meer de luchtvochtigheid, de wegdek- en buitentemperatuur en de staat van het wegdek.
- Advies van een weerbureau over de weersverwachting voor de komende dagen.
Waar strooien we?

We strooien in de hele provincie over:
- 530 km provinciale wegen, inclusief de bushaltes
- 370 km fietspaden
- 140 km parallelwegen
- 40 km busbanen
Gladheidsbestrijding in Zuid-Holland
Waarmee strooien we?

We gebruiken strooizout; op dit moment het enige beschikbare middel tegen gladheid. Het bestaat uit een combinatie van nat en droog zout, die makkelijker en gelijkmatiger over het wegdek verspreidt, zodat de sneeuw en het ijs sneller smelten.
Droogzout kan bestaan uit vacuümzout, steenzout of zeezout. Nat zout of pekelwater maken we zelf of krijgen we van een leverancier. Op provinciale steunpunten in Katwijk, Waddinxveen en Gorinchem hebben we een oplosinstallatie en maken wij zelf de pekel. Bij steunpunten in Delfgauw, Leiden en Numansdorp hebben we een menginstallatie, waar we aangeleverd pekelwater verdunnen met water voor een goede dooiwerking.
Hoe strooien we?

Voor een strooiactie zetten we 26 grote en 24 kleine strooiwagens in. De wagens zijn uitgerust met een geautomatiseerd systeem: ze volgen een vaste route (via GPS) die vooraf volledig in kaart is gebracht. Zo is de situatie op de wegen bekend en rijden we bijvoorbeeld met kleinere strooiwagens op smallere plekken.
Bij flinke sneeuwval kunnen we extra personeel en materieel inzetten om grote verkeerspleinen en kruispunten sneeuwvrij te maken en te houden. Hierbij zetten we tractoren met rolbezems in en vullen we de strooiwagens aan met ploegen om de sneeuw van de weg af te schuiven. Het strooiproces is volledig geautomatiseerd, zodat de chauffeur zijn/haar volle aandacht bij het verkeer kan houden én we zo optimaal mogelijk kunnen omgaan met het zout. Door automatisering garanderen we de veiligheid van de weggebruiker zoveel mogelijk en belasten we het milieu minder.
Hoeveel zout strooien we?
In de afgelopen winters hebben we de volgende hoeveelheden droog zout gebruikt:
- 2022/2023: 2870 ton
- 2023/2024: 1810 ton
- 2024/2025: 2230 ton
Op alle steunpunten is zout beschikbaar waarmee we enkele dagen kunnen strooien. Dankzij een leveringscontract wordt er binnen 24 of 48 uur nieuw zout geleverd als dat nodig is.





