De Commissie Bereikbaarheid en Energie vergadert woensdag 25 mei om 17.00 uur over Voorlopig Pakket Participatietraject Rotterdam The Hague Airport, inpassingsplan busbaan R-net corridor Leiden-Katwijk-Noordwijk en over de jaarstukken. De vergadering vindt plaats in de Landschapszaal van het Provinciehuis en is te volgen via de webcast.
Voorlopig Pakket Participatietraject Rotterdam The Hague Airport
De Minister verwacht van Rotterdam The Hague Airport dat de luchthaven in voorbereiding op een nieuw luchthavenbesluit, met de belanghebbenden in hun regio de gewenste ontwikkeling verkent.
Ruim 30 deelnemers aan het participatietraject hebben een voorlopig pakket participatietraject (VPP) opgesteld. Gedeputeerde Staten hebben een reactie op het VPP vastgesteld. Aan de commissie wordt gevraagd om advies uit te brengen op dit voorlopige pakket. Het VPP heeft een voorlopige status en is nog niet het finale eindproduct. Na de zomer wordt het voorkeursscenario verwacht.
Inpassingsplan busbaan R-net corridor Leiden-Katwijk-Noordwijk
Provincie Zuid-Holland is verantwoordelijk voor het regionaal openbaar vervoer. Hiertoe wordt het zogenoemd R-net uitgerold. De provincie Zuid Holland en haar bestuurlijke partners realiseren daartoe onder meer een busbaan tussen Leiden en Katwijk. Voor het tracé van de busbaan langs Valkenhorst en door de Duinvallei tot de Zeeweg in Katwijk wordt daarom provinciaal inpassingsplan opgesteld. Het tracé is circa 3,3 kilometer lang, loopt parallel aan de N206 en ligt geheel binnen de gemeente Katwijk.
De commissie bespreekt op 25 mei het voorstel van Gedeputeerde Staten voor de startnotitie voor het provinciaal inpassingsplan en het voorstel om de provinciale coördinatieregeling toe te passen waarbij de provincie voor de coördinatie van de besluiten over het verlenen van vergunningen in één procedure zorgt.
Jaarstukken 2021
In de jaarstukken leggen Gedeputeerde Staten verantwoording af over het gevoerde beleid en de financiën. Provinciale Staten oefenen hun controlerende rol uit met de bespreking en vaststelling van de Jaarstukken.
Door het hogere bedrag aan ontvangen baten (€ 9,5 mln) en de lager uitgevallen kosten (€ 80 mln) is het rekeningresultaat over 2021 € 89,8 mln positief. Een deel van dit resultaat wordt verrekend met de door PS aangewezen bestemmingsreserves (waaronder gesloten systeem bereikbaarheid en gesloten systeem groen). Hierdoor is het resultaat na verrekening met bestemmingsreserves € 45,7 mln positief. Voor € 20,5 mln moet dit resultaat als beklemd worden beschouwd. Het onbeklemde deel dat vrij is voor integrale afweging in 2022 en verder komt hierdoor op € 25,2 mln.
De commissie bespreekt de delen uit de jaarstukken die gaan over bereikbaarheid en energie.